GR STREAMING

Green Hell

Green Hell - Early Access

Green Hell påstår at være et af de dybeste overlevelsesspil til dato. Claus har taget temperaturen på den ambitiøse udtalelse.

Spillet befinder sig lige nu i Early Access, og anmeldelsen er baseret på version 0.1. GameReactor tager sig friheden til at anmelde titler i Early Access fordi udviklerne tager penge for produktet.

Dag 1: Junglen er helvede! Jeg har nu i et halv døgn forsøgt at finde et sted at sove, men det er svært for der er fare på færde alle steder. Klapperslanger, underlige og klamme sygdomme og selvfølgelig de indfødte forsøger konstant at kommer mig til livs Sådan føles begyndelsen af Green Hell, udviklet af Creepy Jar, og som er en hardcore overlevelsessimulator. Spillet er lige nu udgivet via Steam Early Access for $19.99 - og som det er på Gamereactor så når udviklerne tager imod penge fra forbrugerne, så ser vi os nødsaget til at anmelde.

Spillets hovedkampagne kan man ikke vælge endnu, men historien i spillet får man en bid af i det der hedder "Survival Mode", som egentlig bare er; "Nu er du her. Overlev!" Historien, som komme senere, virker dog spændende, da man er med sin kæreste på en ekspedition i junglen for at skabe kontakt med en nyligt opdaget stamme af urfolk. Denne stamme er meget sky, og har afvist kommunikation med den moderne verden. Det vil ens kæreste nu ændre på, og en dag hvor man vågner op, er hun væk. Man får så et opkald på sin walkie talkie, at hun er rejst hen til stammen i et forsøg på at vinde deres tillid. Man forsøger at følge efter, men ens reb brister og man falder til jorden. Kæresten fortæller så en om hvordan man bruger junglens planter til først at desinficere, og derefter forbinde ens skader. På den måde lærer man også at lave ild fra bunden og identificere hjælpende planter. Denne lille bid af historien ender med at kæresten kontakter én ganske skrækslagen, fordi alt er gået galt hos hende og den indfødte stamme. Men det er så også det - det er en mærkelig form for "to be continued", som ville fungere hvis spillet så følger op på det senere, men skal du så vente på at Creepy Jar får lavet historien færdig. Early Access er hvad det er - men ser man eksempelvis en trailer på Steam, der hovedsageligt tager udgangspunkt i disse 10 minutters introducerende historie, så vil man føle sig lidt snydt.

Kommer man sig over det, og væbner sig med tålmodighed, så er spillets mekanikker dog ganske gode, og disse får man lov til at lege med efter introen, hvor man mere eller mindre direkte får at vide; "Du er i junglen, du skal finde mad, drikke og læ. Sæt i gang." Det første man lægger mærke til er at junglen ser dejlig frodig og farvestrålende ud. Solens stråler bliver skåret i stykker af junglens træer, og insekter og andet småkravl summer om ørerne på en. Så stemningen er i top. Alting føles enormt, og man kan ikke se andet end skov og træer så langt øje rækker. Junglen er super flot, og man finder nogle gange landskaber, som er utroligt storslåede. Jeg fandt for eksempel et utroligt flot vandfald, og slog lejr der, hvorefter jeg blev belønnet med en solnedgang, der spejlede sig i sprøjtet fra det faldende vand, det var storslåede.

Man har dog nogle værktøjer til at overleve. Ens notesbog giver en gode råd til hvordan man laver de mest basale ting, som kan sikre ens overlevelse. Det absolut vigtigste er at man laver en økse ud af lianer, pinde og skarpt flint. Man kan forarbejde ting man finder i skovbunden, ved at højreklikke på dem og vælge "craft". Her kan man kombinere forskellige ting, og rammer man en kombination som spillet genkender, så kan man forarbejde det, og skabe alt man skal bruge for at overleve. Det er en super fed fornemmelse at skabe ild først gang, da det betyder man kan koge vandet og stege kødet, som man altid skal i junglen.

Desværre er ild ikke nok, og hurtigt bliver man angrebet af de mest ulækre ting, som igler og orme der borer sig ind i ens hud. Hvis man trykker på C på sit keyboard, så får man et hjul med muligheder. Her kan man vælge "inspect", og se i hvilken tilstand ens krop er. Her fra kan man forbinde sår, fjerne igler og i det hele taget danne sig et overblik over, hvordan ens hårdtprøvede krop har det. Da jeg spillede havde jeg for eksempel tre igler siddende på armen, og jeg havde to mørkerøde steder hvor orm havde boret sig ind under huden. Det gav mig myrekryb, for jeg kan ikke udstå sådanne ting, men det er et tegn på det er gjort godt.

Disse parasitter er dog ikke kun kosmetiske, man mister det spillet kalder "sanity" eller tilregnelighed, hvis man ikke får dem fjernet, og hvis man mangler andre vigtige ting som vand eller mad, så falder denne værdi også. Falder den nok begynder man at høre stemmer, som mere eller mindre fortæller en at det er ligegyldigt at kæmpe, da man er sikker på at dø. Dette system fungerer glimrende, og man begynder at stresse for at få sovet og finde mad og behandle ens krop. Heldigvis har man et ur på, som viser hvad ens krop har brug for. Den viser, kulhydrater, væskebalance, fedt, og protein, og den er en genial hjælp, så man kan prioritere hvad der er vigtigst for ens overlevelse. Hvor realistisk sådan et ur er ved jeg ikke, men jeg tænker at spillet ville være nærmest umuligt uden, for det er meget svært at overleve i længere tid. Dette ur indeholder desuden et kompas, som kommer til at være vigtigt i hovedspillet, tænker jeg.

Så vi kan sætte et tilfredst flueben ved siden af "engagerende overlevelse", men i længden så er noget jeg synes spillet mangler, som nok kommer med historiedelen, er et formål. Jeg ved godt overlevelse er et formål i sig selv, men jeg synes spillet bliver meget ensformigt, hvis man bare skal overleve. Andre overlevelsessimulatorer som The Forrest og Don't Starve har også en historie eller en rød tråd, som man bør følge, og det vil også gavne dette spil, for det giver det perfekte krydderi.

I det hele taget er spillet ikke helt der hvor det skal være endnu. Man kan for eksempel ikke ændre på nogle grafiske indstillinger, hvilket gør at V-Sync ikke er slået til, hvilket resulterer i at en hurtig drejning til højre eller venstre fører til det der hedder "screen tearing", og det ser ikke godt ud. Derudover var der tonsvis af tekniske fejl i den version jeg prøvede. Der var for eksempel flere lydeffekter, som var 100% højere i volumen end andre, hvilket skræmte livet af mig flere gange. Dette er fejl, som jeg regner med bliver rettet hurtigst muligt, men de var ret irriterende og bidrog til at indlevelsen, som disse spil tit skaber hos mig, blev ødelagt. Early Access, ja ja, men er udviklerne friske på at tage imod penge fra forbrugerne, så bør disse basale fejl være rettet.

Udover selve overlevelsesdelen af spillet kan man også vælge noget der hedder "Challenges" eller udfordringer. Disse kan gå ud på at man indenfor et tidsrum skal bygge en tømmerflåde, eller skal bygge en stor lejr så man kan overleve. Disse er ganske overkommelige, og i dem ligger den røde tråd som jeg har efterlyst. Det er små sjove scenarier, og giver en lidt en forsmag på det jeg håber, spillet kommer til at være, når det er færdigt.

Så alt i alt er der ikke meget mere ved Green Hell. Historien er ikke implementeret og spillet er bare ikke færdigt endnu. Der er potentiale til noget stort her, men der er for mig ikke nok i spillet endnu, til at jeg kan anbefale det i dets nuværende tilstand. Det, kombineret med en del fejl og mangler, gør jeg vil anbefale folk at se tiden an, for det kunne blive godt. Lige nu skal man kun spille det for mekanikkernes skyld, for mere er der ikke.

5 / 10
+
Ganske flot grafik, fine mekanikker (for det meste), fokusset på realisme tjener spillet godt.