Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Scum

Scum - Early Access

Store armbevægelser, højtravende løfter, og enorme ambitioner kendetegner et spil der ikke blot drukner i sin egne store idéer, men ligeså belyser det groteske ved Early Access.

TwitterRedditGoogle-Plus

Spillet befinder sig lige nu i Early Access, og anmeldelsen er baseret på version 0.1.17.8363. GameReactor tager sig friheden til at anmelde titler i Early Access fordi udviklerne tager penge for produktet.

Jeg sniger mig forsigtigt gennem underskoven. Pludselig hører jeg en gren knække, og forsømmer min fremgang, mens jeg holder vejret. Både i spillet og i virkeligheden. Heldigvis var det ingenting, bare den mystiske øs natur der lever i bedste velgående. Dog tænker jeg, at tiden er knap, så jeg begynder hæmningsløst at storme fra busk til busk. Dette bliver hurtigt erstattet af simpelthen at storme henimod de nærmeste bygninger, og efter en time, prøver jeg ikke engang at gemme mig for nogen mere. Der er ikke rigtig noget at gemme sig for, medmindre du har en fobi for enslignende skovbevoksninger eller møbler. Velkommen til Scum, en af de mest indholdsløse realityprogrammer i verden.

Det er nok lidt hårdt lagt ud, det hengiver jeg. Ikke desto mindre fortæller det egentlig fint omfanget af Gamepires og Croteams nyeste, totalt åbne overlevelsesspil. Udgangspunktet foregår i en ubestemt fremtid, hvor straffefanger bliver efterladt på en ukendt ø, for derefter blot at skulle overleve. Har man spillet Rust, DayZ eller lignende er fremgangsmåden præcis den samme. Efter et par timers løben rundt, kan man så citere Drake; "Started from the bottom, now we're here. Ad infinitum. Scum forsøger dog at stå ud fra mængden med et ekstremt fokus på detaljestyring af din hjemmestrikkede indsatte. Ikke blot skal du sørge for at din avatar i spillet er mæt, ikke går tørstig hen og afhjælper sin nødtørft både for og bag, men du skal også sørge for deres vitamin-indtag, om de får nok sol, om de har for lidt eller for meget sukker, om de er overvægtige, undervægtige og så fremdeles. Forestil jer en afart The Sims, men med skydevåben og store robotter. Brugertilpasningen er dog at hige efter, da man på nuværende tidspunkt kun kan være én af fire lidt forskellige mænd.

Scum
ScumScumScum

Dog kan du skabe nærmest hvad som helst i spillet, bare du kan finde de rigtige remedier. Umiddelbart ikke noget nyt her, men hastigheden og kvaliteten afhænger ligeledes af de evner du har opbygget dig gennem spillets gang, og ligeså af din fysiske og psykiske tilstand. Det er nemmere at få standhaftige grene fra en busk, hvis du har en økse, har gode overlevelses- og håndværksmæssige evner, og har fået nok søvn, sammenlignet med hvis du har en sløv kniv, ikke ved hvilken ende du skal bruge, og ikke har fløjet væk til drømmeland i over en uge. Det giver Scum en meget interessant, hyper-detaljeret rollespilsdimension, som gør publikumsværdien enorm bred. På overfladen ligner det godt nok et skydespil, men marven af Scum minder langt mere om et klassisk Bethesda-spil end PlayerUnknown's Battleground, som mange måske tror. Derudover ser Scum virkelig flot ud. Det overraskede mig især hvor reelt flot spillet er. Solstrålerne glaner elegant henover vandoverfladen, og jeg tog mig selv i, efter at have sat gang i et lille bål nede ved strandbredden, bare at nyde udsigten hen over bølgerne og bagved, hen over trætoppene.

Ja, det er også meget imponerende, Pocahontas. Det jeg har gengivet i de sidste to afsnit, er primært løfter, fremtidsvisioner og ambitions tilkendegivelser fra udviklerne. I selve spillet, kan jeg have en uendelig mængde kalorier florerende gennem kroppen, til det punkt hvor jeg noget nær aldrig behøver at spise igen. Ud af fire forskellige procentopdelte aktiver, som (snart) vil være kulminationen på vitaminær indhold, kalorieindtag, konditionstræning og så videre, er der to af dem der ikke synes at have nogen effekt på noget som helst. Når min Energy rammer nul, sker der absolut intet, og jeg har endnu ikke formået at komme under 100% Hydration, selvom jeg med vilje har tørstet min karakter på mest sadistiske vis.

Ligeså er halvdelen af de lovende evne-, udviklings-, og personsystemer ikke engang implementeret nu. Ah, siger du, men det er jo også Early Access. Ja, så hvorfor ikke bruge den Early Access til at fremvise netop det der gør spillet unikt? Scum, som det står lige nu, ligner en direkte klon af DayZ, udover nogen meget detaljerede karaktermenuer, som ingen effekt har på spiloplevelsen. Hvis du ikke kan finde andre spillere, er det eneste du møder også zombier. Zombier! Helt ærligt! Bevares, man kan støde ind i en gigantisk kamprobot her og der, udsat af det fængselsvæsen der har smidt dig på øen til at starte med, men der er absolut ingen håb som enkeltspiller om at tackle sådan en krabat.

Scum
Scum
Scum