Destiny 2

Destiny 2: Forsaken

Forsaken er seriens bedste udvidelse siden The Taken King, men hvor meget siger det egentlig? Find svaret i vores anmeldelse.

"Det skulle have været der fra starten."

The Taken King udkom i 2015. Det var en solid, omfangsrig udvidelsespakke som tilførte det oprindelige, stærkt skrantende Destiny en altafgørende saltvandsindsprøjtning. Spillet blev udvidet med nye områder, flere missioner, mere udstyr og en på alle måder overlegen historiekampagne. Samtidig blev kernekomponenterne justeret, balanceret og omstruktureret med en mere fleksibel og fornøjelig spiloplevelse til følge. Alligevel spøgte blandt mange en umiskendelig følelse af, at mange af de nye tiltag skulle eller burde have været en del af grundspillet. Tre år senere gentager historien sig. På godt og ondt.

Forsaken er utvivlsomt en udvidelsespakke som vil bringe jubel hos mange spillere og aftvinge fortørnede grynt blandt andre. Hvad end du dirrer af glæde, ruller med øjnene, kaster hænderne i vejret eller ryster på hovedet, så må konklusionen stadig være omtrent den samme: Forsaken er en næsten entydig forbedring af og over grundspillet. Jeg ville kalde det et skridt i den rigtige retning, hvis ikke Bungies omskiftelige designfilosofi og mangfoldige spillerbase for længst havde både undermineret og umuliggjort idéen om ét Destiny, der kan være det rigtige for alle.

Destiny 2

Forsaken, i al sin enkelthed, er en hævnhistorie. Anslaget er mordet på en folkekær karakter, og derefter følger jagten på de skyldige. Rammerne for hele affæren er The Reef, et blandingsprodukt mellem asteroidebælte og skibskirkegård, som tidligere kun er blevet fremvist i glimt, men som Bungie nu har virkeliggjort med to nye aktivitetsområder. Kampagnen er måske seks eller syv timer lang, hvilket faktisk er meget tilpas. Modsat tidligere, er der hverken for meget eller for lidt i Forsaken. Handlingen udspiller sig i et rask tempo, tingene går slag-i-slag og halvvejs igennem bliver spillerfriheden tilgodeset gennem en håndfuld småmissioner som kan klares i vilkårlig rækkefølge.

Det lyder frygtelig banalt, men jagten på Uldren Sov og hans otte stygge baronkumpaner virker mere velovervejet, mere begrænset i sit omfang end tidligere eskapader. Det er en god ting. Fortællingen er mere fokuseret. Mere personlig også, forudsat at nogen kan knibe en tåre over Nathan Fillions exit fra serien. Der er hverken genopstandne gudekonger eller planetstore ødelæggelsesvåben på spil, men derfor går tingene ikke stille for sig. Kampagnens første mission, et kaotisk flugtforsøg fra et intergalaktisk fængsel, er blandt de bedre i seriens historie. Og det niveau, med enkelte undtagelser, bliver troligt holdt hele vejen igennem.

Destiny 2

Bungies villighed til at lempe lidt på den ugudelige haglbyge af tåkrummende "vittigheder" og "morsom" dialog, er så sandelig også klædeligt for hele oplevelsen. Det betyder ikke at Forsaken er humorforladt. Bungie har permanent sænket grænsen for, hvor alvorligt man kan tage spillets univers. Om det er godt eller skidt, kan der være delte meninger om. I Forsaken er det hele bare en smule mere afbalanceret. Der er stadig rigelig med kikset melodrama og uhensigtsmæssige referencer til begivenheder, der vil være sort snak for nytilkomne spillere. Men den flamboyante selvsabotage gennem forceret komik er næsten blevet manet totalt i jorden. Gudskelov.

Der er noget westernagtigt ved det hele. Måske fordi Forsaken handler om hævn; måske fordi seksløberen er et gennemgående visuelt motiv; måske fordi The Reef virkelig føles som sivebrønd, ødemark og krigsplads for galaksens værste afskum. Det er måske første gang i seriens historie at Bungie for alvor indfrier løftet om at skabe "nye, fjerne verdener" og stille dem til rådighed for eventyrlystne spillere. I hvert fald er Tangled Shore, det ene af udvidelsens to nye områder, langt flottere og mere interessant at udforske end grundspillets fire planeter, sammenlagt. Her er en god blanding af Lost Sectors, Public Events, skjulte skatte og forskellige fjendetyper. Alt sammen i billedskønne omgivelser der spænder vidt mellem undersøiske grotter, giftige lossepladser, store skibsvrag og øde sletter.

Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2