Immortal: Unchained

Immortal: Unchained

Et spil der viser at drømmen om udødelighed egentlig er et levende mareridt. Specielt hvis man samtidig skal spille Immortal: Unchained resten af sine dage.

Der er gået sport i at udvikle udfordrende spil. En ukontroversiel udtalelse som indledning til et forholdsvist kontroversielt spil. I hvert fald hvis du spørger mig. Med spiludviklere som Deck13 Interactive, som har kastet Lords of the Fallen og The Surge af sig, Ska Studios, der skabte Salt and Sancutary, og, ikke mindst, Team Ninja, med deres udgivelse Nioh, har mange efterhånden forsøgt sig med en formular som primært var reserveret af From Software. Toadman Interactive melder sig nu på banen, i håb om at opfylde en niche i det efterhånden omfattende slot der er det svært udfordrende action-rollespil. Heldigvis uden henvisning til en vis trilogi, har de udgivet Immortal: Unchained, og forsøgt sig med at skabe det første spil af disse der fokuserer på skydevåben. Et nobelt, og i sig selv temmelig udfordrende, koncept, når man anser grundlaget de bygger videre på.

Foruden at kaste om sig med floskler som ultra-hardcore, ruthless gunplay og legendary bosses, dykker Toadman Interactive også ned i en forholdsvis uudforsket verdensbygning for denne art spiludgivelser. Her er ikke blot tale om science fiction, men derimod mytisk, storslået science fiction, med tydelig inspiration fra film som 2001: A Space Odyssey, men ligeså nordisk mytologi. Du spiller som en løsladt udødelig kriger - sat fri som en sidste nødløsning på universets ende - og skal nu bekæmpe det altomsluttende onde, på tværs af de ni planeter. Der er til at føle på for en ærke-skandinavier. Alt er ligeså dystert, dybt seriøst, og spækket med original verdensbygning, der, desværre som det eneste, driver spilleren fremad mod nye vidder. For spillet i sig selv er en sørgelig fadæse.

Immortal: Unchained

Nuvel, det ser (nogenlunde) flot ud. Jeg lagde hurtigt mærke til, at Toadman Interactive havde droppet de sædvanlige sorte, brune og røde farvepaletter, til fordel for blå, grøn og grå. For øjnene, er det på mange måder et rart gearskifte, og der er lagt en del arbejde ind i at få Immortal: Unchained til have en flot indpakning. I hvert fald hvad angår spillerkarakter og fjender. Teksturskarpheden hvad angår områderne du slæber dig igennem, er mildest talt usammenhængende. Nogle gange står det skarpt, andre gange er det strukket i sådan en grad, at det kun slår nogle sløret farvelinjer på en bjergside. Pinligt for et spil der betegner sig som en AAA-udgivelse, med en pris på 50 euro. Dog har mellemsekvenserne nogle aldeles flotte stilbilleder. Jeg er fristes til at sige, at de er håndtegnet, uden at vide det med sikkerhed. Som sagt, usammenhængende er et velvalgt ord om spiloplevelsen i Immortal: Unchained.

Lad os starte med en af de vigtigste ting i spil af denne type; kampene. At slås er alfa-omega når det kommer til svært udfordrende action-rollespil, da det er der udfordringen skal ske fyldest. Ikke så meget halløj om historiefortælling, karakterbygning, voldsomme mellemsekvenser, og så fremdeles. Nej, som spiller ønsker du progressiv udfordring. Immortal: Unchained formår til dels dette, men på de helt forkerte præmisser. Spil som The Surge og Nioh opnåede deres adrenalin-pumpende kampe, ved fokuseret at leverer smart kunstig intelligens og spændende kampstile. Immortal: Unchained kommer ikke engang tæt på at være ophidsende, end ikke i bosskampene, simpelthen fordi det er virkelig kedeligt at skyde ting. Endnu værre er, at den frygtelige "vent-indtil-fjenden-viser-sit-svage-punkt-og-så-angrib" er den gennemgående designfilosofi for alle fjender i spillet. Jeg har aldrig gabt mig igennem så meget før, specielt når fjenderne er så ulideligt tungnemme, og stopper halvvejs oppe af en trappe for at stirre ondt på dig, eller beslutter sig for at pille bussemænd mens du står og plaffer dem med en granatkaster.

Immortal: Unchained
Immortal: Unchained
Immortal: Unchained