Forza Horizon 4

Forza Horizon 4

Horizon-serien er tilbage, og denne gang skal du drøne igennem de engelske landskaber. Claus har siddet bag rattet, og er nu klar med en dom.

Så er det tid til at Microsoft igen udgiver deres årlige Forza-spil, og denne gang er vi nået til Forza Horizon 4, Forza Motorsports mere arkadebaserede broder, som håndteres af Playground Games. Jeg har anmeldt spillet på PC, men grundet Play Anywhere-konceptet, kan det også spilles på Xbox One.

Vi starter med en personlig anekdote. Da jeg så Microsofts pressekonference under E3, så blev jeg godt og grundigt imponeret af Forza Horizon 4. Playground Games indtog scenen, og afslørede sæsoner som værende det fjerde kapitels primære nye mekanik, noget som ingen andre har forsøgt, om ikke andet så vidt jeg ved. Pointe med denne tilføjelse stod klart - hver sæson skal give spillet et helt særpræget udseende, og under demonstrationen var det dynamiske skift imellem dem magisk. Nu er vi så her nogle måneder efter, og kan stille os selv spørgsmålet, om dette er det nok til at lade Forza Horizon-serien overtage føringen, i en genre hvor konkurrencen bliver mere og mere hård. Lad os kigge på det.

Forza Horizon vender i sin fjerde udgave, tilbage til lidt mere kendte himmelstrøg, nemlig det nordlige Storbritannien. Forgængeren foregik "Down Under" i Australiens outback, med sin helt egen charme til følge, og landskabet er da også lidt mere bekendt i denne omgang. Når man har startet spillet op, bliver man hurtigt guidet hen til det første løb af en ukendt kvinde, som fortæller en om hvad Horizon-festivalen grundlæggende går ud på. Det er fortsat positivt at spillet starter så basalt, for det varer ikke længe før ens kort over det nordlige Britannien bliver fyldt med begivenheder, som gør det skræmmende uoverskueligt. Du kender det sikkert hvis du allerede har stiftet bekendtskab med serien - godt nok er der tale om indhold, men det ankommer på én gang, og er mildest talt angstprovokerende. I denne omgang viser Playground dog en smule tilbageholdenhed, og der bliver åbnet mere langsomt op for alle disse.

Forza Horizon 4
Forza Horizon 4Forza Horizon 4

Forza Horizon 4 er både et bilspil, men også en sandkasse, hvor man har et kæmpe kort man kan køre og gøre på, som man vil. I starten har man adgang til diverse løb, og disse er skåret af de klassiske regler, altså handler det om at komme først og hurtigst fra A til B, men der bliver hurtigt åbnet for mere eksotiske typer såsom stunt-opgaver, hvor man skal lave flyvehop over floder, eller hvor man skal deltage i et kapløb mod en jetjager. Ikke nyt for serien, nej, men det er super fedt, og man føler virkelig at man er i en verden hvor alt kan ske, og det kommer det også til senere, hvor man skal køre om kap med et tog eller deltage i et Halo-løb, hvilket er mildest tal bizart, men også underholdende. De fleste løb er dog delt op i almindelige landevejsløb, rally og crosscountry. Gennemfører man dem i god stil vil der blive åbnet op for nye og mere udfordrende versioner af dem rundt om på kortet. Dette er ret godt, da man på den måde ikke får fyldt ens kort med hvad ender med at være mange ikoner. Dette gør det mere overskueligt, indtil man kender spillet bedre.

Man kan, ligesom i forgængeren, også spille disse baner med eller mod andre. Det er et valg man kan tage, når man har bestemt sig for en begivenhed. Ikke alle løb kan dog køres med andre, men de fleste kan, og denne del fungerer glimrende. Dog var der ikke mange rigtige spillere på kortet, da jeg spillede, så ventetiden på et løb kunne godt være ret lang, noget jeg er sikker på ikke sker når spillet udkommer d. 2. oktober. Det var dog også sjovt at køre mod de såkaldte "drivatars" (et begreb som Playground og Turn 10 aldrig skal tilgives for at finde på), som både er baseret på og konstant lærer af rigtige spilleres kørselsmønstre. Det fungerer som forventet her i det fjerde kapitel, og alle der elsker Forza har efterhånden stiftet bekendtskab med denne teknologi, der gør løb mere uforudsigelige. Jeg kan kun sige, at det hele fungerer glimrende her. I det hele taget er det dog denne lethed i multiplayeren der imponerer, da man let og simpelt kan spille mod andre hvis man gider, og gider man ikke, jamen så er næsten alle muligheder stadig åbne for en. Der er dog et større fokus på samspil med andre mennesker i denne version af Forza, da spillet har nogle rene multiplayer-spiltyper, hvor man kun kan spille sammen med andre. Disse er meget kraftigt inspireret af skydespil, da man kan spille spiltyper som "King", hvor man skal stjæle kronen fra en modstander, og så beholde den så længe man kan. Der er "Infected", hvor man skal undgå inficerede spillere, så længe som man kan og så er der "Flag Rush, hvor man skal stjæle flag, og køre dem ned i ens egen zone uden at miste det. Der findes også holdversioner af disse. Alle disse spiltyper kan findes i det spillet kalder "Adventure", og er rene multiplayer-typer. Convoy er også tilbage, men denne gang vil Playground gerne have, at de består af rigtige mennesker og ikke drivatars. Jeg tænker dette fokusskifte er for at give spillet et "community"-aspekt, og at slå fast at drivatars ikke er en erstatning, men en tilføjelse til traditionel multiplayer. Det er i hvert fald noget forgængerne ikke havde i så høj grad. Det er i ethvert tilfælde fedt at muligheden er der.

Forza Horizon 4
Forza Horizon 4Forza Horizon 4

Modsat sine forgængere står man ikke for Horizon-festivalen denne gang. Hvor man i forgængeren skulle få sin festival til at fungere, ved at låse op for drivatars og radiostationer, sker dette automatisk nu, og det flytter spillets fokus i en positiv retning, da man kan koncentrere sig om at køre hurtigt, hvilket jeg også gjorde i stor stil. Faktisk brugte jeg meget tid bare på at udforske den store verden, så hurtigt som muligt, for spillet er virkelig smukt. Der er som i forgængerne en masse man kan gøre uden for selve løbene, man kan finde diverse skilte rundt omkring, der er flotte udsigter, som giver point og disse dukker på ens kort når man passerer dem. Dette var med til at jeg bare kørte rundt i timevis, og nød spillets visuelle side.

Forza Horizon 4 er et utroligt smukt spil, og nok det flottest bilspil jeg har prøvet. Når man kører i de smukke landskaber, og overværer en solnedgang, hvor himlen går fra orange til lilla, og alle aspekter af naturen rundt om en præges af disse farver, så må man bare overgive sig. Regner det så bliver alting vådt at se på og regnbuer dannes, det er fantastisk. Derfor er det fire gange så fedt, at de nye sæsoner fuldstændig forandrer landskabet. I starten af spillet får man mulighed for at oplevet alle fire årstider. Man samler erfaringspoint ved at gennemføre diverse løb, og opgaver i spillet, og når man har nået et vist antal point åbnes der op for den næste årstid. Disse årstider skal opleves, for de forandrer spillets følelse totalt. I foråret regner det meget, og der er mudder mange steder, hvor der ikke var det før. Sommeren bringer en masse sol og gule marker, hvor jeg fandt stor glæde i at køre offroad, bare for lægge kornet ned. Efteråret er også ret vådt, og der er gule og røde blade på kørebanen, og til sidst har vi vinteren, som forandrer verdenen mest. Sneen ligger tykt på markerne, og vejene er glatte eller fedtede. Når man kører rundt om vinteren møder man tit saltspredere og sneplove, hvilket er en fed detalje. Disse sæsoner er fantastiske og skal opleves, for de ændrer ikke kun følelsen og skaber visuel variation, men de tilføjer til den fysiske dynamik, der forandres når man eksempelvis kører på en frossen vej, i forhold til en varm og tør en af slagsen. På min nu aldrende PC kørte spillet fantastisk og kom aldrig under 60fps med alt skruet op.

Forza Horizon 4
Forza Horizon 4Forza Horizon 4
Forza Horizon 4