Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Test Drive Unlimited

Test Drive Unlimited

Få tilfredsstillet din indre fartdjævel på Hawaiis landeveje. Henrik har sat sig tilrette i lædersædet for at teste PlayStation 2-udgaven af Eden Studios spil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Aftenflyet til Hawaii lander i Honolulu lufthavn som planlagt. Det har kildet i maven hele turen til den amerikanske øgruppe, for jeg har store forventninger til det nye kapitel i mit liv, der bogstaveligt talt ligger for fødderne af mig. Måske flygter jeg fra et dræbende kedeligt hverdagsliv eller pinefulde kærestesorger. Måske har jeg vundet i lotto eller endelig taget mit livs største beslutning. Det er ikke til at vide, da TDU ikke giver noget svar, men jeg har egentlig heller ikke behov for at kende svaret. Jeg er ung, har penge på kontoen og befinder mig i fartdjævlenes paradis.

Det går stærkt på den hawaiianske ø Oahu. Jeg underskriver skødet på en lækker, lille stråtækt ungkarlehybel og lægger derefter vejen forbi øens Ford-forhandler. Ingen tvang mig herhen. Jeg kunne have købt en Lotus, men den limegrønne Ford Mustang GT er som skabt til mit temperament. Den fylder i landskabet uden at være klodset og kan udstøde et tilpas maskulint brøl. Øens godt 1.600 kilometer asfaltveje giver mig de bedst tænkelige chancer for at blive fortrolig med den amerikanske benzinsluger, men det må vente, for GPS-systemets kvindestemme er allerede i færd med at guide mig hen til det første ræs. Hold da op, der bliver skubbet og lukket af. Oahu er åbenlyst trækplaster for folk med en stærk vindermentalitet. Jeg føler mig allerede hjemme.

For at få et indtryk af Oahus størrelse, tog jeg turen fra øens sydspids til dens nordligste punkt i en Aston Martin DB9 Volante. Med små 500 hestekræfter under hjelmen og en tophastighed på 300 km/t, kørte jeg turen på godt 26 minutter. Selv korrigeret for påkørsler og en anholdelse, har gennemsnitshastigheden været omkring 200 km/t, så du har god plads at boltre dig på. Politiet gjorde sit bedste for at stoppe dette vanvittige farteksperiment, som indrømmet medførte trafikalt kaos fra bymidten over motorvejen til de snoede kyststrækninger, men deres eneste udbytte blev knastørre halse af at melde "suspect lost" over radioen. Mit gæt er, at skuffelsen blev druknet i basser og jordemorkaffe hjemme på stationen.

Uanset hvad, har jeg bedre ting at tage mig til end at komme i klammeri med et par nævenyttige strissere. Øen bugner af standardræs, tidskørsler, fartfælder, VIP-klubber, bilforhandlere, autoværksteder og ejendomsmæglere. Som hovedregel er banernes layout gode, med tilpas mange sving og lige stræk, mens tidskørslerne, som i bund og grund er asfaltslalom gennem den øvrige biltrafik, udgør spillets mere udfordrende opgaver. Fartfælde-løbene er i undertal og er ironisk nok også den mest opfindsomme løbstype.

Dette er en annonce:

Test Drive Unlimited er den type spil, hvor du kan ødsle timer væk. En tur gennem øens whiskybælte - hvor jeg i øvrigt har en "crib" til 2.000.000 $ med swimming pool - med panserne i hælene kan nemt vare en 20 minutter, ikke mindst fordi ordensmagten er paragrafryttere af værste skuffe. De tænder blinkene for den mindste forseelse, og skønt en anholdelse kun udløser en symbolsk bødestraf, overgiver jeg mig ikke uden kamp. Og i øvrigt burde de vide, at en Lamborghini Murciélago ikke har godt af at køre under 200 km/t. Det står i brochuren... mener jeg.

Ligeså mange timers spil, der gemmer sig på øen, ligeså identitetsløst og forladt virker dette ferieparadis. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at TDU minder meget om Need for Speed, men hvor eksempelvis Most Wanted havde modstandere med navne og ansigter og en sød tøs, som ringede dig op med jævne mellemrum, har TDU hverken eller. Selv bilforhandlernes butikker er menneskeforladte. Lægger man bare 50.000 $ i en sparegris og kører hjem i sin nye øse? Jeg sukker ikke efter en historie - de virker i øvrigt tit malplaceret i bilspil - men jeg har ikke set et eneste menneske, siden jeg forlod lufthavnen. Onlinemoden giver selvfølgelig mulighed for at komme ensomheden til livs, men siden PlayStation 2 ikke er designet specifikt til onlinespil, og mange, modsat de fleste Xbox 360-ejere, ikke er online med maskinen, er du palle alene på Oahu.

Generelt er TDU's kørefysik temmelig stiv i leddene, hvilket også var ventet. Når Atari markedsfører spillet som realistisk, må de have ment, at bilerne ser realistiske ud, og ikke at TDU skulle pille de store simulatorer ned. Det pudsige er dog, at mens mange af bilerne føles ens på asfalten, så har udvikleren kælet for udvalgte modeller. Et godt eksempel er Lotus Elise'en, der med en vægt på lige under et ton, har den acceleration og manøvredygtighed, man kunne forvente. En gammel sort Aston Martin, jeg vandt i en cup, hvis vægt tydeligvis ikke er fordelt ligeligt på for- og bagpartiet, gav også en anderledes køreoplevelse. Derudover er der ikke de store forskelle fra bil til bil, når vi ser bort fra acceleration og tophastighed.

De helt store forskelle er naturligvis de synlige. Bilmodellerne er kræs for øjet. At se sin Vanquish, SLR McLaren, Maranello, Zonda, Viper, Maserati eller hvad, man nu måtte have smidt penge efter, rulle ud af sin hundedyre 500 kvadratmeter store garage, giver en vis statusfølelse. Desuden lyder bilernes motorer netop så potente og forskelligt, at illusionen opretholdes.

Dette er en annonce:

Taget for det, det er, er Test Drive Unlimited et udmærket spil. Det er simpelt og ukompliceret, men også uden dybde. Det er Need for Speed uden hiphop-kultur og med større fokus på bilmodeller og -interiør. Set i forhold til Xbox 360-udgaven mister denne version noget af sin berettigelse, da læderbetræk og instrumentbræt ser knapt så imponerende ud i 128-bit. Og da grafisk lir vejer tungt i TDU, er PS2-udgaven ikke nødvendigvis alle bilentusiasters våde drøm. Test Drive Unlimited er lavet til mainstreamspilleren, men også til purister, der kan erkende, at blankpoleret overflade også kan have sin berettigelse.

Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Pæne bilmodeller. Potente motorlyde. Masser af ukomplicerede løb. Omfattende onlinemode.
-
Stiv kørefysik. Kun få bilmodellers kørefysik skiller sig ud. Oahu er et ensomt sted.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Brugeranmeldelser

  • GamerOfDK
    Test Drive... Den mest sejlivede racerspilsserie. Men kan den nye Unlimited følge op på de gamle? Det må vi se. Først vil jeg skrive om de... 10/10
  • Nike
    Kørespil har aldrig været min mest fortrukende genre. Jo jeg har haft en masse timers underholdning med spil som Burnout, Need For Speed, og... 8/10

Relaterede tekster

1
Test Drive UnlimitedScore

Test Drive Unlimited

ANMELDELSE. Skrevet af Jesper Nielsen

Atari's innovative bilspil fræser ind på Sonys håndholdte, men kan de eksotiske omgivelser og lækre biler gøre arbejdet færdigt på PSP'en?

4
Test Drive UnlimitedScore

Test Drive Unlimited

ANMELDELSE. Skrevet af Henrik Bach

Få tilfredsstillet din indre fartdjævel på Hawaiis landeveje. Henrik har sat sig tilrette i lædersædet for at teste PlayPS2-udgaven...



Indlæser mere indhold