Mega Man 11

Mega Man 11

Claus har været fan af den ikoniske Mega Man-karakter siden de spæde 80'ere, og nu er han endelig ordentligt tilbage. Claus tager temperaturen på dette 11. kapitel.

Jeg har spillet Mega Man-spil siden 80'erne, og har prøvet mange af de dusinvis af titler, der udgør både almindelige Mega Man- og Mega Man X-spil, som findes derude. Et af mine absolut favoritspil er sågar det første Mega Man X-spil, som jeg fik til min Super Nintendo i starten af 90'erne. Men som årene er skredet frem er Mega Man-formlen blevet mere og mere udvandet, med den konsekvens at Mega Man har været i hi i de sidste mange år. Så derfor var det med stor spænding, at jeg fik Mega Man 11 at lege med til denne anmeldelse. Så lad os kigge på om denne genoplivning af karakteren kan leve op til sin arv, og måske endda forny serien. Jeg spillede Mega Man 11 på PlayStation 4, men det kan fås til næsten alle platforme derude, og er udviklet af Capcom.

Lad os begynde med historien, for som i alle de andre spil i serien, handler den om kampen mellem Mega Man, og hans evindelig fjende Doktor Wily. Mega Man-serien har aldrig som sådan fokuseret på historien, og derfor har ingen af disse narrativer kunne vinde priser. Dette ændrer sig ikke i Mega Man 11. Når man starter spillet op mødes man af en sekvens, hvor man ser de unge versioner af Doktor Light og Doktor Wily stående foran en komité. Light argumenterer for at Wilys forskning er farlig, og at hans egen skal vælges af komitéen. De vælger at støtte Doktor Lights forskning, og her vågner Doktor Wily fra hans mareridt. Efter at have valgt sværhedsgrad og startet et nyt spil befinder man sig i Doktor Lights laboratorie, hvor han lige har udviklet otte robotter, som Wily stjæler med hans "Double Gear"-teknologi. Light fortæller at han vil installere den samme teknologi i Mega Man, så han kan stoppe Wily og hans onde planer. Og så er den som sådan ikke længere - tilbage på hesten, alt er ved det gamle. Herefter er man ved den kendte menu, hvor man kan vælge imellem otte robotbosser, som man kan bekæmpe i den ønskede rækkefølge, lige som i næsten alle andre kapitler i serien. Historien er ikke Shakespeare på nogen måde, og bliver fortalt igennem små mellemsekvenser, som er sparsomt spredt ud igennem oplevelsen. Der er ikke meget af den, og i alt er der nok fire til fem sekvenser, hvor historien bliver fortalt. Historien er ganske forglemmelig, og er set bedre i tidligere spil, hvilket er synd, for jeg tænker, der var mulighed for at give serien et pift ny energi, men den er ligeså forglemmelig som altid. Det er dog ikke her spillets fokus historisk har været, og det er det heller ikke denne gang. Stjernen i spillet er som det altid har været, nemlig gameplayet.

Så er du af en mere traditionel disposition, så kan du se bort fra denne klagesang. Der er ingen der mener at serien skal satse hårdt på narrativitet, men at give historien mere kærlighed, særligt når karakteren og serien nu genintroduceres for mange, havde bare været rigtig smart.

Man kan som altid vælge imellem otte bosser. Disse er Block Man, Acid Man, Blast Man, Fuse Man, Torch Man, Impact Man, Tundra Man og Bounce Man. Navnene på bosserne siger det hele, og de ligner bosser man har set før. Hver bane har et tema der passer til bossen. For eksempel foregår Block Mans bane på en byggeplads, og Bounce Man i et karneval. Fjenderne i banerne passer så også ind i temaet, men der er også gengangere til stede, som rækker helt tilbage til det første spil, som alle der har spillet Mega Man på et tidspunkt kan genkende. Der er mellembosser på vejen mod hovedbossen, og disse kan godt være en udfordring, men de er alle overkommelige, når man lærer deres angrebsmønstre. Hovedbosserne er på samme måde, da man også skal lære deres mønstre for at besejre dem. Alt dette lyder sikkert enormt bekendt for Mega Man-spillere. Noget som også skulle lyde bekendt er, at man får ét våben baseret de forskellige bosser, når man besejrer dem. Disse våben er så en svaghed hos en af de andre bosser, og gør kampen mod dem mere triviel. Dette er den eksakte formel, som man finder i hver eneste Mega Man-spil nogensinde, og den er ærlig talt en smule kedelig, men fans af serien forventer den nok. Jeg savner dog noget nyt her, for jeg er sikker på denne dimension af spillet kunne nytænkes en smule, uden at Mega Man mister det der gør spillet populært.

Mega Man 11
Mega Man 11Mega Man 11Mega Man 11

Det er tydeligt at se hvorfor Capcom har gået forsigtigt til værks, for netop med spil som Mighty No. 9 i baghovedet har de ønsket at skabe et nostalgisk tilbageblik på karakteren, samtidig med at han skal appellere til et nyt publikum. Det er en svær position at befinde sig i, men det er sikkert at sige, at du ikke bør forvente at formlen genopfindes eller videreudvikles i Mega Man 11. Den raffineres tvært imod, og måske er det nok.

Der er dog nye ideer i spillet også. Wilys "Double Gear" er en ny mekanik, og den fungerer glimrende. Trykker man på L1 på controlleren (på PS4), bliver Mega Mans våben meget stærkere i en kort periode, og trykker man på R1 aktiverer man slow motion i en kort periode. Trykker man på de to knapper igen, så deaktivere man dem. Hvis de er aktiverede for længe bliver de for varme, og gør at Mega Man ikke kan bruge dem i 30 sekunder. Disse "Gears" giver Mega Man en enorm fordel i flere af spillets sekvenser, og kan gøre flere kampe meget nemmere, hvis man da lærer at aktivere og deaktivere dem i tide, for bliver de for varme, kan det betyde at man taber en kamp med en boss, eller falder ned i en afgrund, når tiden igen bliver normal. Dette er en fed nytænkning, som spillet desværre har lidt for lidt af, for som læseren nok kan udlede, så er spillet enormt formularisk, og minder om alle andre spil i serien, hvilket er lidt kedeligt. Dog, "credit where credit is due" - Double Gears tilføjer variation til formlen, og tak for det.

Mega Man 11
Mega Man 11Mega Man 11Mega Man 11Mega Man 11