GR STREAMING

Astro Bot Rescue Mission

Astro Bot Rescue Mission

Maskotplatformeren lever! Astro Bot: Rescue Mission er årets positive overraskelse og den måske nok bedste grund til at investere i Playstation VR.

• Tekst: Ketil Skotte

Det er efterhånden få spil, der kommer helt ud af det blå og virkelig fejer benene væk under mig. Selv små indietitler lever et sprudlende liv på messer som PAX med masser af omtale fra medier som nærværende og AAA-markedet dækkes efterhånden så grundigt, at man selv på DR.dk kan læse om højdepunkterne fra E3 og Gamescom. Men ingen regel uden undtagelse og for mig er Astro Bot: Rescue Mission årets undtagelse. Måske skyldes det, at VR ikke rigtig har mediernes bevågenhed længere eller også er det fordi udvikleren er Asobi Team (en del af Sonys Japan Studio), hvis tidligere spil, Playroom VR, godt nok blev høfligt modtaget, men ikke ligefrem satte ild til PSVR.

Det af minispillene på Playroom VR, der blev bedst modtaget var et lille, charmerende platformsspil ved navn Robot Rescue, hvis modtagelse var positiv nok til, at Sony og Asobi Team besluttede at udvikle et fuldt spil baseret på konceptet. Og mange tak for det, for her små to år senere står vi med årets måske mest charmerende titel. Få sekunder efter jeg blev kastet ind i spillets sprudlende første bane, sad jeg med et smørret grin som aldrig rigtig forsvandt igen. Med sin farverige grafik, muntre soundtrack og upåklagelige styring påkalder Astro Bot: Rescue Mission sig nemlig fra starten Nintendos ånd. Ikke en dårlig ting med tanke på BigNs imponerende evne til at skabe mesterlige platformsspil med en helt særlig stemning og sjæl.

Den første bølge af VR-spil benyttede i udpræget grad førstepersonsperspektivet. Et oplagt valg med tanke på den ekstra grad af indlevelse, teknologien bringer med sig. Men spil som Moss og Astro Bot: Rescue Mission viser, at der også kan udøves magi med tredjepersonsperspektivet - eller mere præcist: første- og tredjepersonsperspektivet. I begge titler spiller du i bund og grund to karakterer. I Astro Bot styrer du den lille Kaptajn Bot på traditionel vis i tredjeperson, men i førsteperson styrer du samtidig en stor, hjælpende robot. Visse af spillets fjender angriber denne robot og du kan hjælpe kaptajnens fremfærd i verdenen ved at nedbryde barrierer med velplacerede hovedstød, afsløre nye veje frem ved at kigge om hjørner og benytte forskellige gadgets som kastestjerner og vandkanoner for at bane vej for den lille fyr. De fleste gadgets har både en hjælpende og offensiv funktion, hvilket er med til at holde dem friske igennem spillet. For eksempel kan kastestjernene bores ind i visse overflader og dermed agere platforme for kaptajnen og vandkanonen kan både gøre en ende på ildspyende fjender såvel som ændre på visse rums vandstand samt danne vej igennem boblende lava. Astro Bot: Rescue Missions mesterstykke er, at det gør begge roller både tilfredsstillende at spille og helt nødvendige for spillets eksistens. Det er ganske enkelt ikke til at forestille sig spillet eksistere på en anden platform. Den måde Astro Bot: Rescue Mission bruger VR på er derudover med til at knytte et bånd mellem dig og den lille kaptajn, og mit beskyttergen aktiverede lynhurtigt over for den nuttede, lille robot, som kan smelte selv det koldeste hjerte, når den traverserende på en tynd wire over en dyb kløft lige tager sig tid til at vende sig om og vinke til dig. Maskotpotentialet er ikke til at komme udenom.

Astro Bot Rescue Mission
Astro Bot Rescue MissionAstro Bot Rescue MissionAstro Bot Rescue MissionAstro Bot Rescue Mission

Astro Bot: Rescue Mission er ikke et kompliceret spil, hvad end vi snakker historie, struktur eller gameplay. I spillets intro angribes botternes rumskib er af et væmmeligt bæst af et rumuhyre og spredes for alle vinde. Som den sidste Kaptajn Botten og dennes hjælper er det din opgave at få dem tilbage i folden, hvilket sker ved at udforske 5 verdener med hver 5 baner, som skal klares i en bestemt rækkefølge. Først verden 1 bane 1, derefter verden 1 bane 2 o.s.v. Hver bane har 8 bots, der skal lokaliseres samt en kamæleon, som giver adgang til en challenge bane. Disse er kortere, men også mere udfordrende og deres fokus er mere snævert end hovedbanerne. En challenge-bane udfordrede mig for eksempel i brugen af spillets grappling hook, mens du i en anden skal gøre det af med utallige håndværker-tusindben under stadig mere besværlige forhold. Som følge af det snævre fokus vil der for de fleste spillere være baner, som ikke rammer plet, men da de er helt og aldeles valgfri og mestendels veldesignede er det svært at være rigtig utilfreds.
Den simple struktur passer egentlig ret fint til et spil som Astro Bot: Rescue Mission, hvis styrke ikke ligger i komplekse systemer, men i stedet ren og uforfalsket spilleglæde. Hen mod slutningen begyndte en følelse af ensformighed dog at snige sig ind, og i den 2'er jeg inderligt håber vi får på et tidspunkt, ser jeg gerne, at Asobi Team giver en smule mere fleksibilitet i forhold til hvilken rækkefølge man kan spille banerne i og også på anden vis leger lidt med strukturen.

Astro Bot Rescue Mission
Astro Bot Rescue MissionAstro Bot Rescue MissionAstro Bot Rescue Mission