Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

Rockstar er tilbage efter årevis af problematisk udvikling, og leverer deres bedste spil til dato.

En sjælden gang imellem ændres vores opfattelse af historiefortællingens kunst. Ikke bare det, den transformeres, og er aldrig den samme igen. Vi har alle haft sådanne transcenderende øjeblikke, som vi holder meget kært. Øjeblikke hvor vi omformes på en eller anden måde. Med andre har vi alle siddet tilbage, helt tomme, og være helt og aldeles sikre på, at dette øjeblik vil vi tale om resten af vores liv. Om det så er ved at drøne igennem til Pink Floyds The Wall for første gang, at se Paris bøje sig selv på hovedet i Inception, eller at ankomme i det neondryppende Vice City for første gang. Disse øjeblikke er der langt imellem, men de er altafgørende, og det kræver sande mestre, ægte kunstnere at give dem til os. Det er netop derfor at Rockstar hyldes sådan i vor kære spilbranche, fordi næsten os alle har ét af disse øjeblikke fra et af deres projekter, om det så er et bankrøveri i Grand Theft Auto V, at smadre Saint Mark's Bistro i San Andreas ellers at redde bandet Love Fist i Vice City.

For mange spilentusiaster er det dog at undslippe den visse død på sin trofaste hest, på tværs af den amerikansk/mexicanske grænse med millioner af stjerner på en skyfri nattehimmel, og med José González' Far Away som det eneste, der holder protagonist John Marston med selskab - det er en af de mest effektive scener vor medie har at tilbyde, og så sandelig en af de få oplevelser, der netop ændrer hvordan du forstår interaktiv historiefortælling. Et skæbnesvangert øjeblik, der transformerer hvordan du forstår karakteren, og hvor kraftfulde disse digitale historier, som vi alle holder kær, i virkeligheden kan være.

Det er netop på baggrund af sådanne øjeblikke, at Rockstar ønskede at vende tilbage til deres western-univers med en efterfølger. Det var i en søgen efter at forbedre, at gøre mere for at skabe fordybelse. De satte ud på et farefuldt ridt for at overgå dette øjeblik, og nu kan vi så endelig fortælle jer om, hvorvidt denne ambitiøse opgave som Rockstar tog på sig for mange år siden er en succes, om hvorvidt de endnu en gang har skabt en oplevelse, et øjeblik som er lige så mindeværdigt som den skæbnesvangre nat, som igen ændrer vores syn på mediets kunnen.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

Hvorimod Red Dead Redemption 2 deler en række designmæssige ligheder med Grand Theft Auto V, og det originale Red Dead Redemption fra 2010, så står det soleklart, at størstedelen af det mekaniske fundament er blevet skrottet til fordel for noget nyt, noget tungere. Dette er starten på en helt ny rejse for studiet, men det er stadig smedet i genkendelighedens flammer.

Lad os komme i gang.

Det gamle vesten, det vilde vesten, er ved at dø. Industrialiseringen er langt om længe ankommet, og som resultat er landet langsomt ved blive omformet, så det passer til en mere moderne population, en population der nu er entreprenører i stedet for ofre, mennesker der handler i stedet for håbløst at bede. Som konsekvens af denne mere moderne tankegang er udformningen af staten, af lovgivning, af Uncle Sam, af rammeværket for et samfund der skaber tryghed og sikkerhed ved at finde sted, men det er på bekostning af netop den ubegrænsede frihed, som de europæiske rejsende tog ud for at finde. Netop denne tankegang behager ikke Dutch Van der Linde. Han ønsker at undslippe regeringens pressende tommelfinger, han tager afstand fra alskens regering, fra kontrol, og det gør han ved fysisk at undgå civilisationen, og derfor leder han en bande af ligesindede individer ind i det endnu vilde, utæmmede terræn - en rejse imod et frit utopia, de endnu ikke helt kan forestille sig. Det er et sted, hvor de kan beskytte hinanden mod resten af verden. Det er her, at vi som spillere finder os selv. Vi er Arthur Morgan, en loyal håndlanger for Dutch, en betroet bodyguard om man vil, og et afgørende medlem af banden. Morgan blev fundet af Dutch da han var dreng, og blev opfostret til at følge de samme idealer, så hans loyalitet kender ingen grænser, hans vilje kan ikke rystes, og til trods at banden hovedsageligt trives ved at udnytte andre, mindre heldige sjæle, så ser han ingen grund til at betvivle Dutch' motiver. Når alt kommer til alt, så har han ofret forhold, børn og ejendom for disse idealer - idealer han selv tror på.

Som du måske har gættet allerede, så er dette ikke et eventyr om mennesker, der opdager den sande lykke og et længerevarende otium. Dette er en tragedie, præcis som det bør være. Dette er fortællingen om at være så tæt på det man ønsker sig mest, men akkurat aldrig kunne nå det, præcis som det traditionelt set er med de tragiske skæbner der involverer skrøbelige forbindelser, spændende kriminelle handlinger og sørgelige konklusioner i Rockstar-spil. Fremfor alt gør spillet er fabelagtigt stykke arbejde med at introducere os for både gamle og nye ansigter, der ikke bare har spændende ting at sige, men interagerer med Arthur, og derigennem skaber narrative løbebaner på hver deres unikke måde. I fortællingens centrum finder vi Arthur, en loyal forbryder, der hverken har tid eller overskud til de mindre bekymringer i livet. Siden han har ofret alt man traditionelt ville forbinde med lykke for Dutch og banden føler han et tæt faderligt bånd til den, og uanset om det er den fulde Bill Williamson, den rapkæftede Sadie Adler, den vise Hosea Matthews eller den tavse Charles Smith, så passer han på dem, for de passer også på ham. Gennem historien lover man troskab til hinanden, deler personlige fortællinger over ilden, laver forbryderiske handlinger mod andre og drikker en øl efterfølgende. Dette er ikke helte - ikke engang tæt på - men hele banden ender med at blive én karakter, du passer på og holder af, og de forskellige personligheder, ender som ansigter på den karakter. Med andre ord føler du som spiller præcis som Arthur - modvillighed, harme og til tider tvivl, men også urokkelig tro på de ideer som jeres lille gruppe af hårdnakkede overlevende tror på.

Red Dead Redemption 2

Sjældent har et spil formået at få spilleren til at holde af og bekymre sig for så stort et udvalg af karakterer, som det bliver gjort her. Det er så let at pege på enhver enkelt karakters styrker og svagheder, men man kan ikke undgå at føle et stort ansvar for deres sikkerhed. Dette er naturligvis et resultat af af konstant klog og velskreven dialog, der både formår at holde dig opdateret på, hvad der foregår i spillet og følger op på vigtige punkter i historien. Der er kælet for selv de mindste narrative detaljer, og selv om vi forventer det af Rockstar-spil, så har de stadig formået at hæve baren på ny. Spillet anerkender dig, interagerer med dig og forstår dine handlinger, og disse fortolkes og præsenteres så for spilleren igennem galleriet af sidekarakterer på mesterfuld vis.

I takt med at historien udvikler sig, så vil banden også slå lejr forskellige steder i den store varierede verden. Dette skaber en konstant følelse af fremgang i historien, og man føler en klar bevægelse fra start til slut, en rejse, som det ikke altid er tilfældet i åbne spil som dette. Når banden først har slået lejr ordenligt, så kan du bruge alle de forskellige systemer, der er til rådighed, og denne tjener både narrative og mekaniske formål. Hvor tidligere Rockstar-spil har givet dig en base eller et hus til din karakter, så har de aldrig gået de længder, som Red Dead Redemption 2 gør det. I lejren kan du tale med diverse karakterer - og de vil alle have interessante og unikke ting at fortælle dig, hver gang du vender tilbage. Du har desuden mulighed for at ændre Arthurs tøj, som du kan købe nyt af ude omkring i verdenen. Arthurs hår vil vokse naturligt, hvilket betyder, at bliver du ikke barberet, vil du kunne se det på ham efter en dag eller to. Derudover er der minispil du kan deltage i; eksempelvis kan du spille kort med de andre fra banden. Lejeren vil vokse og trives alt afhængig af hvor meget arbejde du lægger i den, så hvis du giver lidt penge hist og her, eller jager dyr som kokken kan tilberede, vil alle få mere styrke til at udføre deres arbejde effektivt. Ikke kun det; du kan opgradere de enkelte medlemmers telte, inklusiv den medicin, ammunition og mad der er tilgængelig, og du kan endda ændre udseendet på lejren.

Lejren er en mekanik. Den har et formål for spilleren, og formår også at gøre Arthurs tilknytning til verdenen større, men mere relevant, så skaber den et bånd til de andre karakterer. Det er blodet der flyder gennem spillet, og lejren er hjertet der får det til at flyde naturligt rundt. Lejeren er et hjem som Rockstar aldrig har skabt det før.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2