Gwent: The Witcher Card Game

Gwent: The Witcher Card Game

Tredje gang er lykkens gang, og CD Projekt RED viser igen, at deres spilmageri tenderer til tryllekunst.

Ahoy-hoy, human friend! Min kæreste trold Shupe, hvor er det godt at se dig igen. I dag vil jeg fortælle dig en historie om, hvad jeg synes om den endelige udgave af Gwent: The Witcher Card Game, alles yndlingsfritidsaktivitet fra The Witcher 3: Wild Hunt, som nu endelig er blevet til sit helt eget spil. Da jeg færdiggjorde min første gennemspilning af det tredje kapitel i fortællingen om Geralt, var det først jeg gjorde, krybende at bede om adgang til det lukkede beta af det gribende ældgamle dværgske kortspil. Til min store overraskelse, blev jeg lukket ind i de forgyldte haller og har siden hen taget ture ind og ud af Andrzej Sapkowskis fantastiske verden. Måske ikke altid med lige positive oplevelser, for det selvstændige Gwent: The Witcher Card Game har godt nok været igennem mangt og meget. Fra at være en tro kopi af den sidegescheft du kunne opleve i The Witcher 3: Wild Hunt, til nærmest at ligne Hearthstone, og tilbage igen. Rutsjebaneturen har dog været det hele værd.

Gwenty cards! Lots! All kinds! Jeg spillede Magic: The Gathering i min skoletid, Hearthstone og The Elder Scrolls: Legends i min voksenalder, forstår du, men intet har henrykt mig mere end Gwent: The Witcher Card Game, når det kommer til collectible card games. CD Projekt RED synes med vilje at have forsøgt ikke at skabe endnu en fordummet Magic-klon, men derimod et samlekortspil med så lidt tilfældighed og så meget strategi som muligt. I løbet af både det lukkede og åbne beta, dog, blev spillernes tålmodighed sat på overordentlig prøve hvad disse kerneværdier angik. Ja, til det punkt hvor spillet var så forvirrende, at det spillende og drikkende folk end ikke forsøgte at tage det seriøst. Uendeligt mange evner per kort, krydret med spraglede overleveringer om den kortet repræsenterede, gjorde det først og fremmest irriterende at læse og forstå, men ligeså blev Gwent: The Witcher Card Game et helvede af evighedssynergier på tværs af kortene, og det var evindeligt svært at følge med i. Nu er Homecoming landet, og jeg ånder lettet op.

Gwent: The Witcher Card Game

Shupe put big heart into create. Og det kan mærkes. Lad mig angive det praktiske først; spilområdet er forkortet til to rækker, i stedet for tre - en Melee- og en Ranged-række - hvor du kan spille ti kort på hver række før den er fyldt, i modsætning til de uendelige mængder det var muligt førhen. Vitterligt alle kort har fået en overhaling hvad angår aktiver og effekter - vejrkort er, for eksempel, helt anderledes end før (den tredje gang det er sket) - ligeså med lederne og formular-kortene. Dette betød også at vende tilbage Gwent: The Witcher Card Game var noget af en udfordring for undertegnet, for det var mildest talt som at spille et helt nyt spil. I kraft af disse ekstremt drastiske ændringer, har jeg også fået kompensation for alle min tidligere indkøb, og begyndte min nye oplevelse med samlekortspillet, ved at åbne 52 tønder med kort.

Foruden de knap 55.000 stykker scrap - spilvaluta du kan bruge til at købe kort en ad gangen med - jeg havde fået. Jeg har stadig 21.000 stykker tilbage, hvis nogen mangler. Til alle jer der har spillet under enten lukket eller åbent beta (eller begge), venter kompensationen også. På generøs vis, vel at mærke. Hvad angår korttønder, er meget dog ikke ændret, hvilket jeg også synes er en af styrkene ved det her spil, i forhold til de mere griske konkurrenter. Den kære butiksindehavertrold, Shupe, knuser en tønde, og du får fire kort, med muligheden for at vælge et femte fra en bunke af tre. Hermed er den tilfældighed hvorved du smider din hårdttjente løn på, hvis du gør det, ikke så grel som i Hearthstone, for eksempel. For du kan også bruge det såkaldte ore til at købe tønder.

Gwent: The Witcher Card Game
Gwent: The Witcher Card Game
Gwent: The Witcher Card Game