Thronebreaker: The Witcher Tales

Thronebreaker: The Witcher Tales

Savner du et nyt stort eventyr fra Witcher-universet? CD Projekt RED har lavet netop sådan et til dig...

Hvis der er én ting, gamere har higet fortrøstningsløst efter siden sommeren 2015, så er det flere Witcher-eventyr. Netop derfor vakte det lige dele begejstring og bekymring, at CD Projekt RED i august kunne afsløre Thronebreaker: The Witcher Tales, som tager afsæt i seriens Gwent-kortspil fremfor klassisk action-rollespil. Thronebreaker er nemlig lige dele historietungt RPG og separat Gwent-kampagne, hvilket er et mix som kunne gå grueligt galt. På besynderlig vis går formlen dog op i en højere enhed, da Thronebreaker ikke kun er stærkt underholdende, men også er en milepæl for sin genre. Vi har vendt hver en krog af Thronebreakers gigantiske kort, og er mildest talt imponerede.

Da CD Projekt RED efter gigantsuccesen Witcher 3 fortalte, at de gerne ville vende tilbage til universet uden Geralt i førersædet, var det næppe Thronebreakers koncept, nogen ventede. I stedet for at lave en bard-fortælling med Dandelion i hovedrollen, eller at være på dannelsesrejse som Ciri, så har vi at gøre med en karakter, som kun ærkefans vil have bidt mærke i før nu. Alt sammen i en slags udvidelse til Gwent, som ligesom hovedspillet kan styres 100 % med musen, hvilket er ganske afslappende.

Vi indtager rollen som Dronning Meve, hærsker over Lyria og Rivia, en karakter som aldrig har stået i rampelyset, hverken i bøgerne eller i spillene. Alligevel er hun en vigtig brik i den overordnede historie. Det var Meve, som slog Geralt til ridder, gav ham navnet Geralt of Rivia, og kort efter fjernede hans ridder-status for at forlade hæren. Hun var samtidig den eneste monark, som var modig nok til at drive Nilfgaard tilbage i 2. Nordiske Krig. Kort sagt må man sige, at uden Meve, så havde Geralts verden set fundamentalt anderledes ud.

Thronebreaker: The Witcher Tales
Thronebreaker: The Witcher TalesThronebreaker: The Witcher Tales

Vi indtager Meves royale sko netop som hun vender hjem til et land, som er ved at blive indtaget af Nilfgaard ved begyndelsen af førnævnte 2. Nordiske Krig. Såvel landlige områder som større byer står i flammer, og de få overlevende har mistet både familie og levebrød til Nilfgaards flammehav. Mens flere af hendes mest trofaste allierede kaster håndklædet i ringen og på bedragerisk vis byder de sortklædte soldater velkomne, er Meve af en noget anden støbning. Selv efter hun bliver styrtet og må flygte fra sit rige kæmper hun med næb og kløer for at få sin trone tilbage og skubbe Nilfgaard over på den anden side af floden Yaruga, hvor de hører til.

Omend Thronebreaker tager sin tid med at få etableret både historien og karaktererne, så gør spillet et mesterligt job når det hele først kommer i omdrejninger. Meve foldes ud som en moden og kompetent leder, og støttes glimrende af hendes tro følgesvend Raynard Odo, ligesom eks-banditten Gascon skaber en glimrende kontrast til Raynards ridderlige indstilling. De mindre karakterer, man samler op undervejs, giver ligeledes både humoristiske og mere alvorlige indslag, som er med til at skabe en sammenhængende verden.

Egentlig er konceptet med Thronebreaker ret så genialt. Spillet er historien om, hvordan den udstødte Meve fik samlet en hær, som kunne drive Nilfgaard tilbage. Denne hær er dit deck, og på godt og ondt formes den af dine beslutninger gennem spillet. Nøglepersoner vælger måske at blive eller forlade Meve, eller hele hæren/decket får +/- 1 i kamp pga. god eller dårlig morale. Vælger du nådesløst at hænge dessertører, når du har trukket dem gennem helvede og egentlig godt forstår deres desperation? Dræber du nilfgaardiske soldater på afveje, blot fordi det vil højne moralen blandt dine soldater, eller viser du nåde?

En af de mest moralsk ubehagelige dele af spillet er, hvordan man skal håndtere den ekstremt dygtige, men vanvittigt racistiske kriger Black Rayla. Får hun sin vilje, så dræber hun alle scoia'tael, hun kan få fingrene i. Dette inkluderer sårede i et scoia'tael-felthospital, men også en landsby af nonhumans, som dog lige har brændt alle deres menneskelige beboere som hævn mod undertrykkelse. Her bliver man sat på prøve som spiller, da man i Meves sko lige har set hvor barbariske scoia'tael kan være, og samtidig har brug for Rayla ved sin side. Dog er det tydeligt, at ligesom Geralt har en neutralitet at opretholde, så bliver Meves moral også sat på prøve af de morderiske gerninger, hun oplever gennem sin rejse. Som spiller er det spændende at vælge ud fra en fornemmelse af, hvad Meve selv ville gøre i de ofte grusomme situationer, man møder.

Thronebreaker: The Witcher Tales

Når du ikke spiller forskellige afskygninger af Gwent, så dirigerer du Meve rundt i en smukt tegnet verden i isometrisk perspektiv, hvilket minder mere om et klassisk rollespil, omend meget forsimplet. Figuren af Meve repræsenterer også hæren, og som du bevæger dig rundt på kortet møder Meve og hendes følgesvende mange muligheder og udfordringer. Mens der er en direkte vej til dit mål, så er de mange lokationer i Thronebreaker overraskende store, og for at få så god en hær som muligt vil man gerne gennemføre små sidemissioner, puzzles og samle alskens loot op, ikke mindst fordi man ikke kan komme tilbage til tidligere områder, når man først er taget videre. Her er spillet virkelig effektivt til at få samleren frem i én, især fordi man faktisk ofte mangler guld og byggemateriale.

Oftest lønner nysgerrighed sig også i form af nye allierede eller "trinket"-kort, som man får efter at have besejret en fjende. Dette kan være trofæet fra en Manticore, som giver 1-2 i skade til hver nye fjende, som dukker op, eller en skummende og indbydende øl, som giver +3 til en allieret på hver række i slutningen af hver runde. Andre belønninger kommer uden kamp, fx. en uventet stor mængde guld og byggematerialer, som du finder i en forladt mine i Mahakam, hvilket til gengæld koster nogle af dine mænd livet.

Thronebreaker: The Witcher Tales
Thronebreaker: The Witcher Tales