Lethal League Blaze

Lethal League Blaze

Hvis Pong blev født under hiphoppens gyldne år, tilsat en smule big beat, og en gedigen mængde attitude. Et spil der formår at være nostalgisk og fremtidssynet på samme tid.

Lethal League Blaze

For næsten 46 år siden udkom en af de første arkadespil nogensinde, Pong. Det todimensionelle videospil tog verden med storm, og blev overført til en TV-version, der nemt kunne sættes til skærmen og nydes i hjemmet. Atari lever stadig fint på renommeet, og så sent som i 2012 udkom Pong World. Nu har spillet dog fået en midtvejskrise, og når den slags sker, søges fordums vildskab og lidenskab. Her skrider Team Reptile til, og sørger for at stakkels Pong kan udleve sin vilde ungdom endnu en gang. For Lethal League Blaze kan vist ikke beskrives meget bedre end at en bunke b-boys, en big beat producer, og en graffiti legende er gået sammen om at skabe det mest spraglede, anti-autoritære spil i lang tid.

For klarhedens skyld, sætter jeg lige streg under at Atari ikke samarbejder med Team Reptile på nogen måde. Analogien var blot møntet fordi Lethal League Blaze spiller næsten ligesom en hyperaktiv udgave af netop klassisk Pong. I en fjern fremtid, hvor den mystiske Tri Government har gjort hjerneslaver af indbyggerne i bystaten hvor spillet foregår, er der opstået en modkultur baseret på den drabelige boldspot, Lethal League. Her konkurrere autonome, eks-politichefer, klonede alligatorer, og en lagerrobot-cum-skater om hvem der kan slå modstanderen ud først med en mekanisk baseball. Samtidig gør alle sig klar til den store turnering, hvor hver af de meget mindeværdige karakterer har sin grund for at dukke op. Der findes en tydelig hyldest til miljøet i Jet Set Radio Future, i hele den modkulturelle og anti-autoritære æstetik i spillet. Ikke mindst bakket op af det farverige grafiske udseende, der tilmed er skåret i nostalgisk lækker cel shading.

Lethal League Blaze

Når du griber boldtræet, hammeren, bordtennisbattet, eller håndjernene, og kaster dig ud i en kamp til bevidstheden dig skiller, så foregår det i en af de faconer der bringer mindelser om stangtennis. Bolden man slår til starter neutralt, hvorpå den skifter farve hver gang den bliver ramt af dig selv eller en modstander. Det gælder nu om at skyde bolden efter din modstander indtil dennes tilstand kan konstateres 'slået ud'. Gennem kampen opnår bolden gradvist mere og mere hastighed, og bliver herved sværere og sværere at ramme. På overfladen ser Lethal League Blaze gameplay derfor forholdsvis simpelt ud, men opnår en enorm dybde, når først man begynder at tænke hastighed, vinkel, og, vigtigst af alt, manipulation ind i spillets gang. For selvom Lethal League Blaze ligner Pong, har det mere affekt af et kampspil som Street Fighter, end et præcisionsspil.

Ligeså har hver karakter også en unik evne, udover at kunne parere, stjæle bolden, eller bunte den. Jet, den karakter jeg hurtigt valgte som min hovedkarakter, kan for eksempel indkapsle bolden i et skjold i få sekunder, for at bryde modstanderens rytme da det får bolden til at bevæge sig langsomt, før det genoptager sin fart. Når bolden kommer op over en vis hastighed, begynder slagene at skulle lade op, og man kan holde tæt øje med en lille måler for neden af skærmen, for at se hvornår bolden faktisk sendes afsted. Derved kan jeg time sit modslag, i håb om at sende et angreb tilbage i hovedet på modstanderen. Det kan Jets skjold sætte en stopper for. Ligesom Candyman kan sende bolden gennem banen, i stedet for at den laver et tilbagespring på væggene, og Dice kan kurve bolden inden den springer videre.

Lethal League Blaze
Lethal League Blaze
Lethal League Blaze