Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
anmeldelser
Déraciné

Déraciné

From Software bevæger sig væk fra succesformlen med et adventurespil i VR. Er Déraciné en spændende ny retning, et fejlslagent eksperiment eller lidt af begge dele?

  • Tekst: Ketil Skotte
Facebook
TwitterReddit

Da From Software i 2009 udgav Demon's Souls lå det ikke i kortene, at udgivelsen skulle være katalysator for den japanske udviklers vej til toppen af udvikler-hierarkiet. From Software havde siden midten af 90'erne udgivet spil uden det helt store postyr. Bevares, Armored Core havde da en solid fanbase, men at firmaets Souls spil skulle påvirke AAA-udvikling i den grad, de har gjort er mildest talt en overraskelse. Med undtagelse et af par velkendte mech-spil og et par håndholdte titler har From Software fokuseret på succesformlen og det var derfor en velkommen overraskelse, da de under årets E3 annoncerede Déraciné, en form for point-and-click adventure i førsteperson til Playstation VR med en grundtone, der umiddelbart ligger meget langt fra de dystre og voldsomme action-rollespil, udvikleren især er kendt for.

Déraciné har dog et par familiemedlemmer i Froms spilbibliotek i form af Echo Night serien og selvom Déraciné i sammenligning med Souls spillene er en meget afslappende oplevelse, deler de den melankolske atmosfære og de så velkendte beskrivelser af forskellige genstande som et middel til historiefortælling. Derudover vil spillets arkitektur føles velkendt for alle, der har begivet sig gennem Lordran. Men selvom der både er tråde at trække tilbage i tiden og ligheder med nutiden, så er Déraciné anderledes. Ingen tvivl om det.

Déraciné
DéracinéDéraciné

Du spiller en fe, der ankommer til en meget afsides beliggende kostskole, hvor seks børn bor sammen med skoleinspektøren. Hvorfor du er kommet til skolen og hvad din opgave er ligger ikke klart fra starten af, men en af pigerne er meget opsat på, at du beviser din eksistens over for de andre børn ved at hælde nogle urter i en suppe og dermed ændre smagen. Urterne findes i fire forskellige glas rundt omkring på skolen, så denne del kræver en del udforskning. Du styrer féen med to move controllere ved at klikke dig rundt via blå bevægelsesfelter - lidt i stil med det kommende Blood & Truth. Der er to forskellige typer felter - et lille og et stort. De små er kun til at bevæge sig igennem, mens du på de store kan undersøge omgivelserne og eventuelt finde genstande. Du kan både kigge rundt ved at bevæge hovedet, men Déraciné giver dig også muligheden for at dreje ca. 45 grader til hver side med et knaptryk. Det er et simpelt og velfungerende system og tilmed blidt mod balancenerven. Jeg oplevede i hvert fald ikke den mindste form for kvalme, selvom jeg spillede mere end 2 timer i ét hug. Déraciné går primært ud på at finde genstande og benytte dem de rigtige steder, men spillet er ikke altid lige sød til at give dig ledetråde, hvilket kan resultere i nogle lidt tunge sekvenser, hvor du bare tjekker alt igennem. Heldigvis medfører systemet med felterne, at der trods alt er et ret begrænset antal steder, du kan lede.

Som fe eksisterer du uden for tid, hvilket i praksis betyder, at du bevæger dig rundt i et fastfrossent stilbillede. Ved at manipulere med omgivelserne kan du starte tiden og dermed drive handlingen frem. For eksempel fører tilføjelsen af urterne til, at den store dreng Lorinc smager på suppen og besvimer, hvilket overbeviser ham om feens eksistens. I en anden sekvens skal du forhindre børnene i at åbne en dør, hvilket bliver gjort ved at stjæle nøglen og skylle den ud i toilettet. Som adventure-spil er Déraciné simpelt og det er sjældent svært at finde ud af, hvor en genstand skal bruges. Dels fordi spillet giver dig hints og dels fordi, du sjældent har mere end to genstande til rådighed. Uden VR og motion controls tror jeg, at gameplayet havde været på grænsen til det trivielle, men brugen af move giver en dejlig taktil fornemmelse af at tage- og placere genstande i spilverdenen. Dette er særlig udtalt, når begge hænder skal benyttes, som når du med den ene hånd løfter Hermans hat og med den anden tager den nøgle, der ligger under.

Déraciné
DéracinéDéraciné

Taktile glæder eller ej, så er gameplayet en smule tyndbenet, hvilket automatisk lægger pres på historien for at skabe en tilfredsstillende oplevelse. En déraciné er en person, der er blevet fjernet fra sine naturlige omgivelser og selvom historien med førnævnte urtejagt starter letbenet, bevæger den sig hurtigt ind på mere alvorligt territorium med temaer som død, loyalitet, moralitet og afsavn. Tingene er ikke altid som de ser ud og historien tager undervejs et par overraskende drejninger, der får tidligere begivenheder til at fremstå i et nyt lys. From Software er berømmede for deres puslespilsagtige tilgang til historiefortælling, hvor den direkte fortalte historie er minimal med hovedparten gemt væk i genstandsbeskrivelserne. Her føles det som om billedet er vendt på hovedet. Der er stadig en del at hente i førnævnte beskrivelser, men er du typen, der tager den korteste vej igennem spillet, vil du have et langt bedre billede af begivenhederne end tilfældet er i for eksempel Dark Souls. Den mere konventionelle tilgang klæder Déraciné, da det i høj grad hænger sin hat på historien. Men er det så en vellykket historie? Jeg har ærlig talt været lidt frem og tilbage siden jeg blev færdig. Der er noget virkelig fint over den nedtonede tristesse, som Déraciné gør brug af. From Software bliver ikke fristet til at blæse historien op sådan som mange andre udviklere har for vane. Det er "lille", isoleret historie, hvilket passer perfekt til spillets omfang og setting. Omvendt ville jeg have ønsket, at karaktertegningen var grundigere, så for eksempel den hjerteskærende afsløring hen mod slutningen havde stået endnu stærkere. De positive sider overskygger dog de negative og det faktum, at jeg stadig går og tænker over historien er et tegn på, at den i hvert fald har haft en virkning på mig.

Gåderne er måske nok lidt ensformige og simple og de seks kostskolebørn er som karakterer lidt for tyndt tegnede, men jeg nød at bevæge mig rundt på den flot udførte kostskole i parallel eksistens med dets indbyggere til lyden af knirkende brædder og melankolske strygere. Og så skal Déraciné have ros for sit rolige gemyt. Det skorter ikke på adrenalinfremkaldende, angstinducerende højoktansoplevelser til VR, men Déraciné viser, at teknologien også er effektiv til mere intime oplevelser. Det er ikke ofte, at spil med så få virkemidler (og akavet dialog) formår at vække en følelse af empati i mig, men det skete flere gange, når en af eleverne gik helt tæt på og bad en stille bøn til min usynlige fe. Alene af den grund kan jeg ikke lade være med at holde af Déraciné.

07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Flot realiseret miljø, underspillet historie med uventede drejninger, formår at vække følelser med få virkemidler, velfungerende styring.
-
Lidt tyndt tegnede karakterer, simple gåder, trial by error udforskning.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer