GR STREAMING

Hitman 2

Hitman 2

Agent 47 vender tilbage i en komplet pakke i denne omgang. Spørgsmålet er så bare, om hvorvidt det er bedre end Hitman fra 2016.

Danske IO Interactive lader til at være ligeså selvsikre i deres håndværk som deres ikoniske lejemorder, Agent 47. Trods studiets turbulente brud med Square Enix er IO Interactive faktisk så selvsikre i deres arbejde, at de nærmest ikke har pillet ved nogen af de centrale byggesten, vi så i 2016's reboot af franchiset. I stedet er mantraet "if it ain't broken, don't fix it" klart og tydeligt fulgt her. Mens selve gameplayet og formatet føles meget bekendt i denne omgang, så byder Hitman 2 på seriens største arealer hidtil, i alt fra eksotiske lokationer til sprudlende storbyer og dunkle slotte. Traditionen tro byder hver lokation på ekstremt mange veje til det perfekte mord og inviterer til vidunderlig, morbid kreativitet. Mere af det samme er ikke altid skidt, og det er det i hvert fald ikke her. Vi har spillet Hitman 2 og er klar til at fortælle om oplevelsen indtil videre.

Hvis du undrer dig over ordene "indtil videre" i sidste sætning, så er det ganske berettiget. Ganske enkelt kan vi ikke vurdere den egentlige Hitman 2-oplevelse til fulde endnu, da kun hovedmissionerne har været tilgængelige. Hitman 2 er ligesom sin forgænger et spil, som fusionerer seriens traditionelle singleplayer-oplevelse med en såkaldt "world of assassination." Denne kommer til live gennem elusive targets og escalation-missioner, men brugerne kan også bidrage ved at lave sine egne kontrakter. Spillets måske mest omtalte nye tiltag er desuden en 1v1 game mode kaldet "Ghost Mode," som desværre ikke har været aktivt benyttet af det spinkle community af anmeldere, der har haft adgang før spillets officielle lancering. De lovede Hitman 1 baner med toerens nye muligheder har heller ikke været tilgængelige. Vi vil derfor vente med at fælde endelig dom over spillet til efter både IO og brugerne har haft en chance for at udbygge spillet på disse vigtige områder, både hvad angår single- og multiplayer.

Den verden, Hitman 2 inviterer til at bruge mange flere timer i, er dog ganske indbydende. Ganske enkelt bygges der på fundamentet, vi kender. Verdens bedste lejemorder sendes til diverse destinationer for at likvidere specifikke personer af høj profil. Hvordan du vil gøre det er helt frit, men Agent 47 er nu engang bedst egnet til at finde forklædninger og infiltrere disse områder ubemærket. Problemet er naturligvis, at det sjældent er helt ligetil at infiltrere disse komplekse lokationer, hvor vagter patruljerer og civile også er på vagt.

Hitman 2
Hitman 2Hitman 2

Som i forrige spil, så er der skruet lidt på den meget udfordrende formel, Hitman er kendt for. Mens dedikerede fans vil forsøge at klare spillets hårde challenges, såsom "Silent Assassin, Suit Only," så vil nytilkommere ånde lettet op over spillets såkaldte "Mission Stories," tidligere kendt som "Opportunities," som guider 47 gennem sine likvideringer, ved at følge nogle begivenheder, som ofte er ret omfattende, og til tider enormt humoristiske. Navneskiftet giver mening, da disse Mission Stories er rigere på indhold end før. I Hitman 2 burde man uden tvivl spille alle Mission Stories igennem for at lære om de spændende mennesker, man skal slå ihjel, samt om spillets verden som helhed. En af disse Mission Stories satte 47 i rollen som ejendomsmægler, hvor han kan præsentere samtlige rum i et amerikansk forstadshus til et af sine mål, før han slår ham ihjel i kælderen. I Mumbai viste det sig at en anden lejemorder stod klar med en sniper riffel i et vindue, klar til at likvidere den forfængelige indiske rigmand, jeg havde som mål. Opgaven blev derfor blot at lokke den selvglade herre ind i det rigtige rum. Her stod en maler klar til at male hans portræt, så 47 tog naturligvis malerens plads og inviterede rigmanden ind i studiet. Derefter kunne 47 udfolde sin indre portrætmaler (han kan alt), mens den anden lejemorder gjorde det beskidte arbejde.

Har man ikke spillet forrige spil, så kan forgængerens historie hurtigt opsummeres, og det bliver faktisk gjort i begyndelsen af Hitman 2. Der er derfor nogle milde spoilere i denne paragraf, for dem som ikke har spillet etteren. De missioner, man udførte i etterens første missioner, var bestilt af en mystisk Shadow Client, og havde medlemmer af Providence, en slags Illuminati-organisation, som mål. Vi efterlod historien med, at Agent 47 og hans handler, Diana, vender spillet og går efter den mystiske Shadow Client i stedet. At finde frem til dennes identitet er stadig den overordnede mission.

Spillet starter blødt ud på en new zealandsk strand, hvor Agent 47 skal finde ledetråde til The Shadow Client. Denne lokation byder på et lækkert strandhus, hvor Alma Reynard bor. Hun er et tilsyneladende velhavende og højt rangerende medlem af Shadow Clients militia og har derfor naturligvis de informationer, man leder efter. Hendes hus er det eneste i området, og der er dermed ikke meget at udforske i denne mission, sammenlignet med resten af spillet. Banen skal dermed ses som en historiedrevet åbner, omgivet af forklarende cutscenes, som sætter scenen for resten af spillet.

Hitman 2
Hitman 2Hitman 2

Inden man ser sig om er den ensomme, stormfulde new zealandske kyst erstattet med Miamis azurblå vand, lækre sol og glamourøse racerbiler, ligesom 47 dropper den taktiske våddragt til fordel for afslappede chinos, stilren polo og matchende solbriller. Som de fleste nok allerede ved, så er Miami stedet hvor 47 skal likvidere en racerkører og hendes far under et racerløb. Dette er et eksempel på at IO ikke er bange for at udfordre, hvordan et Hitman-level kan se ud. Heldigvis udfordrer de øvrige lokationer ligeledes disse grænser, og byder hver især på et frisk pust til den velkendte formel.

Det er dog ikke kun lokationerne, som tilføjer noget nyt. I Miamis gigantiske, menneskefyldte setting får man hurtigt prøvet et af spillets nye tiltag af, nemlig at falde i ét med menneskemængder. Får man fat i en vagtuniform er denne funktion især interessant, da visse vagter er mere opmærksomme end andre, og hurtigt vil undre sig over, hvem du er. At gemme sig på denne måde er et simpelt tiltag, men et vi lidt har manglet, og det er rart endelig at få det tilføjet til serien.

Som sædvanligt, så er der mange veje i mål i Hitman 2, og de store områder byder alle på såvel up-close kills, men også muligheder for sniper-spots. For snipere, så vil det glæde dem at Agent 47 endelig igen har adgang til en kuffert, som kan holde på bl.a. snipere. Dermed kan man lettere komme igennem banen med en sniper riffel uden problemer, hvilket giver den klassiske cool følelse af at have haft jakkesæt på hele vejen, men samtidig klare jobbet med en sniper.

Faktisk har Hitman 2 en dedikeret game mode med sin egen bane, kun til snipere, passende kaldet Sniper Assassin. Banen hedder Himmelstein, og lægger hus til et bryllup. Din opgave er at dræbe så mange vagter som muligt, samt likvidere alle dine unikke mål før de flygter. Denne game mode kan også spilles i co op, men det har vi ikke haft mulighed for. Som helhed føles Sniper Assassin dog som en fin distrahering, men er bestemt ikke det mest interessante, Hitman 2 byder på.

Som i forrige spil er det level designet, der for alvor får lov til at skinne igennem i Hitman 2. Hver destination har mange distinkte miljøer at gå på opdagelse i. Santa Fortuna byder både på landsby, jungle, et kolossalt narkopalæ, coca-marker samt et omfattende narkolaboratorium. Hvert hjørne af banerne kræver forskellige tilgange. Takket være et nyt tiltag kan man nu bruge buskads til at gemme sig, og derfor er det oplagt at udnytte disse muligheder i Santa Fortunas coca-marker og jungle, mens 47 skal tænke lidt hurtigere i selve kartelkongens palæ.

Hitman 2
Hitman 2Hitman 2
Hitman 2