Overkill's The Walking Dead

Overkill's The Walking Dead

Efter mange års intens udvikling har Overkill langt om længe udgivet deres Left 4 Dead-inspirerede Walking Dead-spil. Claus anmelder...

Der er zombier alle hvor end vi kigger hen, vi sidder tre man gemt i en lastbiltrailer, mens de udøde flokkes sammen under os. Pludselig dukker der en stor og fed zombie op bag ved horden. Den har en sygelig grå farve, og er dækket af bylder og sår. Den vader igennem de rådne kroppe, og da den når traileren, eksploderer den i en tsunami af betændelse og galde. Vi bliver alle ramt, og falder ud af traileren i vores blinde famlen. Snart efter er vi alle ved at blive zombiefrokost, og vores mission er fejlet. Igen. Sådan var oplevelsen i starten af Overkill's The Walking Dead, hvor man fejler mere end man har vinder. Spillet har potentiale, men netop dette viser det ikke her ved lanceringen.

Jeg skrev for et par uger siden et preview, hvor jeg kom til konklusionen, at spillet havde potentiale, men at det havde nogle ret store mangler, som forhindrede det i at indfri forventningerne. Spillet er ude nu til PC, men er blevet forsinket til næste år på PS4 og Xbox One, og noget kunne tyde på at konsolfolket vil få en lidt anden oplevelse end den vi sidder med i dag. Starbreeze Studios og 505 Games har forsøgt sig med et kooperativt spil med elementer fra Left 4 Dead, Borderlands-serien og Mass Effect 3's bølgebaserede multiplayer. Efter beta-testen var jeg ganske spændt på at se om Overkill mon kunne overstige forventningerne.

Overkill's The Walking Dead
Overkill's The Walking DeadOverkill's The Walking DeadOverkill's The Walking Dead

Som sagt er spillet et kooperativt spil skabt for fire spillere, hvor man skal arbejde sammen for at overkomme diverse baner fyldt til renden med zombier og fjendtligsindede mennesker. Overkill har bygget et rollespilssystem uden på dette skelet, og selvom dette system udadtil virker som en genial ide, er udførelsen ikke nær så effektiv som man kunne have håbet. Først og fremmest forholder det sig sådan, at spillet er for svært i starten, og jeg ved godt at denne sætning naturligt følges af modsvaret; "git gud".

Den første bane er ligetil. Her skal man bevogte tre porte, som zombierne urealistisk hurtigt river ned igen og igen. Derfor gælder det om at samle brædder, så man kan barrikadere dem, og lukke af for disse hjernehungrende væsner. Det er simpelt, lige til og ganske underholdende. Når man så har klaret dette, åbner man op for en snigemission, hvor man skal finde et aggregat der kan bruges til at rense grundvand, som "The Family" har stjålet fra ens base. Det er her problemerne dukker op, for man er i starten meget svag, og dør nærmest af at zombierne så meget som kigger hårdt på en. Hvis man sammenkobler det med en struktur, som noget nær skriger på at man skal spille det med venner der kan kommunikere aktivt, og ikke med tilfældige mennesker på nettet, så har man en rigtig bitter cocktail, om end for dem der ikke møder de specifikke underholdningskriterier spillet sætter op for en. Det er nemlig nærmest umuligt at klare missioner uden kommunikation med hinanden, og det lyder positivt, men fungerer som en barriere. Der er en general chat som man kan skrive i, men den var fyldt med folk, som brugte øgenavne som NEWB, og andre ikke så søde tilnavne, der begyndte med F.

Overkill's The Walking Dead
Overkill's The Walking DeadOverkill's The Walking Dead

Er man så heldig, at man møder spillere, der faktisk har smidt flere timer i spillet, vil man sikkert kunne klare sig igennem uskadt, men det skete bare sjældent for mig, hvilket var enormt frustrerende. Flere måder hvorpå indholdet kan nydes ville have været at foretrække, men som det er nu er strukturen ganske rigid. Derfor måtte jeg simpelthen "grinde" mig igennem den første bane igen og igen indtil jeg havde fyldt det enorme Skill Tree, som de fire karakterer man har i starten er i besiddelse af. Her kan man opgradere alt hvad ens karakter kan fra starten, hvor effektive de er med diverse våben, og hvor meget helbred de har. Hver karakter har to af disse, og det vil tage meget tid at fylde alle ud for alle karakterer, hvilket som nævnt er ret vigtigt, for at kunne klare sig. Dine baser, som du løbende befrier ved at gennemføre baner, kan man også opgradere, så de har et bedre forsvar, eller så de overlevende man finder på vejen bliver mere effektive - du kan sende dem på missioner, og i det hele taget deltage i et mindre metaspil imellem banerne. Så elsker man meget langsom progression, er det her spillet for dig. Det gør jeg ikke, og jeg blev meget frustreret over det sløve tempo, som spillet lader dig udvikle dine karakterer på. Det føles konstant som om at udviklerne har prøvet på at give spillet en kunstig, længere levetid, ved at bremse det tempo man kommer igennem banerne på, hvilket jeg ikke bryder mig synderligt om.

Som nævnt spillet har også et aspekt hvor du bestyrer din base, eller baser for den slags skyld, og selve bestyrelsen begynder med at du løbende finder forskelligt ragelse i banerne, som man tager med sig, når man klarer en bane. Desværre mister man det man har fundet, hvis man fejler en mission, hvilket var meget tit for mig i starten. Så det betød mere "grinding" i de lettere baner, så man fik nok skrald, til at ens base ikke blev overrendt af zombier. Man finder overlevende, som man kan opgradere og sende ud på missioner senere, så de kan løse diverse små opgaver og finde ressourcer, men det er først senere i spillet. Det fungerer dog godt og er en sjov lille tilføjelse, men betyder i sidste ende ikke det store. I det hele taget fremstår det som en veldesignet men om ikke andet ret tydelig og åbenlys distrahering, og selvom jeg let kan respektere konceptet, så er det distraherende for at sige det mildt. Moderne spil drukner i forvejen i tonsvis af forskellige progressionsparametre, og det føles som ren polstring af spillet, som kan gennemføres på fem til seks timer, hvis man kører lige igennem og har den rigtige gruppe.

Min største anke er dog, ligesom jeg skrev i preview-teksten, at der ikke er nok forklaring og uddybning af spillets mekanikker. Igen, det lyder måske banalt at bede om, men det er afgørende for ens videre nydelse af spillets bestanddele, at disse er blevet introduceret på effektivt vis. Ikke bare det, at kunne gøre dette fortæller os en del om hvor poleret det endelige produkt er. Det hjælper ikke at tilføje en tutorial, hvis den i princippet bare er en reklame for spillet. Da jeg så at spillet havde fået en, så jeg den med det samme, desværre vises der bare en video, som praktisk talt intet siger om mekanikkerne i spillet. På grund af metaspillet er der et hav af menuer at navigere i, og det betød at det i sidste ende tog mig næsten fem timers spilletid at sætte et sigtekorn på min pistol, da jeg ikke kunne finde ud af hvordan, indtil jeg ved et tilfælde højreklikkede det rigtige sted. Det er simpelthen uoptimeret design i min verden.

Overkill's The Walking Dead

Det hele skal ikke være brok, for spillet har også nogle positive sider. Grafikken er utroligt stemningsfyldt og flot. Roberts Kirkmans dystre verden er perfekt realiseret, og man kommer hele tiden forbi små detaljer, som gør at man føler den trykkende håbløshed rundt om en. Zombierne er klamme og ser klistrede ud, og de overlevende mennesker, ser tilpas anderledes ud end zombierne, og opfører sig også meget anderledes. Deres AI er dog lidt kuriøs nogle gange, men det kan tilgives, for at indgå i kamp med dem er tilfredsstillende og taktisk udfordrende. De skal begge rammes i hovedet, for begge grupper tager ikke så meget skade i resten af kroppen. Kommer zombierne for tæt på, kommer man i nærkamp med dem, og så må skubbe dem væk, eller stikke dem i hovedet med en kniv indtil de giver slip. Det er fedt, men det sker alt for tit, for det virker som om, at zombierne kan få fat i en fra alle vinkler og når de er for langt fra en. Dette førte til masser af irritationsmomenter for mig.

Overkill's The Walking Dead

Lyden spiller også en vigtig rolle i spillet, for der er flere missioner, hvor man skal være så stille som muligt, og er man ikke det bliver man oversvømmet af en strøm af zombier. Musikken som understøtter disse mere stille sekvenser, erstattes af hård rock når man kæmper, og det fungerer glimrende.

Så alt i alt er Overkill's The Walking Dead en underlig størrelse, for der er et godt spil gemt væk inde i en enorm gang polstring, som skulle være der for at sætte levetiden op for spillet, men den polstring er bare ikke særligt spændende, desværre. Jeg vil anbefale at spille med fire venner og ikke tilfældige, for gør man det, er der god underholdning at hente. Gør man det ikke, så vil jeg advare om megen frustration, som kan gøre spillet ret middelmådigt, hvilket det indtryk jeg tog med mig fra Washingtons zombiefyldte gader.

6 / 10
+
Stemningsfuld grafik, robust lyd, fine mekanikker.