The Shapeshifting Detective

The Shapeshifting Detective

Klassiske FMV-titler er tilbage i bedste velgående, og Claus har kigget nærmere på et af de måske bedste af dem til dato.

Der var en periode i 90'erne, hvor CD-mediet var ved at overtage pladsen for lagring af data fra disketterne. Der kunne nemlig være 650-700 megabyte på en CD-skive, og det var flere hundrede gange mere end de skrøbelige disketter kunne præstere. Spilbranchen var meget hurtige til at tage den ny teknologi til sig, og resultatet var at der kom flere konsoller med CD-drev, og den mest prominente af disse var den første PlayStation. PC'erne tog også det nye medie til sig, for de nye CD'er kunne have en stor mængde video på sig, så derfor opstod den genre, som vi i dag kalder Full Motion Video-eventyrspil, eller FMV-spil. Kvaliteten var tit pixeleret, og spillene havde meget svingende kvalitet. Eksempler på gode FMV-spil er blandt andet Tex Murphy-serien og Phantasmagoria-serien. Disse var nogle af de meget få gode udgivelser inden for genren. Genren var død i meget af 00'erne, men her over 20 år senere er teknologien ved at være så god, at FMV-spillene nyder en renæssance. Med kritikkerroste spil som Contradiction og The Infectious Madness of Doctor Dekker er genren vågnet fra sit hi, og nu er der et nyt spil i genren, som jeg har fået fingrene i, der hedder The Shapeshifting Detective. Spillet er ude på PlayStation 4, Xbox One, PC og Nintendo Switch, og jeg spillede på PC'en.

Spillet er lavet af Wales Interactive og D'Avekki Studios, og er, som sagt, bygget op om filmede skuespillere der snakker til spilleren direkte, som om man var en af skuespillerne. Første eksempel på dette er når en ukendt person fortæller en, at han har reddet en ud af den situation, man er endt i. Her kan man så vælge at svare ja, eller ikke at sige noget. Svarer man ja, starter hele introen forfra. Det tog mig lidt tid at fatte, at jeg skulle holde museknappen nede på skraldespandsikonet for at holde min mund, og da jeg gjorde det kom jeg videre i handlingen. Handlingen er at man bliver sendt til den lille by, August, som har oplevet mordet på Dorota Shaw, en rødhåret skønhed med skeletter i skabet. Der er dog den krølle på halen at tre synske havde se mordet i deres tarotkort, og derfor havde de advaret politiinspektøren om mordet på forhånd. De tre er derfor nu inspektørens hovedmistænkte, og det er op til dig at finde ud af hvem der kunne finde på at dræbe den sexede cellist i den lidt Twin Peaks-lignende by. Man skal derfor afhøre byens indbyggere om deres forhold til Dorota, og jo længere ned man kommer ned i sagen, dukker råddenskaben op. Man har dog den fordel at man kan skifte ham, så at sige, så man kan ligne alle dem man snakker med, hvis man vil. Jeg synes hele denne præmis er utroligt spændende, specielt fordi jeg elsker det der med at finde ud af, hvad der ligger under den polerede overflade af et samfund. Gør man ikke det, kan det være at andre bliver ofre, og er man ikke påpasselig, kan det være at det går ud over en selv.

The Shapeshifting Detective
The Shapeshifting DetectiveThe Shapeshifting Detective

Spillet er bygget op som et klassisk eventyrspil af den gamle skuffe, hvor man skal bevæge sig rundt, og snakke med spændende karakterer om den gåde, man gerne vil løse. Når man møder en ny karakter har man fire til fem ting man kan spørge om, og hvis man så skifter til hans perspektiv, kan man snakke med karaktererne som de ville snakke indbyrdes. Det vil sige hvis Sam, som hovedpersonen hedder, skifter til en af de tre synske karakterer, kan han udspørge dem om ting, som de ikke vil fortælle, hvis man bare ser ud som den formskiftende efterforsker normalt gør. Denne dynamik er fantastisk underholdende, og gør at man lige er nødt til at se om en af de synske, har noget kørende med politiinspektøren. Det er voyeurisme på højt plan, og jeg hyggede mig virkeligt med at se om, jeg kunne få hver eneste detalje ud af karaktererne.

Som jeg nævnte før kan man også vælge ikke at sige noget, hvilket er noget man skal vurdere, ud fra den situation man er i, og udfra hvilken karakter man snakker med. Hvis man vælger at sige noget på det forkerte tidspunkt kan byens borgere blive mistænksomme overfor en, og endda angribe en. Det gør at man føler et gys, når man vælger at sige noget i disse situationer, for hvad nu hvis man lige har sagt for meget, til den der har myrdet Dorota? Det genialt fundet på, og fungerer bare. For man ved ikke hvem der er morderen, og det gør man heller ikke efter den første gennemspilning, for spillet udvælger tilfældigt morderen, når man starter spillet. Dette giver spillet en enorm genspilningsværdi, da det kan være en komplet anderledes oplevelse, alt efter hvem morderen er.

Noget der har været et problem for FMV-genren er dårligt skuespil. Jeg vil sige det på denne måde, det er ikke Oskar-værdige præstationer man får i The Shapeshifting Detective, men det er meget bedre end hvad man har set i genren før. Mange af skuespillerne er gengangere fra Contradiction og Dr Dekker, hvilket siger mig, at fornyelse i genren kommer fra Storbritannien, hvor de to førnævnte spil også er lavet. Skuespillet er dog habilt og "over the top", og det er lige præcis som det skal være. Specielt skal Rupert Booth, som spiller inspektøren med en velkendt charme som man huske fra Contradiction, og Olivia Noyce, som den smånaive og lalleglade, men utroligt charmerende Lexi, nævnes. Der er dog ikke nogen der falder igennem, og det er som at skuespillerne er udvalgt specielt til spillet, hvilket er fantastisk.

The Shapeshifting Detective

Det er i det hele taget bare et utroligt flot gennemtænkt og genialt designet spil. Imellem ens små samtaler kører Radio August, hvis værter er to karakterer man møder senere i spillet. Her kommer der små opdateringer om byens reaktioner på mordet, men der er også små radioskuespil, som blandt andet er indtalt af Tex Murphy og Jesse Cox, den kendte YouTuber. Disse små vignetter er utroligt stemningsfulde, og jeg tog mig selv i at glemme spillet, og bare lytte til disse små godbidder, som i princippet ikke har noget med spillets handling at gøre.

Spillet er også ganske smukt med krystalklare videoklip. Lys og lyd er lige i skabet, og når man snakker med karaktererne føler man næsten at man er i samme rum, som dem man snakker med. Spillet foregår over én aften, og hver time kommer der en lille mellemsekvens, som via Radio August fortæller en hvordan byen reagerer på Dorata Shaws mord. Jeg ved ikke hvordan spilmagerne har lavet det, men de psykedeliske farvemontager skal bare opleves, det er ufatteligt flot lavet, ligesom resten af spillet.

Så jeg vil sige at The Shapeshifting Detective er et af de bedste FMV-spil, jeg nogensinde har spillet, og jeg kan ikke rigtig finde noget negativt at sige om spillet. Hvis jeg skal finde noget, så er det at det ikke er et spil for den action-hungrende person, og kan man ikke lide at snakke med karakterer og genren generelt, så er det ikke noget for dig. Hvis det ikke er tilfældet, så er The Shapeshifting Detective en af mine bedste spiloplevelser i lang tid, og får herfra en stor anbefaling.

9 / 10
+
Fantastisk historie, enorm genspilningsværdi, flot og stemningsfuldt design, ganske flot.