Just Cause 4

Just Cause 4

Rico Rodriguez er endnu engang klar til at nakke institutionerne.

• Tekst: Sam Bishop & Dóri Halldórsson

Rico Rodriguez er en travl mand; han har taget diktatorer ud siden 2006, hvor det første spil i Just Cause serien udkom. Nu er han tilbage for fjerde gang i den eksplosive serie fra Avalanche Studios. Denne gang har vi fået at vide, at der er fire gange så stort som sine forgængere. Vi er hoppet ud i Just Cause 4 med vores wingsuit på, for at se om serien har ramt et crescendo med sit seneste skud på stammen.

Denne gang befinder Rico Rodriguez sig i det opdigtede land Solis, som befinder sig i en tumultarisk situation. En organisation ved navn The Black Hand, ledet af Oscar Espinosa, undertrykker befolkningen. Endnu værre er det, at de har udviklet en vejrkontrols teknologi, der har forbindelser til Rodriguezs far. Som du måske har gættet, gør befolkningen først modstand, da vores beskæggede helt ankommer. De former Order of Chaos for at sætte sig op mod The Black Hand (hvilket du gør med Frontline mekanikken - optjening af chaos point, samle squads, og så indsætte dem for at overtage de forskellige dele af spilverden).

Spillet åbner med en forfriskende nedsabling af vores hovedpersons dumsmarte hypermaskulinitet. Rodriguez insisterer på at tage hele Espinosas højt bevæbnede base ud alene, på trods af sin allierede Miras råd, og han ender med at få ørerne i maskinen. Men karakterdybde bliver hurtigt en saga blot, og vi vender tilbage til en-mands hæren, der ikke bare skal tage et regime ud på egen hånd, men også hjælpe en hver mand og deres hund med at eksploderer alt, der har rød maling på sig.

Just Cause 4
Just Cause 4Just Cause 4Just Cause 4

Men hvem spiller dog også Just Cause spil for deres historie? En del fans vender tilbage til serien for én ting alene - kaos! Avalanche Studios har altid leveret bombastiske aktion i deres titler og det gælder også i denne omgang. Det er det samme mix af destruktion, hvor alt kan ødelægges fra de mindste gasbeholdere til kæmpemæssige satteliter, og stumper lige så vel som stykker regner ned over dig og dine fjender.

Det fysiske system er generelt sjovt at lege med, især når disse vragdele begynder at rode over det hele og falde nede i hovedet på dine fjender. Der foregår mange ting, som forventet, men ind i mellem løber du ind i nogle mærkelige øjeblikke, som en holdkammerat, der roligt vandrer ind i dit fly og begynder at flytte rundt på det, eller en helikopter der hopper rundt på jorden uden sammenhæng med resten af spilverden.

Et andet vigtigt legetøj, som serien har er dets "grapple gun". Den kan ikke bare slynge dig fra sted til sted, men også sætte objekter sammen (ko til missil-metoden, eventuelt), men nu kan du også putte balloner og boostere på de forskellige objekter. Ballonerne giver næsten sig selv, de løfter ting op, så de hænger i luften, og med nok af dem, kan du endda sende en tank op mod horisonten. Boostere skubber ting i bestemte retninger.

Alt dette kan blive tilpasset med grapple loadouts i menuen, som du kan skifte til med d-paden (når du bruger en DualShock 4), hvilket giver en nem og let adgang. Du kan også vælge om du skal trykke L1 for at bruge disse værktøjer, eller om de automatisk skal bruges, her kan du også vælge, hvilken styrke ballonerne eller boosterne skal have.

Just Cause 4Just Cause 4Just Cause 4Just Cause 4
Just Cause 4