Ride 3

Ride 3

Claus skifter de dyre kareter ud med motorcyklen i det seneste kapitel i Ride-serien.

Nu har jeg anmeldt en del motorsportsspil for Gamereactor, og der begynder at tegne sig et mønster i måden spillene er opbygget på - især dem der har et begrænset budget. Start en karriere, skriv dit navn, en fortællerstemme fortæller dig, hvorfor spillet er fedt. Man kører et løb, dette løb giver en point baseret på ens placering, man får nok point efter et stykke tid, og det låser op for nye baner af varierende art. Ride 3 er sådan et spil, vil jeg allerede spoile på forhånd, så lad os kigge om spillet kan skille sig ud fra den grå mængde. Ride 3 er udviklet af Milestone S.r.l. og kan fås til Xbox One, PC og PlayStation 4 nu, og jeg har anmeldt det på den sidstnævnte konsol.

Ride 3 skiller sig faktisk ud fra den grå mængde til at begynde med, da fokus her er på motorcykler. Diverse motorcykler kan også køres i andre motorsportsspil derude, men Ride 3 har kun metalheste, og er man fan af disse aggressive bæster, får man fra starten af noget for pengene. I karrieredelen, opretter man en avatar, som skal agere ens persona i spillet, og der er en masse muligheder for at personliggøre ens karakter. Der er derudover mange muligheder, når man skal vælge tøj og hjelm, og man kan se lige så latterlig eller seriøs, som man vil. Når man så har fået stillet sin tørst efter kreativitet, skal man købe sin første motorcykel, og udvalget er stort. Spillet vælger de motorcykler som passer til feltet i de første løb, men senere kan man også købe klassikere, som havde sin storhedstid for årtier siden. Ligesom nærmest alle andre motorsportsløb, kan man så pille og stille på cyklen som man lyster, og det fungerer glimrende. Man flytter rundt på bjælker, og så kan man prøve de nye indstillinger af i løbene. En del at disse indstillinger er dog låst af i starten, og man skal derfor tjene det spillet kalder credits. Disse credits gør så, at man kan købe nye reservedele, som så bliver låst i menuerne.

Ride 3
Ride 3Ride 3Ride 3Ride 3

Jeg synes, det er lidt synd, at man ikke bare kan fifle med cyklen fra starten, for det gør at spillet føles lidt spinkelt. Hvis man ved, hvad man gør, er det noget af det, man allerførst vil lege med, men man skal køre og tjene penge, før man kan gøre det.

Næste skridt er at tage sit nye vidunder med på banen, og der oplever du et at spillets største irritationsmomenter, nemlig at load-tiden er tæt på et minut, hver gang du skal køre et løb. Man kan selvfølgelig kører timelange løb, hvor man ikke ser denne skærm så tit, men når man som mig, vil have korte, men intense oplevelser, får man denne skærm at se en hel del, hvilket bliver ret irriterende i længden. For når man endelig kommer ind i spillet, ser man at det ikke er Forza Horizon lignede grafik. Alting ser mudret og billigt ud. Tilskuerne jubler løs, men på en hakkende facon, der leder tankerne tilbage til, motorsportsspil som de så ud for ti til femten år siden. Asfalten er uskarp at se på, og ens konkurrenter ser meget kedelige ud. Ride 3 har et udtryk, der lugter langt væk af discountvare, og det gør det første indtryk ret negativt.

Ride 3
Ride 3Ride 3