Blacksite

Blacksite

Nogle år efter en mystisk hændelse i Irak, er der noget helt galt i Nevadas ørken. Læs præcis hvor slemt det står til, når Jesper griber geværet og spiller Blacksite.

Muligheden for at hente og afprøve spil i demo-udgaver har været en af de mest mærkbare forandringer i denne generation af konsoller. Det er en unik mulighed for udgiveren at få fremvist sit produkt på, og muligvis det bedste grundlag for en potentiel køber, at basere sin vurdering på, da det hele er gratis. Man er vel nærmest fristet til at sige en "win/win"-situation, for at citere de irriterende Punkt1-reklamer.

Tidligere på året sad jeg tilbage med en tilfredsstillende følelse efter at have spillet mig igennem den korte, men yderst veldrejede demo af Blacksite: Area 51. Et spil som de færreste nok ville have ænset en tanke, fik nu masser af tilsyneladende velfortjent opmærksomhed, mange måneder før udgivelsen. Måske netop derfor føler jeg mig så trådt på, for den perfekte udnyttelse var det så sandelig!

Man bliver i Blacksite kastet hovedkulds ud på en hemmelig mission i Irak, som fungerer som en lille forhistorie til spillets egentlig plot. Derfor er spørgsmålene også mange og svarene få i spillets indledende bane - og mens man kæmper sig igennem de mange irakiske soldater på vej efter en mystisk genstand, bliver der bygget godt op til, hvad der højst sandsynligt skulle have været en eksplosiv start. Desværre byder Blacksite allerede tidligt på det første af mange anti-klimaks, da uhyggen aldrig manifesterer sig og blot former sig til nogle ret kedelige, uintelligente og måske ikke engang så fremmede væsner.

Spillets hovedfjende ligner en mærkelig menneskelige skikkelse og læner sig forbavsende meget op af Resistance' fjendedesign, uden overhovedet at være appellerende. Dette gør dem ikke overraskende til menneskelige i opførsel og fremtoning, hvilket blandet med en virkelig ringe kunstig intelligens, gør langt størstedelen af spillets skydekampe kedelige, og noget som kunne være pillet ud af ethvert generisk skydespil. Resten af det relativt lille udvalg af fjender er ikke meget bedre, måske på undtagelse af den langbenede gut, man også mødte i demoen. De er nemme at forudsige og nedlægge, uden at være uhyggelige i udseende eller kamp. Man støder endda på et par boss-lignende monstre undervejs, men her har man for god ordens skyldt valgt at smide svaghedspunkterne direkte i hovedet på dig, så det hele føles som ens jomfrutur på cyklen, hvor man blevet styret direkte frem.

Meget bedre står det ikke til med spillets baner, som er mere skabelonskåret end et Jørgen Clevin-program, og som altid føles faretruende øde, når man ikke lige har aktiveret en storm af fjender. Med et næsten fuldstændig fraværende fysiksystem, et småt og noget generisk udvalg af våben, samt det ovenfor nævnte udvalg af ret så idiotiske og kedelige fjender, er der derfor ikke opsat de bedste præmisser for et underholdende spil. Og når missionerne samtidig er den klassiske A-til-B formular, begynder det hele hurtigt at føles en anelse trivielt.

Men nej nej, det stopper skam ikke her. Blacksite er ydermere plaget af en nærmest uendelig lang stribe af tekniske og designmæssige fejl. Du kan opleve hele områder, som slet ikke er loadet, når du træder ind i dem, stemmer der hakker, skygger der ligner skakbrat af halv-gennemsigtige tern, svævende våben samt et overvældende udvalg af grimme teksturer, mens designfejlene udmunder sig i et ødelagt checkpoint-system, for langsom genopladning af livet og en fæl ubalance våbnene imellem. For slet ikke at tale om de pinlige dele af spillet, hvor du skal forsøge at fræse rundt i en Humvee, hvor det ville føles mere ægte at køre rundt i en sæbekassebil.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg havde dømt Blacksite inde i varmen fra start af baseret på den ganske udmærkede demo i sommers, men gennem min tid med spillet faldt mit indtryk og ligeledes karakter drastisk og styrtede til jorden med et brag. Det er ikke en fuldstændig bundrådden og uspillelig oplevelse, hvor især musikken kan være god til at sætte stemningen og visse kampe kan være nogenlunde underholdende. Men der bliver uddelt det ene anti-klimaks efter det andet, hvor spillet simpelthen ikke kan levere de uhyggelige øjeblikke og intense kampe, som det selv prøver at bygge op til. Blacksite prøver simpelthen at sætte en standard, som det på ingen måde kan følge, og det giver et overordentlig dårligt indtryk.

Efter at blive dybt frustreret over det ødelagte checkpoint-system i samspil med den langsomme regenerering af liv, lagde jeg spillet fra mig med omtrent en fjerdedel tilbage og så langt var jeg kommet efter små fem timer. Med en historie uden nogen form for spænding eller trang til efterforskning, og en håndfuld timer i hukommelsen, som havde budt på alt fra middelmådige til decideret pinlige skydekampe, var jeg ikke på det nærmeste fristet til at fortsætte og slet ikke, når jeg skulle genspille de samme kedelige sekvenser om og om igen. Hvordan det kan gå så galt ovenpå en så spændende, intens og flot koreograferet demo aner jeg simpelthen ikke, men Blacksite er måske det hidtil ypperste eksempel på, at selv demoer ikke kan levere det komplette indtryk. Det er lang tid siden, at jeg er blevet så overrasket og så skuffet på én gang.

Blacksite
Blacksite
Blacksite