Ashen

Ashen

Sebastian har taget en pause fra juletravlheden, og kastet sig ind i endnu et spileventyr. - og du kan læse mere om hans oplevelse her.

Mine opgaver med at anmelde forskellige spil starter typisk på helt samme forudsigelige måde. Først tikker der en kode ind fra redaktionen, hvorefter jeg får spillet hentet ned på min Xbox-konsol. Herefter er det frem med kaffekoppen og notesbogen - nu skal der spilles. Projektet med spillet Ashen startede ganske som vanligt, og jeg sad hurtigt med opbygget nysgerrighed foran fladskærmen med controlleren i hånden. Men her kom der så buler i rutinen! Mit første kig på menuerne fik mig til at pudse mine nørdede hornbriller en ekstra gang, da alt stod med asiatiske tegn. Nu er det ikke her jeg typisk er mest skarp, så jeg blev en anelse paf. Med lidt stædighed og en høj grad af trial-and-error lykkedes det mig dog at få ændret menuen til engelsk. Det må have gået lidt stærkt med at få Ashen udgivet på vores breddegrader, når sådan en brøler kan slippe med ud.

Men begynderudfordringerne var hurtigt glemt, og jeg blev hilst velkommen af et rollespil, hvor jeg i helt ordinær stil skulle starte med at skabe en figur. Vi er inde i det påkrævede pensum for alle spillere. Ikke meget nyt under solen her. Der bliver dog allerede vist lidt af den specielle grafiske stil her. Min figur have eksempelvis ingen ansigtstræk, og fremstod her nærmest som en cylinder. Et sjovt element var dog, at man på trods af denne minimalisme, godt kan udstyre ens figur med forskellige skægtyper. Det så nu en anelse sjovt ud. Men fat dit slagvåben, og lad os kommer i gang med løjerne.

Ashen
AshenAshenAshen

Spillet åbner op i en flot farvestrålende stil, hvor den ansigtsløse minimalisme er gennemført hele vejen. Det hele ser meget indbydende, idyllisk og drømmende ud. Min hjerne hoppede straks ind i den antagelse, at dette ville være et hyggeligt nemt lille spil. Men dette er på niveau med, at klappe en sød lille kanin, hvorefter den bider ens arm af til albuen! Det her er en udfordring. Spillet afvikles i helt klassisk tredje-persons perspektiv, og straks da jeg havde erkendt spillets sværhedsgrad, så begyndte jeg at få associationer til Dark Soul-spilserien. Universet skabt her i Ashen er dog mindre dystert, og mere festglad og farverigt.

Handlingen cirkler omkring Ashen. Dette er navnet på en stærk og gudeagtig fugl, som engang kontrollerede landet. Men noget gik galt, og piphans forsvandt. Dette blev efterfulgt af kaos og en mørk tid med uheldigt selskab og fjendtligt indstillede skurke over det hele. Nu er Ashen ved at skulle genfødes, og du styrer en lejr af overlevende som skal beskytte Ashen i den genfødsel. Selvom jeg ikke kunne drømme om at beskrive de sidste dele af historien, så har jeg så heller ikke muligheden denne gang. Spillet blev hurtigt meget udfordrende, og under denne anmeldelse nåede jeg ikke i nærheden af at komme hen mod slutning af beretningen.

Den første dungeon jeg besøgte blev en dyr fornøjelse. Gennem kampene med fjenderne, så samler man valuta op. Dette kan veksles til bedre beskyttelse og nye våben, og er derfor en essentiel del af succesen i denne brutale verden. Ingen hænder, ingen småkager. Men når man dør, så smides ens penge i en bunke. Dette er i sig selv ikke noget problem, da man bare kan drøne over og hente dem igen - i hvert fald teoretisk. I praksis, så genoplives alle fjender bare man forlader et område, hvorfor man skal starte helt forfra. Dette spil er ikke for de utålmodige, da man kommer til at slå de samme slemme gutter ihjel igen og igen. Dette var så også gældende med modsat fortegn under min leg med spillet - særligt de store fjender slog mig til pindebrænde mange gang.

Ashen
AshenAshen

Hvis man ikke er til udfordrende hack 'n' slash-agtige rollespil, så er det ikke fuglen Ashen man skal hente nede hos dyrehandlen. Dette spil er svært! Jeg er ikke super velbevandret i Dark Soul-spillene, og har faktisk aldrig gennemført et eneste af dem. Min tålmodighed er ganske simpelt ikke til det. Ashen testede derfor min tålmodighed til bristepunktet. Men selv der kan det nu noget. Jeg har stadig lyst til at spille det, og grinde loot og høste penge til erhvervelse af mere styrke.

Igennem eventyret slår man partnerskab med op til flere karakterer. Man kan hive rigtige venner med ind i denne oplevelse, og få en coop-stund ud af det. Jeg fik dog ikke leget meget med denne del af spillet, og det kunne være her, hvor man virkelig få valuta for pengene. Mine drømme går allerede i retning af, at finde en som kan bære mig igennem de frustrerende og ekstremt svære dele af spillet. Men om mine venskaber kan bære dette, må fremtiden vise. I skriver bare til mig, folkens.

Min leg med Ashen foregik på Xbox One, hvor spillet nu også er at finde i Xbox Game Pass - endda med asiatiske menuer og det hele. Det kræver derfor ikke den store investering af få mulighed for at lege med titlen. Det vil være en af de oplevelser, som skiller vandene. Er man til de masochistiske spiloplevelser, hvor man får bøllebank af grumme fjender igen og igen, så er dette nok en uundgåelig titel, her i den kolde tid. Er man derimod mere til at se rulletekster efter et idyllisk og roligt eventyr, så er det om at komme væk. Selvom jeg nok mere er henne i den sidste kategori, så har spillets grafiske udtryk og lækre stemning nu alligevel fanget mig, og jeg vil gøre mit for at komme igennem det henover denne kolde vintertid.

7 / 10
+
Velfungerende og stemningsfyldt grafisk stil, et udfordrende spil, mange timers underholdning.