New Super Mario Bros U Deluxe

New Super Mario Bros U Deluxe

Endnu et hit fra Wii U-æraen rammer Nintendo Switch. Har du savnet et godt gammeldags 2D Mario-spil?

Der var engang hvor Switch-konsollen fortsat var ung, hvor jeg gentagne gange tiggede og bad om at Nintendo ville benytte sig af det den uslebne diamant der var Wii U-konsollens glemte spilbibliotek som en form for pauseklovne imellem større Switch-udgivelser. Og de lyttede - imellem større flagskib som The Legend of Zelda: Breath of the Wild og Super Mario Odyssey har vi fået Mario Kart 8 Deluxe, Captain Toad: Treasure Tracker og Donkey Kong Country: Tropical Freeze, spil der ikke fik deres fortjente plads i rampelyset, men nu har Switch-konsollens momentum i ryggen.

Det er en genial strategi, en strategi der fortsat giver pote, selv i 2019, for her står vi med endnu en af Wii U-maskinens perler, New Super Mario Bros U Deluxe, som nu genudgives med ekstra indhold. Spillet følger præcis samme taktik som tidligere "Deluxe"-udgaver på Switch - samme spil, lidt mere indhold og fokus på platformens unikke oplevelsesdiversitet. Og ikke overraskende er dette bare endnu et slam dunk.

New Super Mario Bros U Deluxe
New Super Mario Bros U DeluxeNew Super Mario Bros U DeluxeNew Super Mario Bros U Deluxe

Er du ikke blandt dem der stiftede bekendtskab med New Super Mario Bros. U på Wii U tilbage i 2012, så får du her en af de mest klassiske og puritanske Mario-oplevelser du kan forestille dig. Banerne er lineære, det hele afbilledes i 2D og det handler om at hoppe på fjenderne og nå flagstangen til sidst. Du samler mønter, finder små gemte samleobjekter, samler kostumer op på vejen der giver dig diverse ekstra evner, og så er der som sådan ikke så meget mere i det. Ligesom klassiske Mario-spil før det gør New Super Mario Bros U Deluxe sig bemærket i sammenføringen af disse simple platformelementer, og lynhurtigt føler du dig hensat i en nostalgisk rytme, der føles betryggende og decideret rar. Ja du bliver udfordret fra tid til anden (og for dem der føler sig for udfordrede er Super Assistant parat), men det er ikke udfordringen der er pointen - det er det sublime banedesign, de flotte melodier, de varierede verdener.

Og baner er der netop mange af, for ikke bare indeholder New Super Mario Bros U Deluxe samtlige baner fra New Super Mario Bros. U fra 2012, men også alt indhold fra New Super Luigi U fra 2013, og tilsammen udgør disse to spil (Luigi U er faktisk en udvidelse til det originale) en uhyre mængde baner spredt over ni verdener med dertilhørende Coin Rush og Challenge Modes. Med andre ord er der rigtig, rigtig mange timers god underholdning, og samtlige baner og dele kan nydes alene eller med venner.

Hele spillet kan nemlig akkompagneres af op til tre venner, der har en række karakterer at vælge imellem. Der er Toad, Luigi og og sågar Mii (kun i visse modes), og i Deluxe-udgaven får de selskab af en ny "Easy Mode"-karakter, nemlig Toadette, der kan forvandle sig til Peachette, et koncept som fortsat er svært at acceptere. Samtidig er der Nabby, der ikke helt er lige så ikonisk eller spændende at se på som de andre karakterer.

New Super Mario Bros U Deluxe
New Super Mario Bros U DeluxeNew Super Mario Bros U DeluxeNew Super Mario Bros U DeluxeNew Super Mario Bros U Deluxe

Selvom styringen er stram og utrolig præcis, så skal det siges at er man fire spillere på skærmen, som i øvrigt både er muligt i håndholdt form og via standeren, så bliver det hele lige lovlig kaotisk, og netop igennem kaosset undermineres dele af spillets vigtigste designelementer, præcis som i Kirby Star Allies. Det er svært at ramme en balance når man invitere fire spillere ind i en lineær 2D-oplevelse, hvor netop timing er afgørende for succes, og det hele falder lidt sammen her. Når det så er sagt, så er New Super Mario Bros U Deluxe fantastisk med en kæreste, en nevø eller bare en god ven, for der er der plads til at hygge sig.

I det hele taget er dette en relativt ligefrem genudgivelse med masser af indhold, som retfærdiggør prisen. Imens vi venter på Super Mario Maker Deluxe, så er dette det tætteste vi kommer på en klassisk 2D Mario-oplevelse på Switch, og netop sådan en har konsollen manglet. Det er ikke ligefrem nyskabende, og har du spillet det originale på Wii U er der ikke megen grund til at vende tilbage, men for potentielt nye spillere - så er det nu engang svært ikke at anbefale.

8 / 10
+
Masser af indhold, sjov multiplayer (for to), skøn musik, smuk grafik.