Beautiful Katamari

Beautiful Katamari

Namcos excentriske hof ruller atter af sted for at genoprette kosmos. Jesper har spillet sig gennem det seneste spil i serien, der lanceres eksklusivt til Xbox 360.

Det er ikke altid, jeg forstår mig på det japanske og bestemt ikke altid, at jeg finder ærke-japanske spil underholdende. Men når det en sjælden gang forekommer, så går det ofte op for mig, hvor fuldstændig morbidt og bestialsk, konceptet egentlig er. Hvad siger du eksempelvis til en lille, uskyldig kugle mere klistret end herretoilettet på en stripbar og som vokser sig større og større, mens den fanger alt på sin vej? Katte, hunde, fugle, ja sågar mennesker bliver samlet i denne organiske snebold, der kun har ét formål: skabelsen af nye planeter.

Det er i hvert fald én måde, at forklare konceptet bag Beautiful Katamari på. En anden kunne være at beskrive den glædesrus, der vælter ind over dig, mens du triller din lille magnetiske kugle af sted og indsamler det ene skøre objekt efter det andet, alt imens du vokser for at kunne tiltrække endnu større objekter. Namco har ikke pillet meget ved formularen siden We Love Katamari udkom på de europæiske breddegrader for snart to år siden, men gudskelov for det. Verden har stadig ikke set noget, der tilnærmelsesvis kunne kaldes et sidestykke, og muligheden for atter at kunne hoppe i Prinsens sko og trille af sted over alverdens marker, burde få de fleste inkarnerede gamere til at klappe i deres små hænder. Den tilgængelige og relativt intuitive styring, hvor kuglen styres af sted med de to analoge styrepinde, er intakt, og derfra kræver det udelukkende en stedsans og en smule overblik, at trille sig igennem de forskellige landskaber og indsamle alle tænkelige objekter. Fra små stykker slik og jetoner til hele lande, inklusiv Danmark, bliver din kugle hurtigt en afskyelig skabning.

I Beautiful Katamari kommer den altid kække og bare en smule selvglade Konge til at slå hul i kosmos efter et af hans fantastisk tennisskud, der dog ramte lidt forbi. Hans royale højhed sætter straks Prinsen på mission til at indsamle tonsvis af objekter på jorden for at genskabe solsystemet og lukke det sorte hul. Og det er Kongens konstante kritik af Prinsen og hans uomtvistelige kærlighed for sig selv, der sætter spillets humoristiske omdrejningspunkt. Næsten uanset hvor godt du klarer dig igennem banerne, hvor du ofte skal indsamle helt bestemte ting, kan du sagtens forvente hårde ord med på vejen, og rosen bliver aldrig serveret på et sølvfad. Og skulle du gå hen og ende med en alt for lille Katamari, når tiden er udløbet, havner du midt på Kongens billardbord som en anden skydeskive, mens Kongen skuffende må konstatere al den skam og bedrøvelse, du har skabt. Det er nærmest et mindre psykologisk projekt, og hvis din psyke ikke er alt for stærk, kan du godt forvente mindre depressioner.

Beautiful Katamari er et komplet univers, hvor både det skæve, farverige og en anelse skøre grafiske design, går hånd i hånd med psykotiske popmelodier, der bekræfter enhver fordom, du kunne have om Japan. På den front er spillet uhyggeligt meget en smagssag, og Namco har bestemt ikke udvist tegn på at gøre oplevelsen tilgængelig for et bredere publikum. Med andre ord, hvis We Love Katamari ikke var din kop te, så skal du holde dig langt væk fra Beautiful Katamari.

Men hvor fængende og fascinerende spillets underliggende koncept og gameplay end måtte være, så må man alligevel kigge langt efter nye tilføjelser. Der er naturligvis blevet smidt nye baner og objekter ind i heksekedelen, men på nær nærmest obligatoriske multiplayermuligheder, så du endelig kan sammenligne størrelsen på din Katamari med resten af verden, så er der forbavsende lidt nyt i Beautiful Katamari. Det er ikke kun skuffende, men også overraskende, når man tager innovationsniveauet fra det første spil i betragtning. At man så to år efter, atter står med et spil, der er alt, alt for kort, føles nærmest utilgiveligt.

Et andet problem er spillets tekniske niveau, der falder langt under det forventede. På trods af en opløsning i "kun" 720p, simple teksturer og meget firkantede objekter, må man stadig igennem alt for lange indlæsningstider og et par hakkende øjeblikke. Jeg bifalder den simple grafiske stil, men så må man også levere varen på andre fronter, og selvom det naturligvis er en verden bestående af mange, individuelle objekter, så kan det ikke imponere på næste-generationskonsollerne, der allerede har set sin del af spil, der har proppet skærmen med ting og sager.

Min oplevelse med Beautiful Katamari har været noget af en blandet landhandel. Jeg beundrer spillets fuldstændig unikke og fascinerende koncept, hvor design af gameplay, grafik og lyd er to alen af et stykke og som er så enkelt, at det bliver smukt. Men når jeg tager de kritiske briller på, kan jeg godt se, at der ikke er sket meget de sidste to år, og på nær et skarpere HD-billede og onlinemuligheder, så virker grundene til at hoppe på den nye magnetiske kugle, svage. Det er stadig et imponerende, anderledes og mærkeligt spil, men som alt andet kunst kræver det, at man hele tiden gør noget nyt. Og det gør Beautiful Katamari ikke.

Beautiful Katamari
Beautiful Katamari
Beautiful Katamari