Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Rainbow Six: Vegas 2

Rainbow Six: Vegas 2

Syndens by er igen mål for international terrorisme, og du er indbyggernes eneste håb. Henrik har spillet sig gennem Ubisofts længe ventede opfølger.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Las Vegas International Convention Center har lagt dets mere end 288.000 tusinde kvadratmeter gulvareal til rådighed for den store spilmesse Major League Gaming. En Far Cry 2-plakat med en barskt udseende fyr pryder bagvæggen i den enorme hal, som til lejligheden er inddelt i særskilte lokaler. Magasinet i min MP5N er fyldt, lyddæmperen skruet godt fast på løbet, og jeg har placeret mine to makkere, Michael Walter og Jung Park, på den anden side af dette interimistiske lokale. De venter blot på grønt lys til at sætte endnu en gruppe terrorister ud af spillet.

Men de må vente lidt endnu, for gennem den høje skillevæg overhører jeg en sort samtale mellem to fyre med elefanthuer og G3KA4-geværer: "Spiller du computerspil?". "Nej". "Det gør jeg - altså voksenspil. Jeg er i gang med et spil, hvor man skal pløkke folk til en snowboardingkonkurrence. Det er ret fedt". "Okay". "Der er også pingviner i spillet". "Pingviner? Hvad fanden har det med sagen at gøre?". Terroristerne har et gidsel, hvis overlevelse har topprioritet, så jeg har ikke tid til at høre denne løjerlige samtale til ende. Jeg ved ikke præcis, hvilke oplysninger gidslet sidder inde med. Jeg er heller ikke sikker på, om mit ærinde i messecentret har forbindelse til de kemiske våben, jeg søgte efter for nogle timer siden. Det er vanskeligt at få alle detaljer med, når briefingerne absolut skal foregå i larmen fra helikopterens rotor.

Det er godt det samme. For mange informationer kunne aflede mine tanker, og som SWAT-leder er det altafgørende, at jeg aldrig mister koncentrationen om opgaven. Denne branche er kendt for sin kontante afstraffelse af uopmærksomme sjæle. Logan Keller er taget til Mexico for at pågribe Irina Morales, og Las Vegas' indbyggere har brug for min hjælp. Mere behøver jeg ikke at vide.

Under normale omstændigheder havde jeg suppleret min MP5N, der er god til gidseltagningssituationer, med en fuldautomatisk riffel med god rækkevidde og en stribe hånd- og røggranater, men i Rainbow Six: Vegas 2 er omstændighederne ikke normale. Som noget nyt har Ubisoft givet mig noget konkret at spille for - ud over at redde Las Vegas ud af terroristernes jerngreb, naturligvis. Et nyt erfaringspointsystem tildeler mig point efter blodsudgydelsernes kreative islæt. Hvis jeg nedlægger en fjende gennem en væg, ved hjælp af blind fire, sprængstof, skud i hoved eller ryg, på lang afstand eller klos hold tikker pointene ind på kontoen. To point her og tre dér. Det er som at se tallene på pointtavlen under en basketballkamp snige sig støt opad.

Dette er en annonce:

Som følge af dette tiltag har jeg mod sædvane en shotgun på ryggen og C4-sprængladninger i bæltet. Det er ikke, fordi jeg ser dem som de bedste midler til at nå målet, men fordi jeg er afhængig af pointene. Uden dem kan jeg godt glemme alt om at tage ladegreb på andre end de tre til fire våben i hver kategori, som ikke er låst fra starten af. At skulle arbejde for de våben, man i etteren kunne vælge og vrage mellem, er indledningsvis en flad fornemmelse, men set fra gameplaysynspunkt har systemet sin berettigelse. Det animerer spilleren til at eksperimentere og tænke i nye baner.

Undervejs vil du måske opdage, at du i virkeligheden tacklede udfordringerne meget konservativt under dit første ophold i syndens by, og at du hverken fik fuldt udbytte af dit eller spillets potentiale. Gid flere spil gav én et venligt skub, så man blev presset til at lægge vanetænkningen fra sig og afprøve alternative løsningsmuligheder. Ubisofts egen Splinter Cell-saga er kendt for med den ene hånd at stille alskens gadgets til rådighed og med den anden udvikle et banedesign med tilhørende missionsopgaver, der lader spilleren springer over, hvor gærdet er lavest. Det er ingen forbrydelse at stille krav til vedkommende med controlleren i hånden.

Det er en sandhed med modifikationer at påstå, at pointsystemet alene er et skridt fremad. For det sætter også en tyk streg under, at den serie, som førhen ikke var bange for at stille høje krav til spillerens tålmodighed og tankevirksomhed, definitivt er lagt i graven. Jeg siger ikke, at det er en dårlig udvikling. Det nuværende forhold mellem action og taktik passer mig godt, og der er en vis frihed i at kunne tømme flere magasiner ind i en mur i forvisning om, at ethvert fjendekadaver er et mindre ammunitionslager. Uden at glorificere ressourceknaphed og kontant afstraffelse eller påstå, at Vegas 2 er så let som at klø sig i nakken, var det alligevel givende at kæmpe sig gennem en mission uden chance for at tilrane sig yderligere ammunition eller hele sine sår. Missionen i Alcatraz-fængslet i Rainbow Six 3, hvor jeg til sidst kun havde et minimum af health tilbage og mere luft end patroner i magasinet, står stadig lysende klar for mig. Netop fordi jeg var så lettet og overrasket over, at jeg klarede skærene mod alle odds.

Vegas 2 er meget våbenfikseret. Hvis ikke i lige så høj grad som Criterions Black, så noget der kommer derhenad. De 11 nye våben, som inkluderer en forfinet udgave af AK-47'eren, et gevær, der ligner det amerikanske militærs standardvåben, og en snigskytteriffel med lyddæmper, er som nye biler i en simulator. De skal beundres, mærkes og testes for deres styrker og svagheder, men når det er overstået, må man sande, at de overvejende er inkluderet for et syns skyld, og ikke fordi de klarer en opgave hverken værre eller bedre end en 552 Commando.

Dette er en annonce:

Den største forbedring i singleplayer-øjemed er, at Jung og Michael beviser, at de faktisk har gennemgået et intensivt træningsforløb for at blive optaget i Rainbow-teamet. I Dante, Vertigo, Calypso og de øvrige kasinoer så jeg, hvordan nok så gennemtænkte planer gik i vasken, fordi drengene var så forhippede på at rydde værelserne for terrorister, at de glemte at passe på sig selv. Tillid er vigtigere end noget andet, når man lægger sit liv i andres hænder, og den tillid levede de ikke altid op til. Nu vil du til gengæld opleve, at de dækker hinanden bedre af, at de samarbejder mere og rammer en bedre balance mellem forsvar og angreb. Det giver dig mere plads til at varetage lederrollen. En anden smart feature er, at du kan beordre Michael og Jung til at kaste en flashbang- røg- eller håndgranet midt i en ildkamp, hvis situationen spidser til. Det er særlig brugbart i åbne områder.

Og dem er der en håndfuld af i Vegas 2. De prangende kasinoer med luksusinteriør og glitrende ædelmetaller her og der og alle vegne har veget pladsen for den del af Las Vegas, den almindelige indbygger har sin daglige gang i. Turen går gennem bygningspladser, fitnesscentre, biblioteker og banegårde, og modsat etteren gennemføres flere af missionerne i dagslys. Selvom det er det samme Vegas, som Logan Keller forlod, er det en ganske anden side af byen, du nu får at se.

Mens du ser slagmarken i ca. 1,85 centimeters højde, har Shannon Judd betydeligt bedre udsyn fra helikopterens trygge rammer. Hun kommer med taktiske forslag som eksempelvis at angribe fra taget med en snigskytteriffel eller gå ud på altanen og beskyde fjenden gennem vinduerne. En anden hjælp er Thermal Scan-funktionen, en satellitscanning, som giver et aktuelt billede af antallet af fjender og deres placeringer. Funktionen er tidsbegrænset, så du ikke kan bruge den i tide og utide, hvilket kun er godt. Den har nemlig en tendens til at tage lidt af intensiteten ud af kampene ved at afsløre fjendernes gemmesteder.

Rainbow Six har i årevis hørt til blandt de bedste onlinespil, og i Vegas 2 har Ubisoft har taget skridtet fuldt ud. Du laver din egen skræddersyede figur, og han eller hun følger dig i både single- og multiplayer. Figuren kan udstyres med solbriller, camouflagestriber og pansret beklædning. Der er selvfølgelige nye multiplayermaps, og du kan invitere en anden til at spille singleplayerdelen med dig i co-op når som helst.

Rainbow Six: Vegas 2 er en solid opfølger, men det er blevet hverdag igen under regnbuen. De fleste nyheder hører mere til i den stilistiske afdeling end i den substantielle, og forbedringerne i AI'en var vel forventede. Ikke desto mindre er Vegas 2 et af de bedste og mest intense tilbud i FPS-genren, uanset om man tilbringer sin spilletid i eller uden for cyberspace.

Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
Rainbow Six: Vegas 2
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Erfaringspointsystemet. Den forbedrede AI. Den udbyggede co-op. Integration mellem single- og multiplayer.
-
De nye våben er mest til glæde for øjnene, og det tager lang tid at låse op for dem.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Brugeranmeldelser

  • mikelund
    Det første rainbow six vegas var en god oplevelse, med en single player del der var underholdene, men også en god online del. Men det der gjorde... 9/10
  • giggychief
    jeg kan høre deres stemmer, terroristerne snakker om en bombe, den bombe, jeg skal finde og tilintetgøre. men de har også et gidsel, han sider men... 7/10

Relaterede tekster

Rainbow Six: Vegas 2Score

Rainbow Six: Vegas 2

ANMELDELSE. Skrevet af Henrik Bach

Syndens by er igen mål for international terrorisme, og du er indbyggernes eneste håb. Henrik har spillet sig gennem det...



Indlæser mere indhold