History Channel: Battle for the Pacific

History Channel: Battle for the Pacific

Opskriften på verdens kedeligste kopispil er endelig fundet. Jesper har kæmpet sig igennem Anden Verdenskrig i et spil, der er mere grusomt end krigen selv.

Klokken er lidt over et en lørdag eftermiddag, hvor den kolde danske forårsvind banker ivrigt på ruderne. Foran mig ligger et spil, jeg de sidste mange dage har forsøgt at undgå med en lang række undskyldninger. Forsiden ligner en direkte kopi af Medal of Honor og på toppen er påklistret et History Channel-logo. Jep, det ligner en vaskeægte fiasko. Da regnen begynder at sive ned, må jeg indse, at mine flugtveje er blokerede. Langsomt tænder jeg min Xbox og dertilhørende hjemmebiograf, indsætter spillet og håber på det bedste.

Skærmen kommer langsomt til live med de klassiske firmapræsentationer. Activision står bag udgivelsen, mens den mere eller mindre ukendte udvikler Cauldron fremviser sit kedelige logo. Og så er der naturligvis også lige History Channel, der åbenbart har været inde over processen. Jeg sætter kampagnen i gang og nærmest som forventer, bliver spillet startet med en lang række historiske småklip og en fortællestemme i bedste TV-stil. Ikke synderligt spændende og faktisk heller ikke særlig informativt. Hvad er egentlig formålet her?

Endelig kommer spillet til syne. Jeg er fanget i nogle skyttegrave på en Stillehavsø, der er ved at blive overrendt af japanere. "Det ser jeg da ikke så slemt ud", mumler jeg stille og betragter den faktisk udmærkede grafik. Detaljegraden er helt i orden og det ligner bestemt et næste-generations spil. Men så begynder det at gå galt. En sergeant taler til mig. Vil have mig finde nogle ting til radioen, som åbenbart er gået i stykker. Mens jeg bevæger mig igennem skyttegravene, løber jeg pludselig ind i nogle nærmest intetanende japanere. De bevæger sig som monstre fra stop-motion film og ser fuldstændig forvirrede ud. Jeg trækker mit M1 Garand gevær og skyder den ene af dem lige i hovedet, men han er tydeligvis ligeglad. Et par skud mere i benet færdiggør til gengæld arbejdet.

Jeg prøver at skifte våben til min Thompson og opdager, at den faktisk er lige så præcis som Garand'en, så resten af fjenderne falder hurtigt takket være den hurtigere skudhastighed. "Hmm, der er noget galt", tænker jeg, mens jeg prøver at kigge omkring. Jo, minsandten om der ikke er en smule forsinkelse på styringen. Når jeg trykker til siden, går der et lille sekund før kameraet trækker i samme retning. Undrende drager jeg videre, finder delene til radioen og smutter tilbage til sergeanten.

Lidt senere er krigen for alvor gået i gang. Jeg sidder dog stadig fast i skyttegravene og verdenen virker ikke meget større end en tændstikæske. Nogle bomber falder omkring mig og de flade røgskyer får skærmen til at hakke. Mens jeg stadig forsøger at bakse rundt med den sløve styring, går det op for mig, at en kvalme langsomt begynder at opbygge sig. Nogle flere japanere kommer i skudhold. Jeg kaster en granat, og jeg lærer af History Channel, at japanere under anden verdenskrig havde en IQ på højde med neandertalere. Granaten springer og japanerne flyver stift til siderne. Jeg sukker.

I næste bane kommer jeg endelig ud af den klaustrofobiske skyttegrav og ud i junglen. Slet ikke så grimt endda. Det kunne faktisk godt ligne en snært af Crysis. Jeg prøver at gå ind i nogle af bladene. Der sker ingenting. Jeg er atter blevet klogere og må erfare, at øerne i Stillehavet er lavet af stift og upåvirkeligt materiale, som man kan gå lige igennem. Flere japanere løber mig i møde og jeg slagter dem på lang afstand med mit maskingevær. Riflen har jeg allerede pakket langt væk. Jeg skal også desarmere nogle miner. Jeg forstår ikke, hvad de klager over. Hvis man bare sniger sig roligt frem, kommer de let til syne og så kan man fjerne dem på et splitsekund. De må være nogle vatnisser i hæren.

Kvalmen er efterhånden ved at tage overhånden. Skærmen hakker og sprutter stadig med jævne interval og styringen er ligeså ustyrlig som Amy Winehouse. Jeg beslutter mig for at stoppe her og i stedet udforske spillets muligheder over nettet. Hurtigt kommer jeg ind i et igangværende spil, men ved ikke rigtig, hvilket hold jeg er på. En medspiller hilser mig velkommen ved at fortælle mig, at kun amerikanere er velkomne på holdet, mens risgnaskerne kan bestå af europæere og andet udskud. Jeg ignorer køligt hans bemærkning, mens jeg bevæger mig mod banens midtpunkt, en kæmpemæssig bakke. Den første fjende kommer i mit åsyn, men selvom jeg skyder ham et par gange i ansigtet, skyder han ufortrødent videre og dræber mig kort efter. Efter fem-seks déjà vu oplevelser, beslutter mig for at hoppe ud.

Mens den kedelige musik fra hovedmenuen tonser derudaf, sidder jeg lidt og tænker over, hvad jeg nu skal gøre. Jeg har åbenbart allerede spillet mig igennem en tredjedel af kampagnen på omkring en time, men har fået for meget fysisk ubehag og kvalme til at fortsætte. Jeg kan heller ikke hoppe på nettet, da spillet åbenbart er mere ubalanceret end min mave efter sidste weekends druk. Valget er let. Hurtigt spytter Xbox'en spillet ud, jeg pakker det tilbage ned i æsken og sætter mig hen til computeren. Jeg får lyst til at skrive et brev. Det skal lyde således: "Kære Activision og Cauldron. Kan jeg venligst få de sidste par timer tilbage? Med venlig hilsen Jesper".

History Channel: Battle for the Pacific
History Channel: Battle for the Pacific
History Channel: Battle for the Pacific