Battlefleet Gothic: Armada 2

Battlefleet Gothic: Armada 2

Focus Home Interactive leverer et brag af en 2'er - der er bedre end det første på alle punkter

Annonce

Hvis du ikke er bekendt med Warhammer 40.000-universet, så vil jeg anbefale at bruge en tre-fire timer på at søge lidt rundt i universets historie og tilstande, og her vil du vil kun lige have kradset lidt i overfladen, og så kan du ellers læse op på skaberen, Games Workshop, der efter adskillige årtier, sidste år valgte at "fortsætte" grundhistorien i deres to hoveduniverser, Warhammer Fantasy og Warhammer 40.000 (herefter W40K eller Warhammer 40K, eller bare "40K"). Det betyder at Battlefleet Gothic: Armada 2 (BFGAII) foregår i overgangen mellem det "originale" univers, og så Games Workshops nyeste tiltag.

Men hvad betyder det? Jo... Se, i det gamle univers er alt i stilstand. Det materielle univers, og det imaterielle hvor onde guder og dæmoner bor er pænt separeret, bortset fra ét område af universet, "The Eye of Terror", hvor der nogle gange, sådan lidt ubelejligt, kommer større flåder igennem af dæmoner og onde forræderiske Space Marines i upraktisk store skibe, der desværre kan smadre hele planeter.

Kendere vil fnyse hånligt af mine simplificeringer i denne anmeldelse, men Warhammer 40K er en af de mest ekspansive, bedst beskrevne og mest ekstremistisk dybdegående fiktionsfortællinger. Man kan bruge dagevis på at læse og se videoer om blot en enkelt fraktion i universet, og man vil stadig kun lige have forstået det mest grundlæggende, men det er jo ikke underligt med et univers hvis historie strækker sig over 60 millioner år.

Battlefleet Gothic: Armada 2
Battlefleet Gothic: Armada 2Battlefleet Gothic: Armada 2

Nå, men tilbage til spillet. Det er en efterfølger til det originale Battlefleet Gothic: Armada fra 2016, der på mange måder bedst kan beskrives som "rumkrigsskibsbonanza" med samme stil som de første Dawn of War-spil. Der var en del kritik af at man reelt set kun havde adgang til én fraktion, og at de to øvrige skulle tilkøbes, og i øvrigt ikke havde en kampagne. Det er der nu rettet op på.

Battlefleet Gothic: Armada 2 er en væsentligt mere kompleks komposition, faktisk vil jeg sige at man stort set har skiftet genre. Hvor det første spil strukturelt og oplevelsesmæssigt i sin narrative tilgang ikke bare lænede sig, men direkte kopierede de første Dawn of War-spil, så er BFGAII reelt set mere en rumskibsudgave af Total War: Warhammer. Det er både i struktur, i fortællerstil, og ikke mindst sin kompleksitet, og til dels også brug af brugerfladen. Dette inkluderer endda interaktive mellemsekvenser, og endda "auto resolve" - hvilket ligesom Total War-serien ikke bør tilrådes medmindre at man er fjenden ekstremt overlegen.

De originale 12 fraktioner fra W40K er til stede i multiplayer, med en hel del underfraktioner, og også multiplayer-delen er nu blevet væsentligt mere interessant med de reelt nye måder at spille på. Sub-fraktionerne betyder dog ikke det store, så det er blot at gå med den hovedfraktion man foretrækker.

Det er værd at bemærke at det det absolut må anbefales at man spiller kampagnen først inden at man kaster sig ud i multiplayer-delen, ganske vist er de forskellige egenskaber og kommandoer nogenlunde det samme, men der er altså afvigelser og variationer, kombineret med unikke egenskaber og funktioner for hver racer der kræver en ret væsentlig strategiændring.

Battlefleet Gothic: Armada 2

Nå, men tilbage til selve spillet (igen). Spillet er inddelt i en række mindre sektorer, eller stjernesystemer om man vil. Disse kan der rejses imellem via nogle foruddefinerede veje. Hvert system har særlige egenskaber, eksempelvis tilstedeværelsen af en rumskibsfabrik eller en særligt stor planet der kan supplere dine skibe med ekstra mandskab. Hvert system genererer også penge, kan opgraderes, og udstyres med forskellige former for forsvarsplatforme, minefelter og andet sjovt.

Du taber ikke overraskende hvis du bliver smidt ud fra samtlige systemer, og en lille panikmåler i hjørnet fortæller dig hvor langt du er fra at være helt færdig som gårdsang... eh, skibskaptajn. Herudover er der en række overordnede mål der skal nås, uanset hvad der så måtte ske.

De fleste systemer er ikke overraskende besat af modstandere, men enkelte kan dog også erobres uden kamp. Du har en klar indikator på fjendens styrke, og skal så være lidt taktisk omkring hvor mange gange at dine skibe rejser rundt - for det er begrænset, samtidigt med at du må vente på nye skibe og at du får nye ressourcer, for det gør du kun hver gang at din tur slutter, så ja, meget turbaseret er det også.

Når man kommer til et nyt system kan man vælge hvor mange flåder man vil flytte, og det er nyttigt, for det er ikke nødvendigvis en krigserklæring at flytte sine rumskibe til modstanderens stjernesystem, men sørg for at have rigeligt med, for flåderne har begrænset størrelse, og går de tabt, så er det særdeles omkostningsfuldt og tidskrævende at genopbygge dem.

Og det er så her at spillet adskiller sig fra sin forgænger, for der er flere måder at gøre det på, der er ikke længere bare én lang ensartet korridor, men reelle valgmuligheder. Og det er tiltrængt. Herudover er der også faktisk forskel på det mindset der skal bruges når man spiller én bestemt race, evner man ikke at omstille sig - så dør baby, jeg mener, krigsskibet. Det er ikke fordi at det er et mesterværk i kompleksitet, men det er en klar forbedring fra forgængeren.

Battlefleet Gothic: Armada 2
Battlefleet Gothic: Armada 2

Hvis vi kigger på det mere tekniske aspekt, så er det lidt en blandet landhandel. Hvor presseudgaven af spillet laggede en del i særligt mellemsekvenserne, så har vi endnu ikke haft nogen problemer med den endelige version.

Styringen virker som den skal, der er rig mulighed for at bruge tastaturgenveje, og selvom at jeg virkelig savner autostyring af supervåben - primært fordi at jeg selv sigter elendigt - så medgiver jeg også at det tvinger spilleren til at tage en langt mere aktiv rolle når det kommer til styringen af det enkelte skib.

Lyden fungerer væsentligt mere varieret og med væsentligt mere punch end forgængeren, og så lader vi som om at vi ikke ved at der ikke er lyd i rummet grundet fraværet af iltmolekyler. Stemmerne er heller ikke længere indspillet med det samme billige headset som de brugte til det første Dawn of War-spil, men man har nu flottet sig og brugt et rigtigt studie.

Grafikken er ligeledes væsentligt opdateret, der er mere dybde, langt flere detaljer, og ikke mindst brugt en væsentligt bedre opløsning til teksturerne.

Så - er du til flammende kanonild, også med lasere og torpedoer i en futuristisk sat rumskibskrig, så er du kommet til det rette sted. Også selvom at du måske ikke er den store fan af W40K-universet. Men ligesom andre niche-RTS spil, så er det ikke for alle.

Annonce
8 / 10