Everspace

Vi anmelder Everspace på Switch

Vi fik aldrig anmeldt spillet på PC, så nu tager Claus fat om både PC- og den nye Switch-version.

Annonce

Jeg har altid været fascineret af rummet, og har slugt diverse rumkampsspil råt igennem tiden. Alt fra X-Wing vs. Tie Fighter til Freelancer har været på menuen, og jeg har nydt måltidet. Derudover er jeg vild med de såkaldte Roguelike-spil, hvor spilverdenen er tilfældig genereret, hver gang man påbegynder en ny gennemspilning. Så da jeg fik Everspace i hænderne var spændingen stor, for spillet kombinerer nemlig de to ting. Spillet er udviklet af tyske Rockfish Games, og kan fås til næste alle konsoller i denne generation. Jeg har anmeldt spillet på Nintendo Switch, men har også spillet det på PC sideløbende.

Lad os snakke lidt om historien i Everspace, for den er ganske habil for et spil i Rouguelike-genren. Det skal dog nævnes at jeg har spillet Everspace med "Encounters"-udvidelsen, som tilfører en dybere historie til spillet, end den der var da spillet udkom for lidt under to år siden. Man spiller som en pilot, som har mistet sin hukommelse, og som skal udforske hvem han er, sammen med sit skibs AI. Disse to har tit en ganske underholdende dialog med hinanden. Derudover møder man diverse karakterer, som alle har forskellige missioner, som man skal udføre. Disse sidemissioner kan gå ud på alt fra at scanne store grønne buddingeagtige væsner, til at man skal lege dusørjæger og nedkæmpe kriminelle. En udført mission giver så credits, som man kan bruge på ens skibs evner, men mere om det senere.

Everspace
EverspaceEverspaceEverspace

Spillet er delt op i stjernesystemer og sektorer, hvor de førstnævnte befinder sig. Man får en lille bid af hovedhistorien fortalt imellem disse sektorer, og når man har klaret syv til otte af dem, får man svar på mange af ens spørgsmål. Historien slutter dog ikke her, og uden at spoile noget, så er der grunde til at spille Everspace igen, efter man er kommet igennem sidste sektor. Historien er ikke stor kunst, men for en Roguelike, er det ganske glimrende underholdning.

Everspace er, som mange andre Roguelike-spil, bygget op omkring et RPG-skelet. I Everspaces tilfælde er det at man gør sit skib, som der er fire forskellige versioner af, stærkere, så man næste gang kan nå tanden længere end man gjorde sidst. Man kan opgradere ens skibs skade, eller hvor stærkt ens skjold er. Disse opgraderinger køber man for credits, som man får løbende ved at skyde andre rumskibe i sænk, eller ved at udføre missioner for andre. Spillet har tre sværhedsgrader, og disse giver mere kredit baseret på sværhedsgraden. Det er ret fedt at ens skibs ødelæggelse, fører til at man kan opgradere, for det gøres imellem ens spil. Så har man samlet en god bunke credits, så er det ikke så galt at dø, for næste gang er man bare det stærkere.

Opgraderingerne man køber imellem missionerne, er permanente, men man kan også finde tilfældige våben i missionerne, som gør gennemspilningerne meget forskellige. Der er forskellige udrustningskasser, som man skyde på, og de kan indeholde alt fra våben til droner, der kæmper på ens side. Disse kan så igen blive opgraderet af ressourcer, som man finder i de forskellige stjernesystemer. Det gør at man virkelig skal udforske de systemer man kommer til, for at man kan gøre ens våben så frygtindgydende som muligt. Det er fedt, for der er altid faren for at en fjendes forstærkninger kommer mens man er ved at udforske skelettet af en ødelagt rumstation, som indeholder specielle kasser, hvilke har flere forskellige våben. Man kan også finde specielle relikvier i disse stationer, som man kun kan få adgang til, hvis man har en nøgle fra en speciel ekstra svær fjende, som man måske har nedkæmpet i et af de tidligere stjernesystemer.

Everspace
EverspaceEverspaceEverspace

Man kan endda finde specielle Ancient-stationer, som har artefakter, som man også kan påføre sit skib. Disse artefakter og relikvier ændrer på diverse parametre i forhold til hvordan man spiller. For eksempel kan man, når ens skib er fuldt opgraderet, have tre af disse artefakter og relikvier installeret. Mange af disse har både negative og positive effekter på mekanikkerne og balancen. Jeg havde for eksempel et artefakt, som gjorde at jeg altid kunne se, hvad der var at finde i sektoren, men det havde på samme tid den bagdel, at jeg ikke længere kunne se fjendernes helbred. På den måde kan man i princippet kombinere disse relikvier og artefakter, som man synes passer en bedst, og det er vildt fedt at lege med. Klarer man sig så igennem seks til syv stjernesystemer kan man finde en Jump Gate, som er placeret i det sidste stjernesystem, og denne fører så ens skib videre til en ny og lidt mere udfordrende sektor, som så har en bunke nye stjernesystemer. Der er i sagens natur en masse gentagelser i spillet, men Everspace formår bare at gøre det hele friskt når man springer fra system til system, for spillet er nemlig utroligt smukt at se på.

Everspace ser nemlig umådeligt smukt ud, hvert eneste stjernesystem glimter med anomalier, stjernetåger og asteroidebælter. Eksplosioner ser fantastiske ud, og ens skib ser mere og mere smadret ud, alt efter hvor lavt dets helbred er. Switch-konsollen klarer en billedehastighed på 30fps, og på PC'en kan man ramme 60fps, selv med en gammel maskine. Everspace kan endda spilles i VR, hvis man har lyst til det, men det var desværre ikke muligt at prøve dette af, men hvis spillet er ligeså smukt med VR-briller på, som det er på skærmen, jamen så lyder det som en god oplevelse.

Everspace
EverspaceEverspace

Der er ikke så meget at sige om lyden. Stemmeskuespillet er godt, og våbnene og eksplosionerne tester ens subwoofer godt, men musik er der ikke meget af, man lægger kun mærke til det i mellemsekvenserne, men det er ikke negativt, der er jo som bekendt ikke lyde i rummet.

Til sidst vil jeg lige nævne styringen i spillet, for det er her Switch og PC-version adskiller sig mest fra hinanden. På PC styrer du med mus og keyboard, ligesom man gjorde det i Freelancer, og det fungerer glimrende. Alt er lige ved hånden, og musens styring af flyet er fed at lege med i nærkampene med fjenden. Styringen på Switch skal man vende sig lidt mere til vil jeg sige, da den virker en smule upræcis, og knapperne sidder ikke helt intuitivt. Jeg vil anbefale at spille Everspace i standeren på tv'et, og med en god controller, for Switch-konsollens Joy-Cons er ikke ideelle til spillet, synes jeg.

Så alt i alt vil jeg meget varmt anbefale Everspace, hvis du elsker rumkampe og udforskningen. Spillet er bedst på PC, men Switch-versionen er også en god konvertering af spillet. Så er du til loot, god grafik og mystik, så skynd dig at købe Everspace.

Annonce
8 / 10
+