Crackdown 3

Crackdown 3

Crackdown 3 forsøger at finde formen ved at kigge tilbage i tiden, men resultatet frembringer hverken nostalgi eller glæde.

Annonce

Da det oprindelige Crackdown udkom tilbage i 2007, var det et friskt spin på GTA-formlen. Det var vildere, mere voldsomt og strukturelt langt mere åbent end sine artsfæller og det fik hurtigt status som en af de mere succesfulde Xbox 360-eksklusiver. Crackdown 2 var derimod en forbier, hvorfor det giver mening, at Crackdown 3 mere føles som en opfølger til det første spil.
Om det er derfor, det føles som et 10 år gammelt spil, skal jeg ikke kunne sige, men der er immervæk noget "last gen" over både udseende og gameplay. Crackdown 3 har ingen npc'er i spilverdenen, du kan ikke rigtig gå ind i en eneste bygning og den eneste måde at interagere med omverdenen på (ud over at holde LB inde for at "hacke" terminaler) er gennem dit bugnende arsenal af mere og mindre eksotiske våben. Crackdown 3 er en verden fuld af søm og du har heldigvis verdens største hammer til rådighed. Det er ca. lige så raffineret som et middelmådigt AC/DC-album og selvom spillets ensformige gameplay er nogenlunde underholdende i et par timer, ender Crackdown 3 som årets første store fuser.

Udgangspunktet er (som alt andet) simpelt. Et global, menneskeskabt katastrofe kaldet 'the Blackout' har lammet alverdens storbyer og kun New Providence, skabt af den multinationale virksomhed Terra Nova, står tilbage. Alverdens flygtninge søger mod dette sidste helle, men der er naturligvis ugler i mosen. Derfor er det din opgave at omvælte styret og finde frem til sandheden om 'the Blackout'. Inden vi går videre, skal jeg nok besvare det absolut mest presserende spørgsmål: Ja, du kan godt spille som Terry Crews, eller Jaxon, som hans agent hedder. Jaxon er en af 6 agenter, du fra starten kan vælge (igennem spillet er det muligt at åbne op for 15 yderligere). Hver agent har to perks, som gør dem bedre til for eksempel at køre, skyde eller bruge granater og du kan frit skifte mellem dem inde i spillet. Det ultimative mål i Crackdown 3 er at tage New Providences leder, Elisabeth Niemand, ud, men for at nå til hende, skal hendes underordnede først skaffes af vejen. Først handler det om at få løjtnanterne til at stikke hovedet frem ved klare deres specifikke missioner. Der er i alt fem løjtnanter med hver deres type mission. Når et foruddefineret antal missioner er klaret, bliver der åbnet op for en boss-kamp mod den pågældende løjtnant. De fem løjtnanter er grupperet inden for 3 områder (logistik, sikkerhed, industri) og når et område ikke længere har en løjtnant, er det muligt at tage kampen op mod en af de tre underdirektører. Når disse er ryddet af vejen, bliver der formelt set åbnet for det endelige opgør. I praksis er det langt mere simpelt, end det lyder blandt andet på grund af det overskuelige Nemesis-agtige oversigtsbillede, der til enhver tid kan tilgås via menuen. Strukturen er således åben i den forstand, at man kan tackle løjtnanterne og deres undermissioner i den rækkefølge, man nu ønsker, men man skal stadig eliminere alle løjtnanter og underdirektører, før spillet fortæller om muligheden for at storme Niemands skyskraber. Grunden til min lidt kryptiske formulering er, at Niemands missionsikon først dukkede op på kortet, da alle otte underordnede var ryddet af vejen, men lidt inden da kom jeg ved et tilfælde til at troppe op foran hendes bygning, hvilket fik spillet til at påbegynde hendes mission, så hvor tidligt man reelt kan udfordre hende er mig lidt en gåde.

Crackdown 3
Crackdown 3Crackdown 3Crackdown 3

Når man vælger en åben struktur, der i den grad bygger op mod at konfrontere superskurken, er det vigtigt, at man som spiller føler, at alt hvad man gør, forbereder en bedre til at kunne vinde det endelige opgør. Det var for eksempel en af de ting, Breath of the Wild havde stor succes med. Crackdown 3 lykkes kun til dels med dette. Ja, alle aktiviteter medvirker til, at du stiger i level, hvilket giver bedre mulighed for at besejre fjenderne (din chance er altid vist i procent). Men at gå op i level er, så vidt jeg kan se, det eneste, der får procenterne til at stige. For eksempel fik jeg at vide, at der i byen var tre missilsites, som kunne affyre mod underdirektørernes tårne og dermed gøre det sværere for mig (virker gennemtænkt!), men selvom jeg tog alle tre ud, forblev min chance mod underdirektørerne på 75 %. Min chance mod Niemand, da jeg ved et uheld bumlede ind i hendes bygning første gang, var 42 %. Dette var efter at have elimineret to underdirektører. Da jeg havde elimineret den tredje var min chance stadig på 42 %. Måske gør disse ting det stadig nemmere, men hvis det er tilfældet, kommunikerer Crackdown 3 det ikke klart nok, hvilket i så fald også er en skam.

Crackdown 3
Crackdown 3Crackdown 3Crackdown 3