Trackmania United Forever

Trackmania United Forever

Er det et spil? Er det en opdatering? Er det gratis eller koster det penge? Det er TrackMania United Forever, og svaret finder du i anmeldelsen.

Annonce

Titlen alene gør dig uden tvivl forvirret. TrackMania United Forever. Hvaffor en fisk? Hvis du, som jeg, kun har lugtet til de tidligere udgivelser i franske Nadeos vanvittige racerserie, så er det måske ikke helt til at vide, hvad det nyeste skud på TrackMania-stammen er for en størrelse. Lad os derfor starte med at afdække dette mysterium.

Okay, galskaben startede tilbage i 2004. Her udkom TrackMania nemlig, og året efter udkom så TrackMania Sunrise, som så senere blev udvidet med TrackMania Sunrise eXtreme, og inden denne titel så dagens lys kom der vist nok også et spil med titlen TrackMania Power Up! Nå ja, der udkom også en speciel version af spillet, skræddersyet til eSports-begivenheder, og herefter udkom så TrackMania United, samt en gratis udgave af spillet ved navn TrackMania Nations. Tilgiv mig, hvis jeg har glemt at nævne nogle af titlerne. For kort tid siden udkom så henholdsvis TrackMania Nations Forever og TrackMania United Forever, sidstnævnte er det spil, jeg har fået lov at anmelde. Forvirret? Der kommer også en Nintendo DS-udgave op til jul. Fnis.

Du bliver nok endnu mere forvirret, når jeg fortæller dig, at TrackMania United Forever er en gratis udvidelsespakke til TrackMania United, der byder på flottere grafik, nye baner og den slags indhold. Samtidig er der nu mulighed for at spille sammen med ejere af TrackMania Nations Forever, der som sagt er den gratis udgave af spillet, med knapt så meget indhold. Vi trækker lige vejret.

Okay, nu da vi har afklaret dette enorme mysterium, er det tid til at dykke ned i selve spillet. Og det var altså TrackMania Nations... nej, vent... TrackMania United Forever, som vi skulle se nærmere på. Tror jeg. Jo, det var det.

Jeg har som sagt kun snuset til de tidligere spil i serien, så derfor er der begrænsninger for, hvor meget jeg kan sætte tingene i perspektiv i denne anmeldelse. Når det nu er sagt, så er TrackMania United Forever en sjov arkadeagtig raceroplevelse, hvor fart er den vigtigste faktor, og flyvehop, loops og sindssyge stunts venter rundt om hvert et hjørne. Først og fremmest handler det om at komme i mål, men det duer ikke, hvis du ikke laver en god omgang; kriterierne for at vinde er nemlig primært at få den bedste tid - og nogle gange spiller du altså mod op til 64 andre ivrige racerkørere, når du er online vel at mærke. Jeg behøver vel næppe sige, at det er ekstremt svært, men samtidig ekstremt tilfredsstillende, når der står et gyldent 1-tal foran ens navn, og man har vundet hele herligheden. Især når man selv er nr. 300.000 på verdensrangslisten, og man har slået nummer 332. Dejligt.

Ovenstående opsummerer egentlig ganske godt, hvad TrackMania går ud på. Men der er også en hel anden dimension at udforske, for dem af os der er en smule kreative. Alt i TrackMania kan stort set ændres, og det er jeg temmelig begejstret for. Derfor ændrede jeg lynhurtigt min bil til at have et stort, struttende Gamereactor-logo på begge sider, så hele verden kunne se, hvem der netop rev dem rundt i arenaen, eller hvem de netop rev rundt i arenaen. Der er også mulighed for at lave baner, som så sidenhen kan lægges online og nydes af hele verden, og hvis dine baner er tilpas gode, så går der nok ikke længe før end et utal af servere huser dem. En stor del af spillets indhold af skabt af spillerne, og der er faktisk temmelig langt imellem de officielle baner, når du spiller online. Nadeo har virkelig præsteret at skabe et spil, der er fuldstændig åbent, og det bliver bestemt ikke værre af, at man kan ændre alt fra musik og båthorn, til biler, baner og brugerinterface.

Men der er ikke noget med at drøne ind i dine modstandere, for der er ingen form for kollisionssystem at spore. Okay, det er nu engang sådan Nadeo har besluttet, at deres spil skal være - men da jeg hev spillet frem til en gang netværksaften med gutterne, blev det hurtigt lagt på hylden igen; ingen af dem kunne se det sjove i at race mod tiden uden at kunne sabotere hinanden. Af samme årsag er der ingen skadesmodellering at finde, så du kan fræse med 300 i timen direkte ind i en mur og fortsætte uden at få så meget som en ridse i lakken. Derfor er det heller ikke muligt at få ødelagt motor og køreegenskaber; det ville ellers give spillet endnu mere dybde, og dermed ville det være endnu mere udfordrende at opnå de bedste runder. Nuvel, det er Nadeos beslutning.

United Forever byder på intet mindre end syv forskellige temaer og syv forskellige slags biler med unikke køreegenskaber. Ørken-bilen til eksempel, er enormt svær at manøvrere i et sving - drejer du lidt for hårdt til, så vælter bilen nemlig. Kyst-bilen er tung i antrækket, men temmelig hurtig når først der er plads til at accelerere - til gengæld har den elendige bremser, så man skal huske at bremse i ordentlig tid. Og sådan er det over hele feltet - stadium-bilen er helt klart den letteste at køre rundt i, og det er da også den eneste der er tilgængelig, hvis man kun ejer den gratis udgave, altså TrackMania Nations Forever. Men nu handler denne anmeldelse jo om TrackMania United Forever. Jeg hader lange titler.

Selvom der er mulighed for at spille mod Nations Forever-ejere, så er det nu engang sjovest at kunne race i samtlige syv biler mod andre United Forever-indehavere. Man skal dog være forberedt på, at disse United-folk er temmelig hårdføre. Måske er det fordi de i tidernes morgen hentede den gratis Nations-udgave, spillede det i en uendelighed, og sidenhen langede nogle dadler over disken og købte United. Det vil jeg skyde på. Det korte og det lange er, at jeg under mine online-eventyr primært spillede mod folk, der var blandt de højest rangerede i verden. Derfor fik jeg bøllebank hele tiden, men når jeg så endelig slog nogen af disse hårdføre gutter, så sprang jeg altså også op af kontorstolen i uforlignelige jubelscener. Det var episk!

Knapt så episk er et par af spillets modes. Puzzle og Stunt er uden egentlig dybde - førstnævnte lader dig lave en bane med et begrænset antal brikker stillet til rådighed. Når du så har lavet denne bane, så skal du køre igennem den inden et vist antal sekunder og minutter, og sådan fortsætter det ellers. Det er lige lovligt anstrengende, og rosinen i pølseenden er egentlig ret lille, hvis overhovedet eksisterende. Stunt er også en temmelig anonym oplevelse; du hopper over et par flyvehop, snurrer din bil rundt i luften, og laver således et par point. Temmelig uinteressant, og måske er det også derfor, at der kun er et par enkelte servere på verdensplan, der byder på disse modes. Dem kunne Nadeo sagtens udelade i fremtidige udgivelser. Giv os i stedet flere baner og noget helt andet musik, tak!

Musik og baner kan i øvrigt hentes online, men kun hvis du har råd, vel at mærke! Heldigvis skal du ikke dykke i egen lomme efter kolde kontanter; i stedet kan du indtjene såkaldte coppers, ved at lave nogle gode runder og interagere med andre spillere. Ja du kan sågar tjene coppers ved at skrive i det officielle forum, logge på hver dag og være aktiv. Fornuftigt tiltag, Nadeo!

TrackMania United Forever er et sjovt lille spil, der faktisk ikke er så småt endda, og som konstant udvides af de mange loyale spillere. Under alle omstændigheder bør du nok starte med at hente den gratis udgave, altså TrackMania Nations Forever, og så sidenhen beslutte, om du ønsker at give penge for en udvidet version med flere biler, baner, temaer og muligheder.

Trackmania United Forever
Trackmania United Forever
Trackmania United Forever