Jump Force

Jump Force

En af de værste runde fødselsdage jeg nogensinde har været med til. Jump Force er en ærgerlig fadæse, en forspildt chance, og en af de mest underligt-udseende spil i lang tid.

I første drejebog til anmeldelsen her, lå en kort gennemgang af Bandai Namcos succeser hen over de seneste to år. Tekken 7, Dragon Ball FighterZ og Soul Calibur VI som hovedstamme. Det gik dog op for mig, at jeg egentlig ikke synes Bandai Namco skulle have nogen undskyldninger i denne sag. Lad os kridte banen af fra starten af; Jump Force er virkelig ringe. En samling af de mest kendte, og anerkendte, Shonen Jump figurer nogensinde, i et Super Smash Bros. Ultimate-agtig miljø, i anledning af tegneserie-antologiens halvtredsårs fødselsdag er ellers en ordentlig mundfuld, når man sådan skriver det ned. Tankerne ledes hurtigt hen på hvor overdådigt og episk sådan et spil egentlig kunne være. Storslåede, fuldt animerede kampsekvenser, med lys- og eksplosionseffekter der nærmest krænger sig ud af din skærm. Hvor den ene episke styrkeprøve efter den anden står i kø for bare at ske. Hvem er stærkest? Naruto Uzumaki eller Son Goku? Monkey D. Luffy eller Jotaro Kujo? Kenshiro eller Yugi?

Ja, spørgsmålene hober sig op, men svarene udebliver. For Jump Force virker til at være skabt ikke blot på en stram tidsplan, så det passede med Shonen Jumps jubilæum, men også et skrabet budget. Samtlige karakterer er malet hen over de samme tre standardfigurer, ingen har nogen decideret ansigtsmimik, og alting er lavet i den her underlige, grovkornet, pseudo-realistiske stil, som alligevel formår at virke enormt utiltalende og fremmed. Bevægelsesanimationerne er stive, og farverne er flade. Jump Force er rent sagt hæsligt at se på, og jeg kan simpelthen ikke forstå hensigten. Spike Chunsoft viser virkelig Unreal Engine fra sin mest frastødende side. Alle har ligeså fået klistret deres ansigt på, hvilket betyder at ingen blinker. I Jump Force har øjenlægerne kronede dage, med alle de operationer mod udtørrede øjeæbler de bliver betalt for at udføre.

Jump Force
Jump ForceJump ForceJump Force

Paradoksalt nok, er den eneste karakter der er nogenlunde til at holde ud at glo på, den man selv skaber i begyndelsen af spillet. Før menuen, bliver de skudt af Freezer i førsteperson, hvorefter Trunks og en Pixar-agtig svævende robot redder dig, ved at stoppe en af de energiterninger fra Avengers ned i halsen på dig. De kaldes umbras cubes i underteksterne, men cosmic cubes i stemmeskuespillet. Som er på japansk, uden mulighed for at ændrer det. Jeg lavede en afart to meter høj broccoli-mand, der sloges som en fra Dragon Ball. Med denne selvskabte avatar, kan du så spille igennem en håbløst ligegyldig og uoriginal historie, der desperat forsøger at give et eller andet stort svar på hvorfor samtlige Shonen Jump-figurer er samlet på Jorden. Det er primært pølsesnak, med skurke skabt til fordel for spillets fortælling. Det klinger måske uprofessionelt, men jeg vil være ærlig at indrømme, at jeg ikke læste det med småt hvad angik historien. Skurkene har skabt Venoms, der agerer fylde når der ikke er nok faktiske Jump-figurer at slås med, og de der energiterninger kan både bruges til at gøre folk onde, men også gøre dem til helte. Fortællingens indledende del begynder også med at en af disse terninger svæver op i numsen på Vegeta, og gør ham ond... igen. Nej, det er ikke noget jeg finder på, det er faktisk sådan det bliver vist i den tilhørende filmsekvens.

Spillet bugner af en masse ensformige missioner af forskellig sværhedsgrad, som man kan tilgå fra en hovedbase. Heraf, er Jump-figurene også delt op i tre hold - Team Alpha, Team Beta og Team Gamma - som man skal vælge imellem inden man rigtig kan komme i gang. Af uforklarlige årsager, begrænser det så spillerens tilgang til hvilke kostumer, evner og kræfter du kan smide på din egen karakter, hvilket er en beslutning jeg på ingen måder forstår. Jeg valgte Team Alpha, ledt af Son Goku, og derfor kunne jeg ikke vinde tøj og udklædning fra de andre hold, selvom jeg stadig kunne tilgå deres missioner. Der er ikke meget anvisning i hvordan disse missioner fungerer heller. Missionerne spiller også ind i et tyndt rollespils-system, hvor din avatar - sammen med Jump-figurerne - bliver stærkerer jo mere erfaring man samler. Du samler også mønter ind til at opgraderer aktive og passive evner, men i multiplayer kan dette kraftniveau-baseret system heldigvis slås fra, for det fører ikke rigtig nogen vegne.

Jump Force
Jump Force
Jump Force