Dirt Rally 2.0

Dirt Rally 2.0

Codemasters kørte i højeste gear med Dirt Rally. Claus har ræset sig frem til en anmeldelse af opfølgeren.

Jeg elsker rallyspil! Helt tilbage fra Sega Rally i halvfemserne har jeg haft en fascination af disse terrængående køretøjer, og deres nærmest umulige flugt henover alt fra ødelagt asfalt til mudrede grusveje. Så det er med stor glæde, at jeg nu vil anmelde Dirt Rally 2.0 fra Codemasters. Det første Dirt Rally var en stor succes både blandt kritikere og spillere, så efterfølgeren har noget at leve op til. Lad os kigge på det.

Det første, der møder en, når man booter spillet op, er en meget simpel menu, hvor man kan vælge, My Team og Freeplay. Disse to indeholder faktisk hele spillet. Der er ingen multiplayer muligheder eller andet til at distrahere en, hvilket er noget jeg har kritiseret ved andre spil, da deres menuer nærmest var for overfyldte med alt muligt gejl. Lad os derfor kigge på My Team. My Team er en skrabet version af det andre spil kalder karriere. Man kan vælge Karriere rally og karriere rallycross, og så er der nogle daglige, ugentlig og månedlige udfordringer, som man kan lege med. Karrieredelen er fire baner fordelt på seks geografiske steder, så det ender med man har kørt firetyve løb, når man når til vejs ende - i Rallycross-delen er det dog kun atten løb. Det er sådan set dét - sammenlignet med andre spils karrieredele, er det ret basalt, hvad Dirt 2.0 byder spilleren. Faktisk er det på mange måder ret "Old School", og det er nødvendigvis ikke en dårlig ting.

Dirt Rally 2.0
Dirt Rally 2.0

Dirt 2.0 er nemlig - ligesom sin forgænger - ikke sød ved begyndere. Bevares, der er en masse muligheder for at indstille styringen, så man nærmest ikke skal gøre noget selv, men selv med alle disse hjælpemidler slået til, er spillet stadig enormt udfordrende, og man skal ikke regne med at suse ind på førstepladsen, når man kører på en medium sværhedsgrad, og tager imod den hjælp, der tilbydes. Jeg selv endte på en tolvteplads efter mine første firetyve løb i karriererallydelen, og det var faktisk utroligt sjovt, mest fordi jeg måtte kæmpe for hvert eneste sekund, og lavede jeg en fejl, så blev jeg straffet. Man starter med en skrabet Lancia Fulvia, som havde sin storhedstids i 60'erne og 70'erne, og den skal man så køre de første løb med. Klarer man sig godt, får man CR-point, som man kan bruge på at opgradere bilen, eller købe en ny, hvis man vil det. Opgraderingen er ret nem, for man skal egentlig bare låse op for de opgraderinger spillet tilbyder en, og det føles lidt som om, at Codemasters har været bange for at lave denne del for avanceret, hvilket er synd. Dog kan du inden løbene indstille alt på bilen, så den passer på den rute, som skal forceres. Det er ret standard i alle køretøjsspil nu til dags, men det skal dog roses, da det er nemt at gå til, hvis man har interesse i at pille ved hver eneste lille skrue i bilen.

Dirt Rally 2.0
Dirt Rally 2.0
Dirt Rally 2.0