Praey for the Gods

Praey for the Gods

Langt om længe er Praey for the Gods ude som Early Access-titel, og vi har kigget nærmere på spillet der drager inspiration fra Shadow of the Colossus.

Skip

Spillet befinder sig lige nu i Early Access, og anmeldelsen er baseret på version 0.5.015. GameReactor tager sig friheden til at anmelde titler i Early Access fordi udviklerne tager penge for produktet.

Du gættede rigtigt: Praey for the Gods var engang Prey for the Gods, en titel som havde givet meget bedre mening. Naturligvis var det en trussel om sagsøgning fra Zenimax, der fik udvikleren til at ty til den bizarre titel, spillet sidder med i dag. Spillet har dog ikke meget at gøre med Prey, men er derimod ekstremt inspireret af Shadow of the Colossus (herefter SotC). Et SotC til PC lyder ikke helt dumt, men spørgsmålet er om et så ambitiøst projekt kan stå på benene, eller om Praey falder sammen ligeså gumpetungt som kolosserne, der befolker dets mystiske verden.

Praey kan ganske kortfattet beskrives som SotC med survival-elementer a la Breath of the Wild, i et farligt nordisk land med undeads, spøgelser og og andre dødbringende væsener. Modsat disse spil byder Praey dog ikke på hesteridning i åbne landskaber. Som i SotC kan du dog klatre og har et sejl som du kan bruge til at "glide" i luften. Takket være en klatrekrog kan ens karakter også skyde sig hen til bestemte overflader, hvilket giver spillet en glimrende vertikalitet og mobilitet, især når kolosserne skal bestiges.

Spillet formår på fin vis at guide spilleren uden rigtig at fortælle, hvad meningen med galskaben er. Man skyller i land på en sneklædt ø, uden nogen videre forklaring, og før man ved af det kommer man til at vække et gigantisk væsen, som man så gør det af med. Kort efter bliver man, i bevidstløs tilstand, trukket hen til en slags centrum for spillet af en ukendt ulv. Her er der fem symboler på væggen, én for hver kolos. Én af disse lyser op, og et besynderligt lys ses i horisonten, som guider dig til den næste kolos. Det er sådan set det lidt bizarre setup. Verdenen er rimeligt åben, men ligesom i SotC, så er dit mål at nedlægge kolosserne, og man har derfor en følelse af retning fra start til slut.

Praey for the Gods
Praey for the GodsPraey for the GodsPraey for the GodsPraey for the Gods

Dette er til trods for en minimalisme, som igen er lånt fra hovedinspirationen. Ingen ord udveksles i spillet, og i stedet lader det visuelle udtryk sammen med et glimrende soundtrack en besynderlig, ensom stemning dominere udtrykket. Målet er dermed ikke at fortælle en traditionel historie, men snarere at skabe denne særlige stemning. Det lykkes ofte, men ikke nær ligeså mesterligt som i SotC, eller for den sags skyld andre minimalistiske klassikere af den lidt subtile art, såsom Dark Souls. For et indie-spil udviklet af tre mennesker, så når Praey dog ganske langt på denne front.

Vi kommer heller ikke udenom at tale om designet af de opmærksomhedskrævende kolosser. Deres visuelle fremstilling kunne ligesågodt høre til i en fremtidig SotC 2, på godt og ondt: sten-agtige væsener med hår du kan klatre i og følsomme punkter du skal nå frem til. Det er dog et design der virker, og derfor er genbruget for det meste godkendt. Om man ser disse designs som rip-off eller et velkomment gensyn er dog en smagssag. Hver kamp er hovedsageligt spændende, men et ikke helt stramt gameplay kan desværre komme i vejen for spilleglæden. Når det virker, så er kampene dog tilfredsstillende, idet man først skal kæmpe for at komme op på kolossen på forskellig vis, og derefter skal holde fast. Kolosserne ryster og dasker for at få spilleren af, og altimens man mister stamina skal man finde dens følsomme punkter. Det gør at kampene kan blive ret så intense, og ofte kræver flere forsøg.

Praey for the Gods
Praey for the Gods
Praey for the Gods