Dead or Alive 6

Dead or Alive 6

Hvad angår titlen på spillet, var det ikke særligt gunstigt for Team Ninja at genoplive denne serie. Den slags kommer nemlig som oftest med en masse uheldige bivirkninger.

Så er vi her. Dead or Alive 6, et spil der har været igennem mediemøllen en hel del gange efterhånden. Først var det kontroversielt at Team Ninja ville nedtone den ublu seksualisering af dets kvindelige kæmpere, og ligeså magtfantasien om dets mandlige slagsbrødre. Så ankom EVO Japan og samme Team Ninja sendte et par værter på scenen for at ryste med deres fremtonende barm og klappe hinandens baller. Kerneværdierne var nu udfordret. Da jeg umiddelbart ikke orker at kaste mig ud i den suppedas af en kønsdiskussion, indleder jeg anmeldelsen med at mane til ro. Til alle jer de virkelig havde glædet jer til præcis brystfysik i jeres kampspil, kan I ånde lettet op. Det hele er her stadig, det er bare gemt lidt væk. Helt præcist, bag ved en betalingsmur. Mere om det senere.

Der er derfor ikke andet egentlig at indlede med end at Dead or Alive er tilbage, og spillet har aldrig set bedre ud. I hvert fald grafisk. Selvom alting muligvis skinner en anelse for meget, med noget der bringer mindelser om Fallout 4 og dets plastikglans. Dog i modsætning til de andre tunge drenge på det tredimensionelle kampspilsmarked, er der kæret for modellerne og deres... proportioner. Til stædighed forstår endnu ingen grafikere i denne niche dog at lave forskelligt udseende kvinder. Mændene emmer af personlighed, med meget forskellig bygning og ansigter, hvorimod samtlige kvindelige ligner 16-årige hormonpumpede småpiger med alt for stor barm. Til gengæld, så er spillets kernemålgruppe nok fuldt ud tilfreds med dette faktum, så om det er en egentlig anke ved jeg faktisk ikke.

Dead or Alive 6
Dead or Alive 6Dead or Alive 6Dead or Alive 6

Du kan så kaste dig ud, i for eksempel, en Story Mode med disse Barbie-lignende karakterer. Dog varer den ikke ved særlig længe, og er nærmest umulig at følge med i. Jeg forstod noget med at NiCO var ved at genoplive Raidou, medens Dead or Alive-turneringen finder sted - alting munder ud i en turnering i de her spil - samtidig med at Zack og Helena render rundt og... tæver løs på hinanden rundt omkring i verden? Efter fire timer havde jeg gennemført historien, og sad, lamslået, over hvor lidt sammenhængende indhold der egentlig var. Kampene var ellers lige ved havne på et tilfredsstillende udfordringsniveau, og, bum, så var den slået til dørs, kør rulleteksterne. Udfordringen i det hele taget er ret tam, for da historien ikke efterlod mig med særlig meget spilletid - i modsætning til for eksempel Soul Calibur VI der snildt har 30-40 timer - kastede jeg mig ud i de andre modus tilgængelige.

Efter ti timer havde jeg gennemført Arcade ModeTrue Fighter, den højeste tilgængelige sværhedsgrad i spillet. Det samme med Survival Mode. For god ordens skyld, må jeg lige afslører at jeg ikke har spillet et Dead or Alive-spil siden Dead or Alive 4, der udkom i 2006. Så det er ikke fordi jeg er en eller anden eremit mester der har trænet Tina Armstrong kombinationer i ugeneret omgivelser, på min egen ø, i over et årti. Dead or Alive 6 formår at gøre det at vinde i et kampspil - noget der burde være en tilkæmpet succes - fuldstændig uden pomp og pragt. Det er virkelig let, og det irriterer mig. Genspilningsværdien rammer en hel ny bund, når jeg halvt-distraheret af en Twitch eller MasterChef, kan tilkæmpe mig en sikker sejer på det sværeste spillet har at tilbyde.

I det mindste er kampsystemet interessant. Det kan jeg sige med utvetydig beslutsomhed. Dead or Alive 6 præsenterer sig selv som et såkaldt rushdown spil - hvor man stormer frem og lander sekvenser med 20+ slag - men bygger egentlig på Hold-systemet, hvor man kan ramme et kontragreb med den rigtige timing. Dette kan vende kampen, hvis man forstår om det er et High, Mid, eller Low angreb du yder kontra mod. Derudover har karakterer som La Mariposa, Tina Armstrong og Bass Armstrong nogle virkelig fede Throw-kombinationer du kan strikke sammen, hvis du er god til 360-grader hvirvler med din styrepind. Disse mekanikker giver Dead or Alive 6 en virkelig god dybde, og tilføjet Sidestep-mekanikken, er der rig mulighed for netop at ende som en Dead or Alive 6 Kame-Sennin der kan forudse hvert enkelt angreb. Det vil, muligvis som det eneste, være hvad der for mig til at hænge ved.

Dead or Alive 6
Dead or Alive 6
Dead or Alive 6