Devil May Cry 5

Devil May Cry 5

Ventetiden har været lang, men nu er det længe ventede femte kapitel i Devil May Cry-serien langt om længe ankommet!

Annonce

Da det første Devil May Cry ramte den yderst succesfulde PlayStation 2 for snart 20 år siden, skabte udvikleren Capcom og instruktør Hideki Kamiya nærmest en helt ny spilgenre med fokus på intens action og uhyrligt stilistiske komboer. Det var en genre, der lagde de første byggesten til spil som Vanquish, Bayonetta og det oprindelige God of War. Med så stærkt et fokus på action, er det pudsigt at tænke på, hvordan Devil May Cry-serien ikke startede sit liv som en original IP, men i stedet var en tidlig Resident Evil 4 prototype. De seneste par år har serien tabt en smule momentum, men E3 2018 formåede at gentænde begejstringen for Devil May Cry. Før jeg trykkede "on" på min Xbox One og startede Devil May Cry 5, var jeg derfor også en forberedende tur igennem alle seriens spil, for at være klædt på til at give den bedst mulige vurdering af det seneste spil i serien. Tre kapitler og et kontroversielt reboot senere, alle sammen af varierende kvalitet, og nu står vi endelig med det femte kapitel i hænderne. Rammer det samme høje niveau som udspil 1 og 3, eller står vi atter en gang med en blandet suppe som det var tilfældet med 2 og 4?

Til alle nye spillere, og dem der sprang de seneste kapitler over, har Capcom heldigvis inkluderet en kort lille video i spillets hovedmenu, der forklarer handlingen op til Devil May Cry 5. Heldigvis har historien aldrig været synderligt kompliceret og videoen giver et fint overblik over alle de vigtigste aspekter. Med andre ord er Devil May Cry 5 godt klar over, at det er det femte kapitel og første kanoniske udgivelse siden 2008. Allerede fra begyndelsen af spillet bliver man kastet ind i en in medias res-fortælling, hvor hovedpersonerne Nero, Dante og den nye V, er i fuld gang med at bekæmpe kongen af underverdenen. Tilgangen til selve historiefortællingen er lidt anderledes end tidligere kapitler - hvilket ikke kun skyldes de tre forskellige hovedpersoner. Historien er nemlig delt i diverse tidskoder og foregår primært over omkring 12 timer af den samme dag. Devil May Cry-spil har som regel en meget fokuseret handling på et enkelt døgn, men denne gang springer historien hele tiden imellem dagens begivenheder. Det kan ved første indtryk forekomme som en underlig beslutning, men spillet får det til at give mening.

Devil May Cry 5
Devil May Cry 5

Selve plottet er relativt simpelt. Ond dæmon vil overtage verden, hvorfor Dante og Nero bliver hyret af den nye karakter V til at bekæmpe truslen. Næsten alle tidligere figurer - store som små - vender tilbage som f.eks. Lady fra Devil May Cry 3, Trish fra det første, Kyrie fra nummer 4 og sågar en mand fra seriens animé-sidestykke. De er desværre så ligegyldige for handlingen, at vi sagtes bare kunnet have nøjes med Nero, Dante og V som de eneste karakterer. Capcom introducerer til gengæld en af de mest irriterende sidekarakterer siden Vanille i Final Fantasy XIII. Nico er Neros sexualiserede personlige mekaniker og følger spilleren hele vejen frem til sidste mission. Taget i betragtning af, hvor lidt tid favoritter som Trish og Lady får i spillet, er det ærgerligt, at Nico og hendes påtagede sydstats dialekt skal være så prominent. Fans og nye spillere vil dog stadigvæk finde rigtig meget at elske i kampagnen, da Dante gang på gang stjæler rampelyset med sine vittige kommentarer og nonchalante tilgang til sit arbejde.

Devil May Cry 5
Devil May Cry 5
Devil May Cry 5