Fable II Pub Games

Fable 2 Pub Games

Peter Molyneux og resten af holdet er klar med en håndfuld mini-spil, der skal spilles mens du venter på Fable 2. Jesper har drukket sig i hegnet og fortæller...

800 Microsoft point for tre minispil, der er baseret på held frem for færdigheder, lyder måske ikke ligefrem som årets bedste tilbud. Og der er nok mange, der vil kigge forundret på mig, når jeg siger, at enhver der glæder sig til at gå opdagelse i Albion, når Fable II udkommer til oktober, seriøst bør overveje at købe disse Pub Games.

Gambling er et noget anderledes fænomen end normale spil, da selve spillet ikke er målet i sig selv, men derimod de goder og præmier, man får ud af at vinde. Gambling handler primært om held og risici snarere end færdigheder og intelligens. Og så er gambling absolut intet værd, hvis ikke præmierne har en eller anden form for værdi, enten socialt eller økonomisk.

Derfor ville Fable II Pub Games ikke være meget værd, hvis ikke Lionhead havde bundet det sammen med deres kommende rollespil og gjort det muligt at tage alle de penge, man har vundet med i over i Fable II. Om en guldbeholdning på størrelse med Joachim von Ands pengetank eller en gæld større end Mount Everest kan være med til at ødelægge spiloplevelsen i Fable II, må tiden vise, men med store rigdomme som gulerod, bliver disse små minispil pludselig meget interessante.

Der er som sagt tre af slagsen, og så snart man har valgt en karakter - man må desværre vente med at lave sin egen til Fable II - kan man enten begynde at satse løs ved bordene eller deltage i en turnering. Udover at vinde penge er der nemlig også mulighed for at vinde 15 unikke ting såsom et sværd, en pistol og en mystisk ring, ved at deltage i og slutte i top 5 i de respektive turneringer. Og det første man mærker, når man går ind i Fable II Pub Games, er den fantastiske stemning, der sætter sit præg. Med fantastisk atmosfærisk musik og lidt bar-sludder i baggrunden samt den velkendte grafiske Fable-stil, gør den æstetiske side i hvert fald sit for at sætte dagsordenen. Det eneste overordnede minus er sådan set, at turneringerne ikke kan spilles online, hvilket ellers virker ret oplagt, når man konkurrerer imod computerstyrede modstandere.

De tre spil består af Fortune's Tower, et kortspil, der overhovedet ikke ligner, men som jeg alligevel vil sammenligne med Blackjack, Keystone, der er en særlig udgave af roulette, og Spinnerbox, der er nærmest identisk med en enarmet tyveknægt og er pakkens absolut kedeligste spil. Kort sagt skal man næsten blot trykke på A i Spinnerbox og så ellers håbe på, at man får to rigtige eller mere. Når først de fem turneringer i denne disciplin er vundet, vil man næppe vende tilbage.

Det roulette-lignende Keystone vil jeg placere i mellemkategorien og gør sig hverken bedre eller værre end den almindelige roulette. Det særlige ved denne udgave er, at det foregår på et semi-cirkulært bræt, der går tallene 3 til 18 fra venstre mod højre. Før spillet overhovedet går i gang, kan man placere penge på disse tal, og det sats gælder indtil spillet er helt færdigt. Derefter skal der ved hvert tegningekast satses på livet løs, som man kender det fra roulette, og spillet slutter så snart de tre tegninger slår 3, 18 eller både 10 og 11.

Det absolutte højdepunkt i Pub Games må dog siges at være Fortune's Tower, der både virker ret originalt og samtidig kræver en del taktisk snilde og overvejelse for at mestre det. Her får man tildelt kort som en omvendt pyramide, således at første række har et kort, den næste række har to osv. Man taber en runde så snart, at to kort på to rækker "rør" hinanden diagonalt, men man kan enten blive reddet af sit Gate kort - det øverste kort i pyramiden, vendt med ryggen op - eller hvis der er et Guardian kort på rækken. Målet er minimum at få 15 point på en række og selvfølgelig alt over. Jackpot opnås hvis man når helt ned til syvende linie uden at ens Gate kort er blevet brugt, og så er der penge i kassen!

Selvom Fortune's Tower på ingen måde ligner Blackjack, så vil jeg alligevel ikke undgå sammenligningen. Det særlige er nemlig, at man på samme vis kan forsøge at tælle kort og derved udregne statistikkerne for at få de rigtige kort. Hvor mange Guardian kort er der indtil videre brugt? Hvad er chancerne for at få et næste gang? Hvad er chancerne for, at to kort rør hinanden på næste linie? Der er skam nok at tænke over.

Indtil videre har jeg brugt stort set al min tid og mine penge på Fortune's Tower, hvilket indtil videre har resulteret i en formue på små 60.000 guldstykker, og da jeg aldrig har været vild med roulette eller enarmede tyveknægte, bliver de to andre kun spillet til nøds for at vinde turneringspræmierne. Og er det så virkelig de 800 Microsoft point eller små 70 kr. værd?

Det er utvivlsomt en vurdering, som vil splitte mange, men med et så veldesignet spil som Fortune's Tower og en viden om, at alle ens guldstykker bliver overført til ens heldige helt i Fable II, er det fra min side nok til at anbefale et køb. Det er ingen stor spiloplevelse og kræver en lille, indre ludoman, men så er der til gengæld også rigeligt at vinde - og tabe.

Fable II Pub Games
Fable II Pub Games
Fable II Pub Games