Far Cry 2

Far Cry 2

Den tropiske ø er skiftet ud med en afrikansk savanne og ambitionerne skruet op, men kan Ubisoft levere varen uden Crytek ved roret? Jesper har taget turen til Afrika for at fælde dommen.

Den glødende afrikanske sol skærer i øjnene, mens den danser let hen over bjergene i det fjerne. Et par gazeller springer lystigt over savannen, mens jeg prøver at holde fast i jeepen, der farer igennem det ujævne terræn. Alt er fredeligt nu, men jeg ved det ikke varer længe. Jeg er netop ankommet fra lufthavnen og har prajet en taxa til mit hotel i byen Pala. Hvem jeg er, ved jeg ikke, men min mission er klar: våbenhandleren The Jackal, der har armeret de to store militærfraktioner i landet, skal findes og likvideres. Og den mission starter nu.

På trods af sit beslægtede navn med successpillet fra 2004, så har Far Cry 2 stort set intet med sin forgænger at gøre. Den tyske udvikler, Crytek, har for længst fundet nye græsmarker og den tropiske ø er strøget til fordel for en nærmest uendelig afrikansk savanne. Bortset fra de kæmpemæssige omgivelser med en næsten uendelig horisont, så er der da heller ikke mange rester tilbage fra Cryteks debutspil, men spørgsmålet, der længe har rumsteret overalt hos fans er, hvorvidt Ubisofts nye retning kan indfri de mange forventninger.

Holdet bag på Far Cry 2 har også stået bag konsolversionerne af originalen, hvilket tydeligt kan mærkes allerede fra første sekund i spillet, hvor den stærke fokus på et integreret og komplet førstepersons perspektiv gør sig gældende hele vejen under den flere minutter lange tur i taxaen. Det er et spil, som udelukkende opleves gennem øjnene på historiens hovedperson, som kigger instrueret omkring, når man åbner døre, reparerer biler og falder blødende om på jorden. Alt skal opleves og helst i overbevisende grad.

Faren ved denne fremgangsmåde har altid været et opkastfremkaldende og i længden trivielt spil, som tvinger spilleren igennem hver eneste lille detalje af heltens bevægelser og kaster kameraet omkring, men heldigvis slipper Far Cry 2 rimelig godt for sin forsøgte indlevelse. Selvom banaliteten stadig hersker, så er sekvenserne holdt nogenlunde korte og kameraet i pæn ro, og derved er vejen banet for en gennemsyret intens oplevelse, når man skal forsøge at pille kugler ud af kroppen midt i kampene eller får synet slører, når man løber.

Størstedelen er spillets elementer er således holdt i denne ånd, så alt fra GPS og det håndholdte kort til at indstille uret, når man går i seng, ikke blot er en statisk menu, men en del af den digitale verden. Selvom spillet ikke formår fuldstændig at gøre af med et HUD, så er det holdt til et minimum og gør det langt lettere at suge den store, imponerende verden til sig, der er fyldt med knitrende vegetation, omvandrende dyreliv og, uheldigvis, stupide og lingvistisk handicappede fjender.

For selvom Far Cry 2 er et sandt overflødighedshorn af muligheder, med stribevis af biler og våben, dertilhørende opgraderinger og en decideret gigantisk verden med nærmest uendelige udfordringer, alt sammen ganske vellavet og velfungerende, så tyder meget på, at Ubisoft undervejs i udviklingen har set sig blind for i forhold til essesen og efterladt en kerne, der ikke efterlader meget at juble over.

Det bunder som nævnt i de computerstyrede personer, der har bosat sig i dette afrikanske krigshelvede. Ikke nok med, at stemmeskuespillet er noget af det mest katastrofale og irriterende, jeg længe har hørt, takket være en snakkehastighed på Lotte Heise, så er de simpelthen enormt kedelige at kæmpe imod. Det er nærmest en umulighed at snige sig igennem missionerne, da selv et knivstik åbenbart kan høres flere kilometer væk, og alligevel er fjenderne så dumme, at du blot skal gemme dig bag en mur og vente på deres ankomst for at udrydde en hel militærlejr.

Det bliver bestemt heller ikke bedre af, at soldaterne i dette land åbenbart er indbygget fjendtlige og altid skyder på dig, uanset om du kæmper på deres side og fredeligt prøve at køre forbi en kontrolpost i en ganske almindelig og uskadelig bil. Da spillets missioner som regel indebærer meget lange rejsetider, går der ikke længe før man bliver træt af de utallige konfrontationer med militærfraktionerne, og da eneste alternativ er at køre lange ruter udenom, så føles det lidt som pest eller kolera.

Dermed ikke sagt, at Far Cry 2 er et decideret dårligt spil. Kampene kan godt være overkommelige og bliver især hjulpet på vej af en stribe hårdføre våben, de dejlige eksplosioner og muligheden for at tænde ild til stort set alt og set det sprede sig. Faktisk gør Far Cry 2 rigtig mange ting rigtig godt og har skabt rammen til et potentielt set genialt og meget indlevende spil, men når fjenderne hverken yder reel modstand eller er sjove at kæmpe imod og alle personerne snakker så kunstigt, at illusionen brydes øjeblikkeligt, så er det én stor, forspildt chance.

Heldigvis står spillet noget stærkere, hvad angår multiplayer. Her har man faktisk haft nogle kompetente designere ved roret, der har formået at se bag det flotte ydre og de mange nye muligheder, og faktisk leveret et grundlæggende gameplay, der måske ikke vælter Call of Duty 4: Modern Warfare eller Halo 3 af pinden, men alligevel byder på lækre og forfriskende spiloplevelser.

Svaret på dette skal især findes i de relativt store baner, der oftest er smækfyldt med træer, buske og bygninger, og derved forvandler spillet til en avanceret version af Find Holger. At lægge sig til rette med en snigskytteriffel mellem buskene højt oppe på en klippe og langsomt skimte horisonten for fjender, er en overraskende tilfredsstillende fornemmelse, og selvom jeg godt kunne savne lidt mere følelse i nærkampene, hvor man sjældent ved om man rammer modstanderen eller ej, så har jeg allerede oplevet nok nervepirrende kampe til at skrive under på succesen.

Selvom Far Cry 2 kun byder på fire spiltyper, hvoraf Uprising er den eneste decideret originale, så er banerne tilpas varierede til at ændre hele oplevelsen og takket være en ganske omfangsrig baneeditor, der naturligvis lader dig dele dine fantastiske kreationer med resten af det store internet, så skal der nok blive rigeligt med friske oplevelser på den front.

Derfor er Far Cry 2 faktisk også en ganske svær størrelse at måle og veje. Jeg er langt fra imponeret over spillets singleplayer, der trods af en fantastisk stemning med god grafik og lyd, samt mange spændende og vellykkede nye tiltag i gameplayet, er ufattelig hul indeni og hurtigt bliver en tam affære. Men ikke overraskende løser udskiftningen af de intelligensfattige, computerstyrede fjender med menneskelige modstandere mange af problemerne og gør hele affæren til en ganske fornøjelig oplevelse.

Min endelig dom er derfor baseret på, at Ubisoft på den ene side, har leveret et meget tomt projekt med plads til så meget mere end der er i øjeblikket. På den anden side leverer de et ganske kompetent og anderledes online skydespil, der takket være et omfangsrigt rangsystem nok skal bide sig fast. Far Cry 2 kunne være blevet så meget mere, men viser også samtidig ganske fornemt, hvad det rent faktisk er. Hvis man blot kunne købe spillets dele separat, så ved jeg dog godt, hvilken del jeg løb hjem med.

Far Cry 2
Far Cry 2
Far Cry 2