Trüberbrook

Trüberbrook

Trüberbrooks visuelle stil er unik og gudesmuk, men er det nok til at redde spillet fra en lidt intetsigende historie?

Skip

Der er ingen tvivl om når man starter Trüberbrook op at ambitionsniveauet har været skyhøjt, og at studiet bag har forsøgt sig med et anderledes visuelt udtryk, som de håber forbedrer den æstetiske kvalitet af universet. Det føles unikt fra første øjekast og til rulleteksterne piler hen over skærmen, og det er igennem en æstetisk linse man forstår sin tid med spillet.

Men lad os sætte kareten i bakgear, og kigge nærmere på hvad dette indie-eventyr egentlig er for en størrelse. Trüberbrook er et eventyrspil set fra sidestillet perspektiv, hvor du udforsker forskellige omgivelser, finder genstande som enten skal kombineres eller benyttes separat, så historien kan bevæge sig videre. For alle jer der bare har spillet ét enkelt eventyrspil før som Grim Fandango eller The Secret of Monkey Island vil vide præcis hvordan selve strukturen fungerer, for studiet (der hedder "btf") har ikke ændret meget på den forventede genreformular.

Trüberbrook
Trüberbrook
Trüberbrook
Trüberbrook

Det er i stedet æstetikken der er nyskabende her. For samtlige af spillets omgivelser er faktisk lavet i hånden, som i at designere har kreeret miniaturescener, som så agerer miljøer. Tænk Bjergkøbing Grand Prix, som er en børnefilm skabt på samme måde, eller måske sågar Wes Andersons Fantastic Mr. Fox eller Isle of Dogs, så har du en klar idé om hvordan disse gudesmukke miljøer udfolder sig. Det er dog udelukkende omgivelserne, og bestemte objekter der benytter denne stil, for naturligvis har studiet måtte animere karakterer på normal vis - det er klart gjort et forsøg på eftergøre den mere håndlavede stil, men baggrund og forgrund er fra to forskellige verdener på både kunstnerisk og teknisk vis.

Trüberbrook forsøger at give dig en Twin Peaks-lignende fortælling om en mystisk by af samme navn i Vesttyskland i 1960'erne, hvor en ung fysiker ved navn Tannhauser tager en velfortjent ferie. Han opdager dog hurtigt at byen har en lang og kompliceret historie, og spillet spiller bevidst på kontrasterne imellem den søvnige landsby og den dunkle bagside af medaljen, der både byder på kvantefysik, alternative dimensioner og uhyggelige gemte laboratorier. Mere siger jeg ikke, men inspirationen er som sagt tydelig, og spillet benytter også et tykt lag humor og satire til at forklare sine ellers flyvske præmisser.

Så langt så godt - Trüberbrook har en klar vision, klare inspirationskilder samt en smuk, smuk visuel stil, men desværre falder det hele bare godt gammeldags sammen. Først og fremmest er løsningerne på puslespillene ikke synderligt logiske, og det er sjældent at man det der "aha"-øjeblik som er så essentielt for et "point n' click"-eventyr. Hvad spillet ønsker at du skal gøre og i hvilken rækkefølge er sjældent simpel, men heller ej så avanceret at man tager hatten af for designerne. Tvært imod er vi et sted i midten, hvor selve interaktionen med omgivelserne er begrænset, ens interaktion med de objekter man samler op er begrænset, og hvor vejen fremad tit er obskur - og det er sige det mildt.

Trüberbrook
Trüberbrook
Trüberbrook

Du kan eksempelvis optage stemmebånd til en kollega, og selvom disse først fremstår valgfrie, og udelukkende byder på narrativ eksposition, så er der meget bestemte tilfælde hvor plottet ikke kan bevæge sig videre før disse bånd er optaget. Igen - der er ingen hoved og hale på det.

Desuden er det så ærgerligt at hverken historien eller karaktererne er synderligt interessante at høre på. Tannhausers lidt tøre personlighed har charme, naturligvis, men hans relativt laissez-faire attitude til de ellers ret vilde begivenheder spillet trækker ham igennem bliver hurtigt frustrerende. Hvis alle tilgår vilde situationer med ironisk distance, hvordan forventer spillet så at vi selv engagerer os? Desuden er spillet kun få timer langt, og selvom det som sådan ikke er noget problem, så er det problematisk at vi ikke når at få et forhold til nogen, eller til byen som sådan. Netop kontrasten imellem det almindelige og det tossede er jo afgørende for oplevelsen, og det almindelig forsvinder som dug for solen efter en halv times spil, for at bane vejen for de mere overnaturlige elementer.

Og hvad har vi så tilbage? Vi har ambition, intention og design, som man jo ikke lige skal kimse af. Trüberbrook har alle kortene på hånden i starten, og via den såkaldte "photogrammetry"-teknik der har gjort det muligt at scanne disse miniaturescener giver nogle ret så smukke omgivelser. Men med mangelfuldt mekanisk design og en kedelig historie, så er det desværre bare svært at anbefale.

Skip
5 / 10
+