Days Gone

Days Gone

God of War, Horizon, Spider-Man - ja, Days Gone har lidt at leve op til. Har det været ventetiden værd?

Annonce

Der sker noget ganske ekstraordinært omkring 20 timer inde i Days Gone. Frem til dette skelsættende tidspunkt er du blevet introduceret for karakterer, mekanikker, strategier, våben og alt derimellem, og du føler at du har godt greb om hvad Bend Studio forsøger at fortælle dig. Du føler dog samtidig, at der på en eller anden måde mangler noget, at de tomme pladser imellem de store ord og den flotte musik er lidt for brede til at det kan ignoreres. Det er umiddelbart svært at beskrive, men i løbet af denne periode vokser en mistanke om at den udgave du sidder med er den anden, tredje hvis ikke fjerde udgave af Days Gone, der tydeligvis har undergået drastiske ændringer igennem tiden.

Og så sidder du der, 20 timer inde, og er ganske imponeret over hvad studiet har kunne klistre sammen, men du mangler bare det der krydderi, en rød tråd der pludselig melder sig, en narrativ krog der pludselig får fat. Og så sker det. En lang køretur akkompagneret af et stykke overraskende folk-musik, og så viser spillet sit és i ærmet, og så sker der bare noget. Pludselig er Deacon en hovedperson du ønsker at beskytte, pludselig mærker du et sært tilknytningsforhold til vragresterne af denne ødelagte verden, og pludselig begynder de systemer du allerede ér blevet introduceret for at hænge sammen på en måde de ikke gjorde op til dette punkt. Denne mærkværdige transformation kræver dog tålmodighed, og de vidner om en oplevelse der er blevet redesignet en række gange igennem spillets besværede udviklingsproces.

Days Gone
Days GoneDays GoneDays GoneDays Gone

Men før vi yderligere dykker ned i konspirationskaninhullet, så lad os lige opsummere. Days Gone placerer dig i bikerstøvlerne på Deacon St. John, en tilsyneladende selvisk "drifter" der driver omkring hvad der engang var Oregon, USA, og laver små tjanser for de sidste beskidte bastioner af den menneskelige civilisation, der kun med nød og næppe holder stand imod de inficerede Freakers, og vigtigst af alt - mod hinanden. Deacon har, ligesom de sidste overlevende, mistet alt, inklusiv hans kone Sarah, og det eneste han har tilbage er vennen Boozer, der i starten af spillet kommer slemt til skade. Det er nu op til dig at beskytte ham, introducere (og genintroducere) dig for de lokale og vigtigst af alt undslippe med nød og næppe fra Freakers, Rippers, Runners og Ragers, som lyder skræmmende - og også er det.

Historien ender faktisk med at være uhyre effektiv, og selvom at spillet ikke ligefrem benytter underfundig originalitet i dets forsøg på fortælle en indlevelsesrig og dyb postapokalyptisk zombie-historie, så er der alligevel lagt tilpas energi i hver eneste scene, som der er mange af, til at du spidser ører hver gang du får serveret ny eksposition. Hver eneste karakter, om det så er Deacon eller nogle af de mange andre han møder på sin vej, er afrundet, spændende og mangefacetteret, præcis som de skal være. Ja, også historien kommer til at lide under den fragmenterede sammensætning, som om at anden akt engang har været første akt eksempelvis, men de mennesker vi tilbringer tid med ender med at fastholde interessen, og som spillet kører derudad, så vokser forbindelsen imellem spilleren og verdenen. Nej, Deacon er ikke din gennemsnitlige helt, han er formet af sine omgivelser og laver fejl, men han ender med at være utrolig spændende at følge, lidt ligesom Kratos i God of War.

Deacon er biker, og det centrale koncept her er hans forhold til hans motorcykel, som agerer både mobilbase, transportmiddel og gameplay-mekanik. Så præcis som diverse trailere har vist os, så handler det egentlig bare om at sætte sig op på kværnen, og drøne ud i denne ondskabsfulde, brutale verden fyldt til renden med blodtørstige skabninger, grumme bander og muterede dyr, alt sammen i en søgen på lidt håb at klynge sig til. I Days Gone udforsker du, du leder efter skrald og ressourcer der bruges til at reparere grej, du finder NERO-udstyr der opgraderer Deacons stamina og livspoint, du udrydder såkaldte Freaker-reder for at reducere populationen og neutralisere fjendtlige bander der ellers vil gøre livet svært for dig på vejene. Det er selvfølgelig også indimellem hoved- og sidemissioner med dedikerede mellemscener, konstant crafting af udstyr såsom hjemmelavede økser, molotov cocktails og lyddæmpere til dine våben. Så langt så godt - Days Gone tilbyder en række forskellige aktiviteter, og de giver alle XP-point, der bruges til at give dig flere evner i kamp.

Days Gone
Days GoneDays GoneDays GoneDays Gone
Days Gone