Trackmania DS

Trackmania DS

PC-verdenens hæderkronede arkaderæser indtager langt om længe konsolmarkedet, men kan serien finde indpas på en lille, håndholdt konsol? Jesper har svaret...

Nogle gange er alt, hvad der er brug, et lille, enkelt og utrolig vanedannende koncept. Ikke en oversvømmelse af nye teknologier, innovative idéer og fuldstændig revolutionerende gameplay, men et ganske simpelt koncept, der bare virker. Og det er præcis, hvad TrackMania bød på, da det for første gang udkom på PC i 2005. Sidenhen har spillets intuitive og tilgængelige banebygning, hurtige og enkle gameplay og overraskende store variation indtaget PC'er verden over.

Som Nintendo så ofte har været offer for en masse mere eller mindre håbløse porteringer før, så har TrackMania endelig spredt sine vinger og begivet sig ud på konsolmarkedet med Nintendos lille vidunder, som den ganske ukendte udvikler Firebrand har stået bag. Heldigvis er resultatet ikke håbløst, for selvom TrackMania DS skam ikke er i nærheden af samme omfang, dybde og perfektion som sin storebror, så byder det stadigvæk ganske fornøjelig arkaderæs og lidt af en teknisk perle.

Spillet indeholder både en solo-del, multiplayer og muligheden for at bygge sine egne baner, som foregår i én af tre omgivelser: Stadium, Desert eller Rally, der alle byder på vidt forskelligt gameplay. Mens Stadium smider dig i Formel 1 racere, der nærmest er limet til vejen, får du noget mere luft under hjulene i både Desert og Rally, hvor hvert eneste sving kan ende i kolbøtter. Selvom jeg ærligt må erkende, at jeg finder Stadium noget mere fornøjeligt end de to andre spilmuligheder, så er det en rar adspredelse, der udvider spillets levetid gevaldigt.

Progressionen i TrackMania DS er ikke kun baseret på et fuldføre den ene bane efter den anden, men også bygget op omkring muligheden for at tjene penge, der skal låse op for visse ekstrabaner og ikke mindst en masse habengut til baneværkstedet. Muligheden for at bygge sine egne baner er et af de mest populære aspekter af serien, så dette element var nærmest selvskrevet, og fungerer forholdsvis smertefrit med dets brug af konsollens trykfølsomme egenskaber. Desværre måtte jeg efter en tur i konstruktøren erfare, at der er ret skrappe begrænsninger på antallet af objekter, som man kan smide i en bane, hvilket især er skuffende, når man tager PC versionens enorme banestørrelse i betragtning.

Og det er desværre tydeligt på en række andre punkter, at det ikke erfarne Nadeo, der har stået bag udviklingen, og at det samtidig er skubbet ned på en mindre håndholdt maskine. På trods af, at spillet er lidt af en teknisk perle med en yderst stabil hastighed og mange lækre detaljer, så indeholder TrackMania DS desværre en række problemer med både kameraet og fysikken, der i tide og utide svigter og gør spiloplevelsen både utilregnelig og en anelse akavet. Om det gælder din bil, der ikke kan finde ud af om den er røget igennem et hul eller ej, eller kameraet, der pludselig bevæger sig væk, når du er på vej rundt i et loop, så er det tilgivende, men meget tydelige fejl.

Heldigvis har Firebrand dog ikke været sløv hvad angår multiplayer, for selvom det kræver en række andre DS'ere i nærheden, så kan du ikke både dele dine selvskabte baner, men også hele spillet med vennerne, så kun én udgave er nødvendig. En sjældent udnyttet egenskab hos Nintendo DS, der dog gør sig meget udmærket i dette tilfælde. Jeg havde inderligt ønsket, at muligheden for at ræse mod tusindvis af kampklare Schumacher-wannabees over nettet kunne blive realiseret, men den manglende internetadgang til trods, så kan TrackMania DS godt være stolt af sine muligheder for multiplayer.

Selvom TrackMania DS er et ganske fornøjeligt bekendtskab, så mangler der alligevel et eller andet. Det er ikke kun den belastende, ja nærmest uudholdelige baggrundsmusik eller problemerne med kameraet og fysiksystemet. Det er en udmærket realisering af den populære serie, men alligevel er det tydeligt at mærke, hvordan konceptet bare ikke har samme pondus på en lille, håndholdt konsol. Til enhver der dog længes efter kompetent og fængende ræs på konsollen, så er TrackMania DS bestemt et værdigt bud.

Trackmania DS
Trackmania DS
Trackmania DS