Total War: Three Kingdoms

Total War: Three Kingdoms

Et spil baseret på en bog baseret på en historisk periode - er Creative Assembly sluppet godt fra deres gengivelse af De Gule Turbaners bondeoprør under Han-dynastiet?

Annonce

Lad det være sagt med det samme, hvis du har spillet Warhammer, Rome eller andet fra Creative Assembly, og synes at der måske er nogle aspekter af både den fiktionelle eller rigtige historie der er kompliceret, så kan du godt finde vejen til nærmeste bibliotek, og få læst op på Kinas historie. Creative Assembly trykker på speederen her, og er du ikke parat, så forstår du intet.

Deres seneste kapitel i den lange Total War-serie, Total War: Three Kingdoms, tager udgangspunkt i en ekstremt turbulent og kaotisk tid i Kinas historie, og ganske genialt kan man selv vælge om man vil spille en slag- og historiefokuseret del med udgangspunkt i de historiske begivenheder omkring bondeoprøret fra De Gule Turbaner i år 184, og Han-dynastiets deroute mod opløsning, eller man kan vælge en meget mere karakterbaseret tilgang hvor spillet nærmest bliver en spilbar udgave af bogen "Beretningen om de Tre Kongeriger" skrevet i det 14. århundrede af Lou Guanzhong, en historisk roman om de tre kongedømmer Wei, Shu og Wu, ikke at forveksle med Chen Shou's hovedværk i kinesisk litteratur fra 300-tallet og en af hovedkilderne til historien i perioden "Optegnelser om de Tre Kongeriger".

Total War: Three Kingdoms
Total War: Three KingdomsTotal War: Three KingdomsTotal War: Three Kingdoms

Spillets titel er sjovt nok en reference til det litterære værk. Forvirret? Så bare vent til at du starter spillet og og ser at alle stater og generaler hedder næsten det samme, og bruger de samme navne - alt deler Etymologi i modsætning til Total War: Warhammer-serien, og kombinationen af mange nye navne og funktioner, samt en ændret brugerinterface kan være forvirrende. Herudover har man altså sparet lidt voldsomt på antallet af ikoner, eller rettere de ansigter der repræsenterer dine fjender og allierede, og det er ekstremt forvirrende når alle er ens. Der findes tre forskellige slags ansigter, og lidt groft sagt er der så de samme tre hatte, skæg eller hestehaler - med undtagelse af meget betydningsfulde karakterer, og så skal du ellers forsøge i en ikke-afbrydelig mellemsekvens at forstå om de vil dig godt eller ondt. Igen, det er skitseret meget groft - men min pointe er at jeg rent grafisk mangler noget mere variation.

Jeg valgte at starte kampagnen som Cao Cao, en af periodens centrale figurer der var med til at støbe fundamentet for Wei-riget og det senere Jin-dynasti. Jeg siger ikke at litteraturens fremstilling af ham som en skånselsløs tyran var afgørende, jeg tænker mere at det er historierne om hans militære geni og gode lederegenskaber.

Hvis man ikke tidligere har spillet Total War, så er der en fin tutorial som mere rutinerede spillere kan springe over, og så direkte til ændringerne af det turbaserede kampagnesystem og realtime-kampe, heriblandt bortgiftning af børn, og ikke mindst de interpersonelle forhold mellem dine generaler og din egen familie. Intet er så skidt som når en generals loyalitet styrtdykker, og den eneste måde er at give vedkommende en højere rang ved hoffet, men at det først åbner sig længere henne i historien - aargh. Samtidig skal man også i årevis håndtere De Gule Turbaner, som man også kan spille som hvis man er ekstremt begejstret for umulige odds.

Total War: Three Kingdoms
Total War: Three KingdomsTotal War: Three Kingdoms

Total War er ganske komplekst, der skal styres ikke bare tropper, men også land, hofdiplomati, samhandel og diplomati med andre stater, lokale oprør, fødevareproduktion, beskatning, udvikling og teknologi. Der kan i øvrigt også genereres historiemissioner fra dit hof, i stedet for at du er begrænset af spillets lineært genererede missioner, som man kender fra tidligere.

Spillets mekanikker har fået en voldsomt overhaling, der er nu langt flere hensyn at tage i forhold til tidligere, hvor det bare var et spørgsmål om at have penge nok. Denne gang så betyder befolkningstilvækst en del mere, og også militære forsyninger bliver afgørende.

Det består af to dele, den rå kamp, og den overordnede kampagne. I kampene er der i den romantiserede udgave med fokus på helte, som jeg primært har spillet, lidt for meget fokus på generalerne. Jeg er med på at karakterene er stærkere for at øge historiefortællingen, men det skævvrider også den måde hæren sammensættes på, da der skal være en officer (general) for hver seks enheder - og man skal have generalen først. Faktisk bliver det engelske ord "retinue" brugt, hvilket indikerer at det er soldaterne der slår følge med generalen (reelt gør tjeneste), og ikke omvendt. Det er en meget anderledes måde at spille Total War på. Dine helte, undskyld, generaler er fundamentet i din hær, og for dem der elsker de linære historier til hver general i Warhammer, så er der ikke nogen, de er som før nævnt erstattet af et hofsystem, der kan generere tilfælde "quests" (eller også åbnes der bare op for dette ekstremt sent i spillet og jeg har misset det helt - men rygterne siger at de er i spillet som noget af det sidste som sker). Du kan til gengæld duellere med modpartens general, og det er jo ganske filmisk.

De er herudover ret dyre, så hvis man som jeg primært bruger stærke enheder i stedet for stærke enkeltkarakterer, så kan man ikke det, og man er lidt frustreret over de høje omkostninger ved underofficererne. Disse heltekarakterer er dog også - i den romantiserede del af spillet - ekstremt stærke, og er alle deres lønkroner hver. Er man utilfreds, så kan man spille den "historiske" udgave i stedet. Herudover er jeg også glad for at man kan styre mere end en fuld hær af gangen nu. Det kommer dog først et stykke inde i spillet - dine hære er dyre i drift, så økonomi er et vigtigt fokus i starten.

Total War: Three Kingdoms
Total War: Three Kingdoms