Race Pro

Race Pro

SimBin kører deres første konsoludspil i stilling, men har ikke lige så godt greb om grafikken som om bilfysikken. Henrik har lagt adskillige kilometer asfalt bag sig.

Vandstandene stiger, en betydelig del af klodens befolkning må flygte fra hus og hjem, dyrearter uddør, langvarige tørker sætter ind, og vejrforholdene bliver ekstreme. FN's klimapanel er oppe i det røde felt over fremskrivningerne i atmosfærens CO2-indhold. Den menneskeskabte øgning af atmosfærens CO2-indhold stammer fra afbrænding af fossile brændstoffer, og her er benzin en af de helt store syndere. Den tanke må nødvendigvis ligge i baghovedet på den miljøbevidste motorsportsseer. Tanken strejfer mig gerne, når jeg ser formel 1-granprix søndag eftermiddag og hører kommentatoren fortælle, hvor langt en formel 1-bil kører på literen. Det er ikke opmuntrede tal.

Livet er særdeles leveringsdygtigt i dilemmaer og ambivalens. Selvfølgelig ville et valg mellem moder jords overlevelse og motorsportens beståen være uhyre enkelt, men jeg skal ærligt indrømme, at jeg meget nødigt ville være formel 1-sporten foruden. Det gælder også WTCC, WRC og de påfaldende få andre serier, der når ud til de danske tv-forbrugere. Netop WTCC er et centralt punkt i Race Pro, fordi svenske SimBin, som med rette anses som en af de skarpeste racersimulationsudviklere overhovedet, har den officielle WTCC-licens. Svenske SimBin har med GTR, GT Legends og Race 07 etableret sig som den simulator, virkelighedens racerkørere vælger, når der er hviledage fra den fysiske asfalt.

Selv samme simulatorer, som alle er bygget på SimBins fysikmotor "Lizard", er kendetegnet ved en aggressiv, fintfølende og kynisk præcis kørefysik. Hvorfor skulle professionelle racerkørere ellers interessere sig for dem? Lizard er også hjertet i Race Pro, som er let at gå til for den uerfarne virtuelle kører med traction control, ABS-bremser og stabilitetskontrol indstillet til maksimum og kørerlinjen aktiveret . Men det er som at spille Silent Hill med uhyggen censureret væk eller Gears of War uden våben.

For at nå ind til den rigtige køreglæde skal så godt som al køreassistancen slås fra, og her bliver Race Pro for alvor givende. Når man lærer at tage Oscherslebens sving i en Formel BMW med så lidt brug af bremsen som muligt eller køre gennem Porto-banens Monaco-trange gader i en utøjlelig Viper uden at give kølerhjelmen en eneste skramme, betaler Race Pro al det investerede blod, sved og tårer tilbage i form af en dyb tilfredshedsfølelse. Der er ingen tvivl om, at Lizard-motoren og i høj grad også AI'en giver den hærdede virtuelle racerkører mere modstand end de ellers formidable Forza 2 og Race Driver Grid.

Desuden er Race Pro ægte ræs i ægte racingbiler med ægte motorlyde på ægte baner. GT-modeller, Mini Coopers, Vipers, Caterhams, Radical SR-modeller, Koenigseggs, Formel BMW og Formel 3000 er blandt de benzinslugende bæster, du kan lufte på Anderstorp, Laguna Seca, Curitiba, Brands Hatch, Monza og otte andre baner fra virkelighedens verden. Der er en på alle område umiskendelig autenticitet i spillet, en autenticitet i kørefysik, serier, bilmodeller og motorlyde, som man sjældent oplever på konsol. Der er masser af potentiale svenskernes første konsoleventyr.

Man er dog aldrig i tvivl om, at det er SimBins første konsoleventyr. Interfacet er ikke videre gennemtænkt, og menuerne er uinspirerende. Man kunne få den tanke, at SimBin bevidst har undgået alle opmærksomhedsafledere og rettet samtlige projektørlamper mod bilfysikken. Det er nu engang ikke lavet i den amerikanske popkulturs ånd. Men når man ser grafikken, som er håbløst bagefter ikke bare Gran Turismo og Race Driver Grid, men også Forza Motorsport 2, dør den tanke. Pludselig har den middelmådige grafik lagt beslag på for meget af ens opmærksomhed, hvilket umuligt kan være bevidst. Selvom grafik normalt ikke er noget, jeg måler et spils kvalitet på, så er det beskæmmende at se et racingspil anno 2009 ikke alene være påfaldende detaljefattigt, men også udvise alvorlige framerate-problemer under replays. Luften går af ballonen, når man har overstået et tæt og intenst løb og bagefter ser et replay, der hoster og hakker, som om det havde rygerlunger.

Race Pro er designet af professionelle racerkørere, hvilket man aldrig er i tvivl om. Ser du Race Pro gennem et nøglehul, vil du se en kørefysik, der er mere kynisk præcis og fintfølende end noget andet, du har set på konsol. Du vil se og fornemme en autenticitet og en ægthed, du ikke finder i samme grad i Grid og Forza 2. Men åbner du døren og ser ind, får du øje på en sørgelig billedside, som kan være svær at abstrahere fra selv for den simulationsinteresserede spiller. Så det er et spørgsmål om prioritering mellem autenticitet på den ene side og grafisk kvalitet på den anden. Desværre får man ikke begge dele serveret af vores svenske broderfolk.

Race Pro
Race Pro
Race Pro