LIVE

Live broadcast
Annonce
logo hd live | Borderlands 2 - Commander Lilith and the Fight for Sanctuary

Void Bastards

Void Bastards

I den sidste uges tid har Sebastian har været på vildspor i det mørke verdensrum på en nærmest manisk jagt efter mad og brændstof. Du kan læse hvad der er op og ned i denne lettere fortegnede sag her.

Annonce

Hvis man har brug for en dyb fortælling, for at kunne gribe controlleren og nyde timevis af vildfarne projektiler og bunker af funklende loot, så er det nok allerede her, at man bør overveje at stoppe læsningen og skrinlægge alt videre flirt med spillet Void Bastards. Scenariet starter med en endeløs række af kriminelle, som ønsker at flygte fra fængselsrumskibet Void Ark. Det er ikke lige til, og kræver et konstant fokus på mad i maven og brændstof på rumskibet. Vejen mod frihed er snørklet, og skal missionen gennemføres, så skal der smides kul på kreativiteten, og man skal selvfølgelig have et par eksplosive robotkatte i rygsækken. Ud med seriøsitet og væk med den indre socialrealistiske dokumentar - dette er bastardbarnet skabt under en våd hyttetur, hvor Bioshock, Borderlands og PacMan er de sidste tilbage foran resterne af det udbrændte havebål. Velkommen til Void Bastards!

Da jeg så de første billeder fra Void Bastards, før jeg selv fik koden mellem mine fingre, gjorde det grafiske udtryk mig ganske ivrig. Vi er ude i celshading-grafik og et tegneserieudtryk i stil med helt klassiske tegneserier, som eksempelvis Spirit af Will Eisner eller Frank Miller's Sin City. Hvordan et spil kan vinde mit hjerte i en højere grad med sådan grafik, end eksempelvis rendyrket fotorealisme er mig ukendt. Det kunne lugte af dyre terapiregninger, og timevis på psykologbriksen med nærgående spørgsmål om ens tidlige barndom og pottetræningen. Men de navlepillerier gemmer vi til en anden gang. Dette er skiftevis farverigt eller nærmest monokromt og alt holdes i den lidt grovere tegneseriestil. Som et ekstra krydderi, kan aktionslyde opleves skrevet på skærmen. Dette tjener et godt formål, når man for eksempel står foran en uåbnet rumdør, og der pludselig begynder mere og mere hyppigt at stå STOMP STOMP på ens skærm. Der er vist en gut på den anden side - og lad os så komme i gang med oprydningen.

Void Bastards
Void BastardsVoid BastardsVoid Bastards

Ens lille rumskib er spundet ind i et net af andre rumskibe og mindre rumstationer. Hver rejse til en ny destination kræver brændstof. Maven knurrer også til tider, og dette andet centrale behov, skal også konstant holdes under kontrol. Dette netværk gør, at man altid har mindst to veje at flyve videre mod missionens aktuelle mål. Før man tager disse beslutninger, så viser en oversigt, hvad de forskellige destinationer byder på. Her kommer andre ting på bane end kalorier til mave eller rumraket. Der skal høstes ufattelige mængder forskelligt loot, for at komme videre i ens færd. Når man har valgt vejen frem, og ankommer til den nye rumdestination, så er det bare at boarde. Frem med våben, bomber og andre mere aparte virkemidler. Synsvinklen ændres fra det store overblik over rummet, til et klassisk førstepersonsskydespil. Lock and load, baby!

At begynde at råbe Bioshock eller Borderlands her er måske lidt overdrevet, da spillets mekanik under turene på rumstationerne er ganske klassiske. Det skal høstes ressourcer, hvilket også havde været en kapgangstur i byparken, hvis ikke lige det var for forskellige fjender rundt i gange og lokaler. I den harmløse ende af spektret finder vi Turisten. Dette er en blågrøn klump, som tanketomt nærmest glider rundt i gangene. Kommer man for tæt på, så detonerer Turisten, og snupper noget af ens kostbare liv. Man kan derfor med fornuft enten undgå skabningen, eller på behørig afstand skyde den en kugle i kroppen, hvorefter Turisten eksploderer i en byge af løsrevne bæltetasker og solbriller. Men der er andre, som er mere skadelige overfor ens livsenergi. Den hyperaktive Juve eller den tunge og drønstærke Screw. Igennem spillet udvides galleriet af fjender, og havde det ikke været for ens tilsvarende mere potente arsenal af våben, så var turen gennem rummet endt galt.

Void Bastards
Void BastardsVoid Bastards