Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

EA Sports Grand Slam Tennis

EA Sports Grand Slam Tennis

Love har fået tennisarm, eller Wii-arm, men det er godt det samme. Timerne foran boldmaskinen har været mange, og det er med dirrende hænder, at anmeldelsen skrives...

• Tekst: Love Bolin

TwitterRedditGoogle-Plus

Så er den her endelig. Wii Motion Plus, tilbehøret der gør, at alle bevægelser jeg laver, aflæses korrekt og langt mere præcist end nogensinde tidligere. Et tennis-spil burde være præcis hvad, der behøves for, at vise dette nye tilbehør frem på den bedste måde. En sportsgren, hvor man virkelig får muligheden for at bruge armene, når der smashes, skal serves og laves smukke stopbolde. Perfekt!

Jeg starter med, helt i det små, at udvikle mit alter ego, en fremtidig tennisstjerne. Et alternativt jeg, der i stedet for at sidde klistret til Nintendo-maskinen og spise Banana Skids, gik udenfor hver dag og slog bolde op imod en væg. Bag den bitre smag af selverkendelse og tårer, der naturligvis er bygget på et stort, tabt potentiale, sniger der sig også noget andet ind.

Det er en følelse af begrænsninger. For editoren jeg kan skabe min karakter i rummer ikke megen plads til eksperimenter, og er uden tvivl en af de mere tvivlsomme editorer jeg har leget med i nyere tid. Der findes meget lidt at rode og rage i, og uanset hvad jeg gør, så bliver jeg aldrig helt tilfreds med resultatet. Ikke nok med at udbuddet af indstillinger er smalt, så er det til og med ikke pænt. Faktum er, at hele spillets visuelle side nærmest stryger mig mod hårene.

Det er svært præcis at forstå, hvad EA har tænkt. Grafikken fører tankerne hen på endnu et casual produkt. Du ved de der enkle, afskallede og rigtige kedelige af slagsen. Man har satset på en eller anden form for barnlig realisme, en stil der bliver intetsigende og irriterende. Frem for alt, så giver den indtryk af et lettilgængeligt spil. Men selve tennis delen er faktisk rigtig svær. I hvert fald svær nok til at give en spilanmelder uden mælketænder og hagesmæk problemer. Helt præcist, så får jeg pisk. Det her er ikke et spil for casual publikummet, eller måske er det. Man skal nok være forsigtig med den slags udtalelser - det kan jo være, at den slags netop er skabt til casual spillere.

Mit alter ego står på den grønne plæne og svajer frem og tilbage. At lobbe bolden lykkes helt fint. Endda også stopbolde. Men forskellen mellem at slice, overskruede bolde og almindelige slag er betydeligt sværere. Og da jeg samtidig skal forsøge at placere bolden der, hvor jeg gerne vil, så det helt galt. Et tennis spil, der afvikles på en konsol med bevægelsesfølsomhed må kunne udføres bedre end det her.

Og det gør det! For tidligere har jeg kun testet spillet uden Wii Motion Plus-tilbehøret. Nu er det tid til at se, om Nintendos revolution nummer to, kan holde, hvad den har lovet. Et lille klik og en gelé-lignende genstand senere, er jeg klar til at afprøve mine Wii-mote og se om alle forhåbninger har været forgæves.

Tilbage til tennislejeren. Det er som at lære at cykle igen. At serve er det eneste, der fungerer på præcis samme måde med Wii Motion Plus, men de er til gengæld fuldstændig værdiløse. I øvrigt er det eneste træningssalen byder på en trist boldmaskine, der bare står og pumper bolde ud mod mig. Jeg overvejer præcis, hvor længe man skal stå der og slave den foran maskinen, før man har en stil, der er nogenlunde til at leve med. Og præcis på dette område bør Wii gøre det lettere, den burde forstærke forståelsen af styringen. Det burde være langt mere intuitivt, at udføre tennisslag med en Wii-mote end at trykke på forskellige knapper. Men det er det ikke. Måske er det bare min hjerne, der har vænnet sig til de mere almindelige controllere, det kan være en del af problemet, men det er i hvert fald ikke hele sandheden.

Tilbage på banen er alt lettere. Ikke let, vel at mærke, men lettere. Efter nogle forsøg begynder jeg at vinde kampene, jeg lærer nye tips og tricks til mit arsenal, og ind i mellem skal jeg også trækkes gennem rædselsfulde partyspil. Men så begynder Grand Slam Tennis også at få lidt vind under vingerne. Okay, så i hvert fald en mild brise. Men her er det ved at være for sent. Jeg har en gevaldig tennisarm og spiller nu kun videre, fordi jeg har fået spillet til anmeldelse.

For jeg vil have, at mine tennisspil er lettilgængelige og fyldt med glæde allerede fra begyndelsen. Der skal ikke være lange, udmarvende træningskampe, bare for at kunne begå sig nogenlunde. En stejl indlæringskurve er det samme som en direkte død, hvis man sætter sig ned sammen med vennerne i sofaen. Jeg inviterer ikke tre venner overfor at spille, kun for at vi hver især skal sidde en time foran en boldmaskine, hvis ellers det bare skal være det mindste sjovt. De kommer i hvert fald meget hurtigt til at skrige "Virtua Tennis", "Dreamcast" og "det var bedre i de gamle dage" inden vi overhovedet er kommet i gang.

Når Grand Slam Tennis er bedst, så sidder slagene som man vil have dem, og det lykkes dig, at lobbe bolden over en stakkels brite, der står alt for tæt på nettet. Men selv efter adskillige timer på banen, så er jeg faktisk ikke meget tættere på, at vide hvor mine bolde lander. Og en velfungerende online-del, kan ikke erstatte en række sjove kampe oplevet fra sofaen sammen med vennerne.

Med en spartansk træningsdel, en svær kontrol og en trist grafik, når man bare ikke mig som spiller. Men er du trængende efter et krævende tennisspil, der giver dig tilbage i færdigheder, hvad du investerer på træningsbanen, så skal du ikke lade dig slå ud af middelkarakteren. Er du en af dem, der gerne bliver ved med at perfektionere dine slag, så er det bare at komme frem med tegnedrengen. Det her kan være spillet for dig. Personligt har jeg det sådan, at et par knapper og et styrekryds, stadig ikke kan overgås. I hvert fald ikke på den virtuelle tennisbane.

EA Sports Grand Slam Tennis
EA Sports Grand Slam Tennis
EA Sports Grand Slam Tennis