Streets of Rogue

Streets of Rogue

Efter et par år på gaderne af early access, kommer dette indie-eventyr til PC og konsoller.

Streets of Rogue har lidt af et "elevator-pitch". Faktisk var det svært at holde på mundvandet, da vi hørte om et spil, der blander immersive sim-genren ala Deus Ex med en top-down pixel-art-stil, som låner et par ideer fra Hotline Miami. Efter at have brugt et par år på at tilføje flere gameplay-systemer, har udvikler Matt Dabrowski og tinyBuild nu sparket spillet ud af early access på PC og er nu også landet på PS4, Switch og Xbox One. Efter en lang periode med åben udvikling er spillet nu færdigt, og spiller kan begynde virkelig at eksperimenterer med Street of Rogues mange indbydende systemer.

Vi har spillet lidt på PC, men brugte det af tiden på Nintendo Switch-versionen. På nogle måder er det det perfekte spil til gaming på farten, med en række roguelike-features - inklusiv permadeath og procedurally-generated baner - som gør det ideelt til små korte skud action. Når det så er sagt, så er UI'en ret lille på Switchens skærm, og det kan være særligt svært at bruge mini-map'et effektivt. Selvfølgelig giver den store skærm dig et overblik, men det er godt til at spille på farten.

Streets of Rogue er sat i en dystopisk fremtid, hvor en ubarmhjertig borgmester regerer byen med en jernnæve. Selvom det lyder som noget fra Robocop, så har udvikleren prøvet at gøre spillet sjovt, ikke bare i manuskriptet, men også i form af udvalget af karakter-klasser. Humor handler jo om personlig smag, og vi havde en del jokes, der ikke landet helt. Det lykkedes dog med at være finurligt, og det er på ingen måde tåkrummende eller noget i den stil.

Når du kæmper for 'The Resistance' mod den forfærdelige borgmester betyder det oftest, at du skal dræbe folk, men det er her omkring at narrativet ellers bliver irrelevant, og vi bliver bedt om at dræbe folk eller trykke på knapper, uden nogen grund - eller i hvert fald en grund uden for vores forståelses-ramme.

Streets of Rogue

Du kæmper dig igennem forskellige baner i byen, som bliver sværere og sværere, mens du skal klare forskellige opgaver. Når du har klaret hovedopgaverne i en bane, kommer du videre til næste bane og starter igen. Med uensartet og decideret mærkelige missioner, der nogle gange gør det svært at finde ud af, hvorfor der overhovedet er historier skrevet ind i spillet.

For at mixe tingene op er der specifikke missioner, der kører ved siden af hovedhistorie-kampagnen. Og med hensyn til det er der en del karakterer at vælge imellem, og hvem du vælger kommer til at påvirke, hvordan du interagerer med de forskellige baner. Nybegyndere vil måske ende med at vælge 'the soldier', da de er dygtige med våben, men efter et stykke tid begyndte vi at spille som 'the theif', så vi lettere kunne snige os rundt meget lettere. Der er nogle få andre muligheder start, som eksempelvis 'the hacker', men der er mange flere, der kan blive låst op for, som du løser opgaver i banerne. Et eksempel er 'the gorilla', som vi slap ud af sit bur i løbet af et run. Senere opdagede vi, at denne class har en aversion mod videnskabsfolk. En anden class, du kan låse op for er 'the cannibal', der blev låst op for ved at slå 20 folk ihjel i løbet af en bane.

Hver class starter med forskellige genstande og flere kan blive fundet rundt om i verden, enten i skattekister eller taget fra døde fjender. Gameplay variation kommer fra en klog brug af værktøjer, men missionerne føles lidt undervældende og banerne, du bevøger dig igennem, er lidt døde. Til gengæld er der en masse reaktioner fra NPC'erne, der bevæger sig igennem banerne. Det hele er dog lidt letkøbt. Istedet for at udforske en dyb verden og møde interessante mennesker. Oftest går du ind i en bygning, dræber nogle folk, og bevæger dig videre mod næste opgave, og bliver ved indtil du ender med at dø.

Streets of RogueStreets of RogueStreets of Rogue
Streets of Rogue
Streets of RogueStreets of Rogue