Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Magna Carta II

Magna Carta II

Efter en tåkrummende begyndelse på Magna Carta II, retter Lee West hurtigt tæerne ud igen og fortsætter bedømmelsen af det koreanske rollespil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Som oftest når et nyt rollespil dukker op fra japanske/koreanske udviklere, er det med en følelse af at have set det hele før. Det virker som om rollespilsdejen bliver produceret ud fra en række faste ingredienser, for så at ende som en halvkedelig skive toast. Det mætter den umiddelbare sult efter et godt eventyr, men er sjældent andet end skabelonskåret underholdning uden den store næringsværdi.

Magna Carta II ser ved første øjekast ikke ud til at bryde med den regel. Her har vi masser af manga-figurer, og en emoknægt ved navn Juto, der i et anfald af nytænkning fra udviklerens side, har pådraget sig hukommelsestab. Derfor dagdriver han den på den lille sydlige ø, mens venindens bryster kæmper en forgæves kamp med hendes øjne om, hvad der kan være størst. Da en prinsesse ankommer til øen, og de nordlige kampstyrker angriber, viser det sig ganske overraskende, at den lille tvære knægt besidder helt specielle evner. Selvom det stadig er uvist, kan han derfor vise sig at komme til at spille en central rolle i verdens redning. Rystende.

Efter at have rynket lidt på næsen af den uopfindsomme baggrundshistorie samt kombinationen af synthesizer-rockguitar og storladent orkestermusik, griber jeg atter Xbox-kontrolleren og fortsætter min færd i eventyret. Det første jeg bemærker er de detaljerede og flotte omgivelser. Unreal 3-motoren leverer en smuk og næsten realistisk gengivelse af den manga-inspirerede verden.

Baggrundene er til gengæld svært udviskede med en anelse pop-op, og kigger man andre steder hen end midten og tyve meter frem, føles det ofte som om, at en ivrig fotograf i bedste 80'er stil har smurt vaseline udover hele linsen. Men bygningsværkerne er arkitektoniske perler med lækre steampunk-detaljer, omgivelserne indbyder til at blive gennemtrevlet for hver en detalje, og det tager ikke mange minutter, før jeg har glemt baggrundsgrafikkens mangler. For kombineret med et kamera der kan styres efter behov, er helhedsindtrykket positivt.

Og det samme kan siges om historien, der starter usandsynligt skidt. Ikke alene bevæger den sig hen mod at være ganske underholdende og fængende, selv på trods af en til tider lettere uengageret omgang stemmeskuespil, men de forskellige karakterer oser af charme. Knægten får nakkedrag for at være en lille uopdragen og selvcentreret unge, mens fortællingen tager nogle drejninger, der overrasker og holder interessen ved lige.

Det er dog ikke kun historien der viser sig at fungere godt. Efter yderligere nogle timers spilletid, står det klart hvor mange kræfter, der er lagt i et intuitiv menusystem og den solide brugerflade. Et ganske overskueligt minikort pryder øverste hjørne af skærmen, og et stort kort kan hives frem når vejen til alle opgaver og savepoints skal findes. Dine savepoints fungerer samtidig som andet end et sted at gemme dine fremskridt, de kan både indeholde breve fra befolkningen, taktiske råd og fungere som manual for de mange spilelementer.

Dit hold kæmper i real-tid, og her er et hurtigt tryk på det digitale pad, alt der skal til for at skifte mellem de meget forskellige helte. Den kunstige intelligens på dine medspillere kan indstilles efter behov, og det føles sjældent frustrerende at give sig i kamp.

Det er i kampsystemet man for alvor skal finde den store fornøjelse: dynamiske kampe der låner elementer fra de turbaserede kendinge, men tilføjer et heftigt kampsystem, der fordrer hurtige skift mellem de forskellige holdmedlemmer. Når du afgiver et standardslag opbygges energi til figurens specialangreb, hvorefter figuren udmattes og må trække sig væk fra kampen, eller tage imod slagene ubeskyttet. Skifter man straks efter specialangrebet til en ny holdkammerat, og holder denne i kamp, forfriskes begge spillere, og man kan nu fortsætte kæden af kraftige angreb. Et forfriskende og veludført kampsystem, der i kombination med de forskellige figurers varierede angrebsmetoder gør kampene intense og taktisk interessante.

Endnu en detalje, der sætter tempoet i vejret, er de forskellige fjenders svagheder, hvor nogle kræver slag med en bestemt våbentype eller magi for at afvæbnes eller få knust deres forsvar. Udover det rette våben og den rette figur kræver dette også, at man holder godt øje med kampen og angriber i rette øjeblik. Under de store bosskampe tages omgivelserne oftest i brug, og når fjenden kyler bomber, er en effektiv taktik at sparke dem retur. Fornøjeligt og varieret.

Hvert holdmedlem har samtidig et talenttræ, hvor man kan vælge at fokusere på nye styrker hos det enkelte medlem efterhånden som de stiger i niveau. Selvom det ikke er et eventyr med fokus på indsamling af våben og andet grej, er der dog rig mulighed for igennem indsamlede materialer, at forbedre ens udstyr, der samtidigt afspejles på figurens udseende.

Man kan snildt undgå en del af monsterne på de brede veje, og da man sjældent er nødsaget til at følge en bestemt rute, er det ikke påtvunget kamp hver femte meter der venter, med mindre man tørster efter at høste erfaringspoint. Disse kan dog let optjenes på andre måder, for der er nok at give sig til, og opgaverne spænder bredt: urter skal indsamles igennem små minispil, soldater skal plejes på tid inden fjenden ankommer og handlende skal eskorteres. Der gemmer sig opgaver i hobetal, og igen er det let at aflæse, hvilke der er en del af hovedhistorien, og hvilke der er frivillige på vejen mod de højere niveauer.

Områderne er store og varierede, men at der i pressematerialet loves en stor sammenhængende og sømløs verden, skal dog tages med et gran salt, da det er ikke usædvanligt at blive afbrudt et par sekunder, mens et nyt område indlæses. Til gengæld er hele oplevelsen krydret med lækre mellemsekvenser, der besidder et godt tempo og flotte billeder. At der loves fyrre timers eventyr fordelt på de to skiver, er dog ingen overdrivelse, da det er let at kaste mange timer oveni hovedhandlingen, hvis man vil hygge sig med figurernes detaljer og løse alle de spredte småopgaver.

En fornøjelig historie, en gennemtænkt og intuitiv brugerflade samt en til tider ret så storslået verden danner rammen om et overraskende godt rollespilseventyr, der vil tiltale både JRPG-fans og de mere traditionelle rollespillere.

Magna Carta II
Magna Carta II
Magna Carta II
Magna Carta II
Magna Carta II
Magna Carta II
Magna Carta II
Magna Carta II
Magna Carta II
Magna Carta II
Magna Carta II
Magna Carta II
Magna Carta II
Magna Carta II
Magna Carta II
Magna Carta II
Magna Carta II
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Flot og medrivende spiloplevelse. Interessant kampsystem.
-
Sløret baggrundsgrafik og uoriginal introduktionshistorie
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Magna Carta IIScore

Magna Carta II

ANMELDELSE. Skrevet af Lee West

Efter en tåkrummende begyndelse på Magna Carta II, retter Lee West hurtigt tæerne ud igen og fortsætter bedømmelsen af det koreanske rollespil. Læs anmeldelsen her...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.