Control

Control

Remedy vender tilbage, og denne gang på flere platforme også. Har Control været ventetiden værd?

Midt i New York er det bare en almindelig hverdag, og udenfor de store glasdøre kan man høre dyttende taxaer, mennesker på vej til arbejde der taler i telefon og fugle hvis kvidren der kun akkurat punkterer der ellers tætte lydtapet fra den travle storby. Midt i denne storslåede metropol rejser sig en anonym og tilnærmelsesvis skræmmende betongigant. Der er ingen vinduer, der er ingen måde at glane præcis hvem der ejer den udefra. Du ser den ikke medmindre du sådan rigtig kigger efter den - det her er Federal Bureau of Control.

Det er sådan Remedys seneste spil starter, ved at hovedpersonen Jesse Faden kun akkurat har lukket de gigantiske glasdøre, og befinder sig selv i foyeren i dette enigmatiske statsorgans hovedkvarter, der har fået den skrækindjagende og mystiske navn; "The Oldest House". Vender man sig om kan man faktisk se ud på New Yorks gader, men du kan samtidig fornemme at du er trådt ind bag det slør der adskiller det mondæne fra det bizarre, det almindelige og overnaturlige. Herfra er det bare om at følge vejen ned igennem kaninhullet, at kigge dybt ned i afgrunden, og lade afgrunden kigge tilbage i dig.

Control
ControlControlControl

Selvom vejen til Control ikke har været let for udvikleren Remedy, så fremstår det som en slags kulmination af deres projekt de seneste mange år. Igennem det sidste årti har det finske studie flirtet med en række teknologier og teser, der har haft til formål at forbedre deres måde at fortælle historier på, og deres behov for at skabe mærkelige karakterer i mærkelige verdener. Om det var Max Payne, Alan Wake eller Jack Joyce i Quantum Break, så har Remedy altid placeret deres karakterer i situationer, hvor både de (og vi) klør os i hovedbunden, og undrer os over hvad der er op og hvad der er ned, og om hvorvidt der er blevet byttet om på de to. Control er kulminationen. The Oldest House er ikke bare en bygning der indenfor historiens rammer ændrer sig hele tiden, det er samtidig et glimrende udtryk for et studie der smider de sidste lænker fra sig, og nu bare ønsker at lege med spilleren. Og det gør de så sandelig her.

Remedy er et studie der ikke er bange for at fremstå som en auteur, og derfor er Control konstrueret med en række af de samme byggeklodser, som har ageret fundament for deres tidligere værker. Ligesom Alan Wake og Quantum Break er der her tale om et action-spil i tredjeperson, der er også live action-elementer, samt en historie med bund i samspillet imellem virkelighed og fantasi, imellem realisme og dyb science fiction. Dog kan man samtidig let opfatte Control som en slags efterfølger til alt det studiet har lavet tidligere, en naturlig videreudvikling fra det der kom før.

Control
ControlControl

Som sagt spiller du som Jesse Faden, en unge kvinde der længe har ledt efter Federal Bureau of Control-hovedkvarteret. Idet hun ankommer står det klart at kort forindens hendes ankomst er bureauet, der beskytter verden imod paranormale trusler, er blevet angrebet af mystisk race, som hurtigt får kaldenavnet "The Hiss". Jesse bliver igennem en række omstændigheder udvalgt til at være bureauets nye direktør, og overtager den afgående direktørs våben, "The Service Weapon". Samtidig får hun til opgave at neutralisere Hiss-truslen i bygningen. Præcis som forventet er intet dog som det ser ud, og her taler vi både direkte og indirekte. Netop fordi at bureauet håndterer paranormale trusler, så er The Oldest House multidimensionel af natur - den bevæger sig, bryder logikkens vægge og får dig til at sætte spørgsmålstegn ved dine omgivelser. Samtidig ved Jesse mere end hun fortæller, og det samme gælder for de tilbageværende ansatte hos FBC, der ikke er blevet til Hiss. At forklare mere ville være at spolere en dyb, avanceret og mesterligt fortalt historie, en historie som fra ende til anden bær Remedys signatur på sig, og som desuden ikke er bange for at vise hvorfra inspirationskilderne kommer fra. Stanley Kubrick, Twin Peaks, Twilight Zone, Remedy-chefen og idémanden bag Control, Sam Lake, har altid haft en fascination med det aparte, det bizarre, det uforståelige, og det emmer lige så meget igennem det her spil, som i studiets tidligere værker. Dog bliver Control aldrig for bizart til at man konstant ønsker at udforske dette mærkværdige sted, og heldigvis er både Jesse (der i øvrigt har en iboende fortæller der kun levere yderligere narrativ dybde) og det resterende cast så velsammensat, at man både føler sig velkommen og fremmed i Remedys storslåede science fiction-univers. Desuden gør deres afstandtagen til fysik at man kan lege med den måde karaktererne interagerer på. Spøgelset af den forhenværende direktør og den enigmatiske rengøringsmand Ahti taler til dig igennem tid og rum, som fjerner ekkoer der runger imellem bygnings korridorer, og sammen med Jesses egen stemme er historien aldrig sparsom, men altid volumiøs.

Science fiction-historier skal altid danse på en tynd line når det gælder præcis hvor meget man fortæller den der oplever, og hvor hurtigt informationen overleveres, men her udvides bygningens og bureauets mytologi gradvist med ynde og elegance.

Control
ControlControlControl
Control