Blair Witch

Blair Witch

Blair Witch er både skræmmende og overraskende - og for det meste på den gode måde.

Blair WitchBlair WitchBlair Witch

Første gang verden blev præsenteret for den mytiske moseheks var i 1999, gennem det filmtekniske fænomen The Blair Witch Project. Filmen nød stor succes, men serien som helhed har været en mere blandet fornøjelse. I 2000 blev der lavet en lunken efterfølger og 2016 bød på en slags moderne genfortælling. I starten af nullerne blev der sågar lavet flere computerspil som forsøgte at viderebygge den oprindelige films univers. Alt sammen uden videre held. Men det ændrer sig nu, sådan da, med udgivelsen af gyserspillet Blair Witch, til PC og Xbox One.

Bloober Team - udviklerne bag Layers of Fear og Observer - står bag det nylige forsøg på at virkeliggøre Burkittsville, et skovområde i Maryland, i alt dets rædselsvækkende gyselighed. Vanen tro for udviklerne, så er spillet en gyserspilsoplevelse i førsteperson. Årstallet er 1996 - to år efter hændelserne i den første film. Spilleren træder i skoene på Ellis, en mand med en dunkel fortid; sammen med hunden Bullet begiver han sig ind i skoven, på udkig efter et forsvundet barn. En tur gennem Burkittsville er dog ingen dans på roser - men det burde ikke komme som nogen overraskelse.

Spillet starter lige på og hårdt, idet Ellis træder ud af bilen, forbereder sig på jagten og sætter fod i den mørke skov. Det er en ensom rejse for Ellis, som kun er akkompagneret af sin trofaste hund. I løbet af spillet bliver sløret gradvist løftet for Ellis' fortid og vi bliver klogere på hvad der har drevet ham til at opsøge skoven på egen hånd. Nærmere vil vi ikke komme det. Med udsigt til en spiloplevelse der kun knap og nap varer fem timer, så er det bedre at holde igen med de største overraskelser og afsløringer.

Det vigtigste for forståelsen af spillet er, at du er alene og sårbar i en skov som allerede har flere liv på samvittigheden. Hvis ikke det er en fantastisk præmis for et gyserspil, hvad er så? Kulissen er måske den mest effektive del af den rædsel som Blair Witch indgyder. I huse og korridorer kan du gennemskue de rummelige forhold og gemme dig fra bestemte vinkler, men skoven er stor og åben, uden ende i sigte. Du er nøgen og blottet - og aldrig sikker på hvad eller hvem som ligger på lur et sted eller holder øje i det fjerne. Det er virkelig en nervepirrende oplevelse.

Blair Witch
Blair WitchBlair WitchBlair Witch

Det er ikke en totalt skinnelagt oplevelse at bevæge sig gennem skoven, men Bloober Team er gode til forsigtigt at pege dig i den rigtige retning. I princippet er skoven helt åben, men høje murer, stabler af brænde og andre diskrete forhindringer i miljøet fungerer som vigtige pejlemærker og hjælper til at sætte visse begrænsninger. Derfor kan man nu alligevel godt fare vild, af og til. Det er ikke noget der nødvendigvis sker ofte - i vores oplevelse var udforskningen af skoven i hvert fald ikke forbundet med frustration, især ikke når man støder på små hemmeligheder hist og her.

Skoven er ubehagelig og forstyrrende i dagslys, men det bliver kun værre når nattens mørke indhyller hele området. Her har du kun en ynkelig fakkel og et kamera med nattevision til at orientere dig med. Det er en helt igennem vanvittig og nerveflossende oplevelse at bevæge sig gennem skoven. Ikke mindst fordi du ved disse lejligheder støder på et spillets mere kontroversielle elementer - uhyrerne.

Uhyrerne er usynlige væsner som kun glimtvist manifesterer sig i skyggeagtige skikkelser. En af de største bedrifter ved den originale film var, at man faktisk aldrig fik noget at se, så på den måde bryder spillet lidt med filmens ånd. Heldigvis bliver uhyrerne brugt med en vis sparsommelighed og de er heller ikke alt for aggressive i deres adfærd. Oftest handler det om at jage dem væk med hundebrøl eller fakkelskær. Noget af det mest uhyggelige er egentlig når uhyrerne stadig er usynlige - og man kun kan forsøge at identificere og undgå dem med hjælp fra kameraet.

Senere i spillet tiltager frustrationsmomenterne desværre. Ligesom Observer, så inkluderer Blair Witch en række nådesløse snigersektioner hvor man skal forsøge at undvige fjenderne. Videokameraet udpeger en lysende sti som man gerne skal følge præcist uden at blive opdaget. Problemet er, at fjenderne står så tæt på stien, at man næsten ikke kan undgå at blive set. At blive opdaget, fanget og dræbt af det samme monster fem gange i streg er virkelig med til at ødelægge stemningen og det er en pokkers skam. Dødssekvenser i gyserspil er ofte en akavet størrelse og Blair Witch er desværre ingen undtagelse.

Blair Witch
Blair WitchBlair WitchBlair Witch
Blair Witch