Joe Danger

Joe Danger

Selv hvis jeg prøvede, er jeg ikke sikker på at jeg ville kunne fortælle dig hvor mange afsindigt lange, kedelige og forvirrende pressemeddelelser jeg har læst, der sagtens kunne være destilleret ned til noget lignende "Det her er et skydespil lig Call of Duty" eller "Har du prøvet Gran Turismo, har du også prøvet det her.

At markedsføre et spil i dag, synes i højere grad at være et spørgsmål om bombastiske løfter og røgslør end egentlig kommunikation om spillet - bare ikke for Joe Danger.

Tag et enkelt kig på et billede fra spillet, og du vil have en nogenlunde god ide om spillets mest basale indhold. Den charmerende hovedperson, med topmave og et altid tilstedeværende smil, befinder sig på alle tidspunkter på hans hostende motorcykel, i færd med at overkomme farefulde stunts. Det hele foregår i en regnbuefarvet verden bygget på godt humør, og det er egentlig alt, hvad du behøver at vide til at starte med. Det er afvæbnende, hyggelig kluntet og aldeles uimodståeligt.

Efter en årelang pause grundet forskellige skader, er vores allesammens ynglings stuntmand Joe Danger, parat til at gøre comeback. Comeback-touren består af en mængde baner, der inden du ved, af det har ført dig fra hop over kantsten, til hop over 10 busser med dertilhørende saltomortale i 30 meters højde. Balancen er dog fin, og derfor føler man sig hele tiden godt rustet, uanset hvor vanvittige udfordringerne er.

Joe Danger

Kontrollen er simpel, og er heldigvis balanceret mere efter morskab end realisme. Med R2 gives der derfor gas, mens L2 lader Joe bakke, og på finurlig vis virker dette også selvom man skulle befinde sig i luften. Med R1 og L1 udfører Joe forskellige tricks som genoplader den turbo, der aktiveres med krydsknappen. Holdes firkantknappen nede, vil Joe dukke sig og herefter foretage et lille hop, så snart knappen slippes.

Udfordringerne starter stille ud, og formålet for hver bane er at indsamle stjerner som skal bruges for at åbne op for nye baner. Det hele er dog snedigere end som så, og derfor er der sørget for at stort set alle banerne indeholder et væld af forskellige udfordringer, som hver især åbner op for en ny stjerne. Det er i udbuddet af udfordringer udvikleren Hello Games for alvor viser hvor mange forskellige spil, de har ladet sig inspirere af.

Fra starten minder Joe Danger til forveksling om en farverig version af det fængende Trials HD, men inden man ved af det er man i gang med stjerneindsamling, møntindsamling på tid, bogstavsjagt. banelange trickløb, præcisionsspring og ræs. Inspirationerne er derfor mange flere, og det er næsten umuligt ikke at tænke Mario, Tony Hawk, Excitebike og Wave Race, jo mere tid man bruger på spillet.

Skulle du blive træt at det inkluderede baneudbud, bydes her også på en lille genistreg af en bane-editor, der bedre end de fleste andre viser, hvordan den slags skal laves. At konstruere sine egne udfordringer i Joe Danger, består ikke af meget mere end at placere lidt flyvehop, loops og mønter hist og her, for derefter at trykke "Play" og teste det hele. Bedre bliver det kun af at banerne kan deles online, således at andre også vil gøre brug af dem. Specielt kærkommen er dette når det drejer sig om splitscreen-multiplayeren, hvor baneudvalget som standard er fattigt.

Joe Dangers endegyldige trumfkort er dog, at Hello Games som få andre har formået at samle spillet om den simple mentalitet, som også bruges hos Nintendo. Helt grundlæggende er Joe Danger nemlig sjovt at spille, fordi udvikleren først og fremmest har sørget for at fokusere kræfterne på det basale gameplay, og først derefter har føjet til formularen. Kontrollen er knivskarp, og udfordringerne altid letforståelige men alligevel ofte skræmmende udfordrende.

Joe Danger

Du vil med sikkerhed komme til at banke løs på "Select" knappen som på et splitsekund genstarter banen, når du gang på gang fejler det hop der skulle have givet dig den sidste stjerne. Du vil råbe af spillet, mens det fortæller dig, hvor mange forsøg du har brugt på den givne udfordring, og du vil arrigt slukke konsollen og bande spillet og dets modbydelige udviklere til den forkerte side af Bloksbjerg. Du vil ligeledes tænde konsollen fem minutter senere, og begynde forfra fordi du inderst inde godt ved at det kan lade sig gøre, samt at den manglende succes ene og alene er din egen skyld.

Der er ingen tvivl om at mere variation i omverdenen havde gjort Joe Danger mere fornøjeligt, specielt fordi de inkluderede kulisser er farverige og letgenkendelige, og jeg gerne havde set denne sans for detaljer fortolke flere forskellige temaer. Jeg savner også lidt flere muligheder når det kommer til det at spille sammen med vennerne, ikke mindst fordi Joe Danger ligner et spil der burde være det perfekte festspil.

Disse minusser betyder dog ikke at Joe Danger ikke kan være en afsindigt vanedannende spiloplevelse, hvis du ligesom jeg er den slags spilperfektionist, der ikke kan give slip før den sidste stjerne er indtjent, uanset om det betyder mere end hundrede forsøg på den samme bane.

Det fire mand store team hos Hello Games, byder allerede i deres første forsøg på en af de mest charmerende, fornøjelige og bedste PSN-titler til dato. Til kun 99kr bydes her på afsindigt meget underholdning for pengene.

Jeg håber stadig på lidt ekstra indhold og muligheder i form af DLC, men det skal ikke afholde mig fra at anbefale Joe Danger til alle Playstation 3 ejere med hang til action og pointjagt.

Joe Danger
Joe Danger