Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
anmeldelser
Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville

Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville

Vi følger op på vores Early Access-anmeldelse med en endelig dom.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Gamereactor anmeldte tilbage i september Early Access-versionen af Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville. Nu har vi vendt og drejet spillet siden den egentlige lancering tidligere på efteråret, og er klar med en endelig anmeldelse nu.

Plants vs Zombies (PvZ) er for Destiny hvad Mario Kart er for Colin McRae Rally, men det er også en spilserie som ikke burde være så god som den er. Mobilspillet var et simpelt, men fængende koncept, som nemt kunne være blevet forvandlet til en ren pengemaskine - hvad det til dels også er - men hvor mange mobilspil har fejlet i deres forsøg på at rykke op til en større platform, har PvZ formået at gå fra et tower defense-spil på din smartphone til en succesfuld serie af online skydespil i form af Garden Warfare 1 og 2. PopCap har indtil videre forstået at de ikke skal genopfinde den dybe tallerken, men i stedet bygge spillene på velkendte og gennemprøvede ideer og så smide PvZ-malingen ovenpå. Tilsammen har det givet en charmerende og morsom serie af spil hvor gameplayet er overraskende godt. Nu er tiden igen kommet til at vi skal lade vores ærtebælge og antænde vores majskolbebomber; det næste spil i sagaen om den uendelig krig mellem planter og levende døde er nemlig nu ude af early access.

Tilbage i sluthalvfemserne var Worms 2 et af de sjoveste strategispil. Et krigsspil med orme der pløkker hinanden, hvilket herligt koncept. Siden da gik det desværre nedad for serien, og det lykkedes aldrig Team 17 at forvandle Worms til et rigtig godt 3D-spil. Da jeg først hørte at PvZ ville rykke ind i verden af 3D-spil, tænkte jeg det ville lide samme skæbne og afskrev serien - lige indtil jeg i London oplevede en præsentation af Garden Warfare 2. Her indrømmede udviklerne, mere eller mindre, at grundprincipperne var løftet direkte fra Destiny, og det skulle vise sig at være den helt rigtige inspirationskilde. I hvert fald var både Garden Warfare 1 og 2 solide online shooters med en meget anderledes og charmerende præsentation. I Battle for Neighborville har PopCap fortsat både stil og gameplay, så hvis du kunne lide de tidligere spil, vil du også kunne lide dette, men det er samtidig også spillets problem: Så meget nyt er der ikke at komme efter.

Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville
Plants vs. Zombies: Battle for NeighborvillePlants vs. Zombies: Battle for Neighborville

Til folk som ikke har spillet nogen af titlerne i serien, kan Battle for Neighborville bedst beskrives som et online 3.-personsskydespil med rollespilselementer. Som enten en plante eller en zombie bliver du dumpet ned i byen Neighborville hvor en bitter strid er brudt ud. Zombierne er ude efter menneskernes hjerner, og planterne er deres eneste forsvar. Denne kamp foregår i en verden der som udgangspunkt altid er online. Som i Garden Warfare 2 har man en base som fungerer som hub imellem alle de forskellige spiltilstande og områder man kan besøge. I denne hub kan du møde andre spillere eller lege påklædningsdukke med din karakter. Du kan bruge dine optjente penge til at købe nyt tøj, udstyr og andre accessoires. Stort set alle onlinespil, for ikke at sige spil generelt, skal åbenbart have et lotterielement nu om dage, og her slipper Battle for Neighborville ikke uden om. Meget af tiden på basen kommer man derfor til at bruge på at smide ens hårdt optjente mønter efter en tilfældighedsmaskine som så spytter en genstand i hovedet på dig: Hurra, jeg fik en sjælden hat som ligner præcis den hat som ikke er sjælden, hvilken fest. Heldigvis er det nemt at optjene mønter; du gør det stort set igennem alle aktiviteter i spillet.

Lotterimekanismen giver et lille skud lykke til hjernen, hvilket naturligvis er grunden til at spilfirmaer lukrerer på den, men det er efterhånden blevet kedeligt. Lad mig nu bare købe det udstyr jeg gerne vil have. I forhold til gameplayet er det ikke et problem at man kan købe ting, så længe det blot er kosmetiske elementer, men du kan også bruge mønter på at købe XP og opgradere din figur. Der lægger sig altså en em af pay-to-win i atmosfæren, hvis man kan købe mønter med rigtige penge. Indtil videre er der ikke mikrotransaktioner, men det er planen at der vil blive introduceret en valuta man kan købe for penge. Det er dog lidt uklart præcis hvornår og hvilken form den vil tage. Heldigvis er ens level og skills ikke essentielt for morskaben eller gameplayet, og man samler hurtigt mønter sammen i løbet af spillet. Men det er et forstyrrende element.

Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville
Plants vs. Zombies: Battle for NeighborvillePlants vs. Zombies: Battle for Neighborville

Designet af hubben er charmerende, men larmende som et indkøbscenter der hele tiden vil sælge dig noget - noget du slet ikke har brug for. PvZ er et levende spil, og det understøtter udviklerne ved hele tiden at tilføje nyt indhold. Hovedsageligt har det dog indtil videre mest været kosmetisk indhold. Hver måned kommer der bestemte temaer og bliver afholdt festivaler. Under Halloween blev verdenen pyntet op med græskarhoveder og hvad der ellers hører til, og vi kan sikkert forvente noget lignende henover julen. Her i november har vi også haft fornøjelsen af at kunne lege madkamp. Under disse festivaler er der en 'prize map' som viser dig hvad du kan vinde af indhold i perioden. Det gør man igennem specifikke challenges som du skal udføre i den givne periode. Her vinder du 'prize bulbs' som du kan bruge på det unikke udstyr. Ja, leddene af valuta er en smule knudrede, men det gør det let for udviklerne at tilføje microtansactions senere. Meningen er at man i løbet af en festival enten kan vinde alt det unikke indhold eller købe det hvis man ikke har tid til at spille hele vejen igennem perioden.
Fra basen kan du hoppe ind i alle spillets muligheder. Man kan uden videre springe direkte ned i Giddy Park som er en forladt forlystelsespark der ligger mellem planternes og zombiernes base. Der er ikke nogen spiltilstand eller mission forbundet med dette område. Det er tiltænkt som et sted hvor du kan hoppe lige ind i kampens hede, men fordi der netop ikke er nogen specifik opgave forbundet med Giddy Park, er der ikke særlig mange spillere. Derfor dropper man hurtigt at bruge sin tid der. Det fører til en ond cirkel hvor man ikke gider at hoppe derned fordi der ikke er nogen, og området virkede på nuværende tidspunkt stort set dødt - foruden de bots som render rundt.

Heldigvis er alle de andre områder sjove, og første gang man træder ind i basen som en plante, sender general Sweetie dig på mission i Town Center. General Sweetie er en solsikke som på den ene side giver dig nuttekrampe, men på den anden side er blodtørstig efter zombier. Dette afsnit af PvZ-serien har et stort musik-tema. Zombierne hypnotiserer planterne ved hjælp af diskomusik, og det op til dig at snige sig ind i deres natklub og dræbe DJ Olds Cool. På vejen møder man flere zombiekarakterer som er sjove og veldesignet ud fra et distinkt tema. Generelt er zombiekaraktererne de sjoveste, og der hvor spillets humor for alvor kommer til udtryk. Planterne er søde, og der er par seje figurer at vælge imellem, men der er bare mere personlighed over zombierne.

Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville
Plants vs. Zombies: Battle for NeighborvillePlants vs. Zombies: Battle for NeighborvillePlants vs. Zombies: Battle for Neighborville

Planterne og zombierne har, indtil videre, en stor quest-line hver. Begge har en sjov historie, men der går for meget stikirenddreng i den. Designet tillader at udviklerne kan tilføje mange flere, så lad os håbe de gør det. Men her efter den officielle udgivelse er der ikke kommet flere. På nuværende tidspunkt er det ikke værd at spille for singleplayer-oplevelsen alene, men hvis de fortsætter stilen med fremtidige quests, kan det blive et hæderligt spil, også selvom man vælger at spille alene eller PvE. Det er ikke muligt at spille disse quests online, men på konsol kan man spille to personer i lokal splitscreen.

Kernen i Battle for Neighborville er naturligvis multiplayer-kampene, og de fungerer lige så godt som tidligere. Det gør de mest af alt fordi de stort set er de samme som i Garden Warfare 2. Der er lavet små justering, for eksempel kan man nu sprinte, hurra, men ellers har de taget det solide class-shooter-format og fintunet det. Alle de spiltilstande man kunne ønske sig, er her: Team Vanquish, Gnome Bomb osv.

Turf War er den mest episke af dem alle. Her kæmper 24 spiller om at klare forskellige mål. Det kan være at beskytte noget som skal transporteres, eller destruerer det. Afhængig af hvem det lykkes for, udvikler spillet sig derefter - lidt som vi kender det fra Grand Operations i Battlefield.

Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville
Plants vs. Zombies: Battle for NeighborvillePlants vs. Zombies: Battle for Neighborville

Selve kampene er hektiske, der er altid fuld knald på, og til tider er der lidt for meget kaos. Der er ikke plads til de store taktiske manøvrer, det er lige på og hårdt hver gang. Det er sjovt, men også lidt trættende i længden. Der er mange forskellige muligheder efter hvilken spiltype og figur man vælger, men Battle for Neighborville er ikke et spil hvor du sniger dig op i et klokketårn med en finskytteriffel. Det er bare med at kaste sig ud i balladen.
Spilklasserne er delt op i tre forskellige grupper: attackers, defenders og support, og både zombierne og planterne har fået tre nye klasser. Blandt de sjoveste af de nye kan nævnes en ninjasvamp, som helst kæmpe sig frem uset gennem skyggerne, et agern der kan forvandle sig til en egetræsstup, og 80'er-actionhelten som er en zombie der skyder med lyd ud af sin armbrøst lavet boomblasters. Det er ikke dem alle som tilføjer noget synderligt nyt til gameplayet, men en karakter som agernet kan forvandle sig til hvad der kun kan beskrives som en tank. Det er både sjovt at se det lille væsen blive en brutal egestup, og man vil helst undgå at møde den på slagmarken.

PvZ er en hæderlig titel i serien. Det er et solidt online skydespil, ikke noget som de mest hardcore fans af genren vil kunne lide, men for alle andre, som måske er blevet lidt trætte af overpumpede skydespil som tager sig selv lidt for seriøst, vil PvZ være et friskt pust. PvE-missioner må gerne blive mere varieret. Dem der er nu, er sjove i stil og historie, men ensformige i gameplay. Multiplayeren fungerer som den skal. Den er hektisk og kaotisk, hvilket er sjovt, men også trættende i længden hvis du gerne vil have mere strategi i dine spil.
Jeg gruer lidt for den kommende ingame-store - det er lidt uklart hvornår den kommer - og alt det kosmetiske gøgl er stressende baggrundsstøj. Men planterne og zombierne ser nu meget søde ud i deres skøre hatte eller med rulleskøjter og tylskørt. Det er rimeligt at sige der ikke er meget nyt i Battle for Neighborville. Formlen er den samme, så hvis du ikke kunne lide Garden Warfare 2, så vil du heller ikke kunne lide dette. Hvis du derimod er fan PvZ-spillene, så er der ingen grund til ikke at sætte dine rådne zombietænder i dette spil også.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Charmerende stil, sjov zombiehumor, solid og hektisk multiplayer, varierede klasser.
-
Alt for meget kosmetisk gøgl, kampene er kaotiske på bekostning af dybere strategier, ikke meget nyt at komme efter.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold