Phantasy Star Portable 2

Phantasy Star Portable 2

Sophie er en af de mange spillere, der aldrig bliver trætte af at spille Phantasy Star-spil online. Nu har hun givet sig i kast med Phantasy Star Portable 2 til PSP.

En lille lillahåret tøs står og danser, en robot øver action-poseringer, og en varulvslignende gut vinker opfordrende. De ser ikke videre kloge ud, men det er godt det samme. I de kommende timer skal vi udføre store ting sammen. Og have det sjovt, mens vi gør det.

Lige siden Dreamcast-tiden har jeg haft en svaghed for Phantasy Star Online-spillene. Jeg ved ikke hvor mange timer jeg har brugt på at fodre min mave, lede efter sjove våben og tage på eventyr med mine tre bedste online-venner. Ja, det var ensformigt, og man kunne baner og fjender udenad, men det gjorde ikke noget. Phantasy Star Online var et spil som jeg nød at spille i store drag.

Siden da er det gået lidt op og ned for Phantasy Star-spillene. For eksempel var Phantasy Star Online-spillene til Gamecube sjove, mens Phantasy Star Universe til PlayStation 2 og Xbox 360 ikke formåede at seriens lethed og charme på samme måde. Der er også udkommet en stribe bærbare alternativer, hvor Phantasy Star 0 til Nintendo DS var sjovt, mens Phantasy Star Portable var middelmådigt - hovedsageligt fordi muligheden for onlinespil var væk.

Phantasy Star-spillene er nu synonyme med gode onlinespil, og hvis online-delen ikke er tilstede eller er mangelfuld, bliver spillet automatisk kedeligt. Det skyldes til dels at Sega er gået væk fra det, der engang var kernen i Phantasy Star-serien, nemlig en god historie og figurer med personlighed, og i lang tid har satset på den sociale måde at spille på. For eksempel kunne Phantasy Star Portable ikke spilles online, men spillet var stadig bygget op om premisserne for et onlinespil med tynd handling og den der Phantasy Star Online-agtige spilstruktur, som egentlig ikke egner sig til offline-spil. Det var lidt af et kulturchok, for hvis spillet ikke kan spilles online, må man behandle det som et fuldbyrdet rollespil og ikke gøre det så overfladisk som et onlinespil kan slippe afsted med at være.

Phantasy Star Portable 2 har derimod den onlineunderstøttelse som var pinligt fraværende i forgængeren, da den udkom til PSP. Den funktion løfter egenhændigt hele spillet, for man kan ikke ligefrem hævde at solospillerens kampagne er Oscarmateriale eller specielt sjov. Derimod er det topskægt at finde møggode våben, udføre missioner og mødes med tre andre spillere for at tilbringe timer sammen. Og så kræves der i øvrigt ikke abonnement, som mange tidligere Phantasy Star-spil ellers har gjort.

Nu overdynger jeg online-delen i Phantasy Star Portable 2 med ros, men faktum er at netkoden ikke rigtig er optimeret. Jeg har svært ved at få spillet til at flyde gnidningsfrit, og kommer ofte ud for enerverende lagproblemer. Mine venner kan lidt for ofte nå at slå en fjende ihjel inden jeg overhovedet får peget på den, og andre gange falder jeg bagud når vi suser fra rum til rum. Det kan være svært at holde sammen på gruppen på grund af dette, hvilket ellers er et must ved bosskampe. Menuerne er heller ikke så enkle som jeg kunne ønske mig, i og med at de indeholder så mange underniveauer. Hvis du for eksempel ikke har bundet en dimate til en knap, fordi du kun er stødt på monomates tidligere, skal rode meget rundt i menuerne inden man får det på plads.

Solodelen offline er den bedste måde at grinde på, hvis man ikke har lyst eller orker at slå sig sammen med andre spillere, selvom det er kedeligt. Handlingen er ekstremt banal, hvor du tager hånd om en freelancende militærgruppe, hvis medlemmer udgør alle de klassiske rollespilspastischer. Mystiske færdigheder, overvældende trusler og generel elendighed gør sit for at pifte handlingen op, men det hele føles så forudsigeligt at man dårligt nok gider følge med. En herlig ting er derimod at du kan importere din figur fra Phantasy Star Portable, selvom du pænt må efterlade dine ting og level og starte forfra.

For dem som kan lide de onlinebaserede Phantasy Star-spil kommer Phantasy Star Portable 2 til at levere. Nuvel, menuerne virker noget ustrukturerede, offlinedelen er temmelig trist, og netværkskoden ikke helt optimal, men Phantasy Star Portable 2 gør det, som Phantasy Star Online var suveræn til: at fremkalde den største samlermani som kan ramme en spiller.

Phantasy Star Portable 2
Phantasy Star Portable 2
Phantasy Star Portable 2