Kentucky Route Zero

Kentucky Route Zero: TV Edition

Cardboard Computers maraton-projekt er langt om længe færdigt. Vi tager et friskt blik på den samlede udgivelse af Kentucky Route Zero.

Hvad episodiske udgivelser angår kan få bryste sig af en ligeså lang og snørklet vej til målet som Cardboard Computers Kentucky Route Zero, hvilket der - selve spillets snørklede og forgrenede plot taget i betragtning - er en vis metapoetisk mening med. Første episode udkom i januar 2013 og blev få måneder efter fulgt op af akt 2. Herefter gik det langsommere... og langsommere. Faktisk gik der tre-et-halvt år mellem udgivelsen af akt 4 og det nyligt udgivne akt 5. Næsten 10 år tog det i alt Cardboard Computer at blive færdige, hvilket - selv i en branche kendt for forsinkelser - er i den lange ende. Men nu er her vi her. Ved vejs ende - og heldigvis for alle os, der har ventet med at gå i gang med en af 10'ernes mest hyldede indieudgivelser er alle fem akter og fem interludes nu samlet i den tørt betitlede TV Edition. Og det er absolut godt, for Kentucky Route Zeros surrealistiske take på americana fortjener at blive nydt af alle med en forkærlighed for sære, velskrevne spilhistorier, der vægter stemning over plot.

Kentucky Route Zero starter med et simpelt job. Conway skal aflevere en pakke, men er faret vild i en alternativ udgave af Kentucky, som på den ene side reflekterer virkeligheden med sin underfundige americana og karakterer med jordnære problemer som gæld og arbejdsløshed og relaterbare følelser som afsavn. Derudover indtager historisk vigtige industrier for Kentucky som minedrift og bourbonproduktion vigtige roller i fortællingen, hvilket yderligere er med til at give universet det anker af normalitet, som er afgørende, når de surrealistiske og magiske elementer træder i karakter, hvilket de i den grad gør. Der er en kæmpeørn ved navn Julian, destillerier drevet af spøgelser, evigt brændende træer og ikke mindst en underjordisk vej med sine helt egne naturlove. Det oprindelige mål træder hurtigt i baggrunden og Conway hvirvles langsomt men sikkert ind i sit voksende følges gøren og laden. Fakisk i en sådan grad, at du ofte styrer andre karakterer end Conway. Skiftene i fortællerperspektiv er frækt og originalt udført og giver historien en litterær kvalitet, som sjældent ses i spil.

Kentucky Route Zero
Kentucky Route Zero

Gennem en kombination af point and click- og text adventure gameplay krydret med mere udforskningsorienterede køresektioner forsøger du at hjælpe Conway og hans følge med at aflevere førnævnte pakke. Modsat sine spilmæssige forbilleder adskiller Kentucky Route Zero sig dog markant ved nærmest at dekonstruere point and click adventure-spillet på samme måde som Gone Home gjorde med narrativt drevne fps'er som Bioshock og Half-Life. Hvor Fullbrights debut fjernede skydedelen, fjerner Kentucky Route Zero gåderne for i stedet udelukkende at fokusere på fortællingen, dialogen og stemningsbillederne. Der er ikke meget spil i traditionel forstand over Kentucky Route Zero, men navigationen gennem de snørklede vejsystemer og endnu mere snørklede samtaler fremhæver rejsens dybt indviklede absurditet og giver følelsen af, at du er med til at skrive din egen fortælling.

Kentucky Route Zero

Når det er sagt, ligger Kentucky Route Zeros største kvaliteter ikke i de mekaniske elementer. I stedet er det noget så uhåndgribeligt som stemningen, der forfører. Cardboard Computers version af Kentucky er nemlig særegen, foruroligende og direkte magisk - og den snørklede fortælling er rig på fremragende scener. Ofte fremmaner spillet David Lynch, som i en smuk musiksekvens taget ud af Julie Cruises Bang Bang Bar-optrædener, hvor sangerinden Junebug og hendes makker Johnny indtager en snusket bar efter lukketid med et stemningsfuldt nummer, der bogstavelig talt får loftet til at svæve væk og blotlægge den funklende stjernehimmel. Andre gange føles det næsten Kafkask, når Conway og Shannon sendes på en endeløs jagt efter de rette papirer i en mystisk statslig bygning. Sammenlignet med Lynch og Kafka er stilen dog mere fabulerende og mindre truende, hvilket, sammen med de kraftige mytiske elementer, fører tankerne hen mod Gabriel Garcia Marquez. Ligesom sin sydamerikanske artsfælle er der også en underliggende samfundskritik. Her drevet af en stærk nostalgi. Kentucky Route Zero er fyldt med gamle videomaskiner, gigantiske computere og vægtelefoner. Faktisk er spillets tre save slots repræsenteret ved et vhs bånd, et spolebånd og en notesbog. Spillets karakterer reflekterer dette. De er fyldt med længsel efter fortiden og nærer ikke de store forhåbninger for fremtiden.

Kentucky Route Zero

Kentucky Route Zeros mystiske univers og fortættede stemning bliver bragt til live af simple men udtryksfulde billeder, som med velvalgt lyssætning og præcis scenografi giver de fleste scener et dragende udseende. Lydsiden er ligeledes minimalistisk med fortrinsvis ambiente lyde, der få gange brydes op med veloplagte sange. Det største læs trækkes dog af de rigelige mængder tekst og dialog. Ikke at Kentucky Route Zero føles overskrevet - faktisk er det imponerende præcist og tilbageholdende. Karaktererne begiver sig ofte ud i længere søforklaringer, men det føles næsten altid passende i forhold til universet. Der er sjældent lange ekspositionsdumps og spillet lader dig drage dine egne konklusioner. Derudover er det morsomt i al dets absurditet, som når teaterinstruktøren Carrington selvkritisk vurderer, at hans eksperimentelle opsætning af Robert Frosts digt 'Death of a Hired Man' på tankstationen Equis Oils, var en katastrofe grundet manglen på publikum, skuespillere og manuskript. Mest imponeret er jeg over, hvor sømløst Cardboard Computer integrerer dine forskellige svarmuligheder i samtalerne og hvor gnidningsfrit skiftene mellem karakterer fungerer.
Det hænder dog, at skrivearbejdet rammer forbi skiven og ud af det blå forvandler Kentucky Route Zero til en slidsom og søvndyssende oplevelse. Heldigvis sker det sjældent, men det bør nævnes, at en nydelse af spillet forudsætter en vis lyst til at læse rigtig meget.

Kentucky Route Zero

Som nævnt indledningsvis er Kentucky Route Zero en fortælling i fem dele, men selvom hvert akt har sit eget fokus, udgør de stadig en samlet fortælling med en gameplaymæssig rød tråd, som skal opleves i sin helhed. De tre første akter føles mest sammenhængende, hvorimod akt 4 og 5 har en meget tydelig geografisk afgrænsning og strukturel opbygning. Personligt var jeg mest fanget af netop de tre første akter, hvor rejsen stikker i et væld af retninger og muligheden for udforskning er størst. Akt 4 bytter udforskningen ud med en fuldstændig lineær sejltur, hvor valgene består i binære "vil du gå om bord på øen eller blive på skibet"-beslutninger. Historien træder vande (hø hø) og selvom der er spændende hændelser og lokaliteter, er universet ikke så dragende som tidligere. Heldigvis giver det stilfærdige og smukke akt 5 Kentucky Route Zero den afslutning, det fortjener. Præcis som hos David Lynch skal man ikke regne med, at alle løse plottråde samles i en nydelig bunke, men heri ligger også en del af charmen.

Kentucky Route Zero
Kentucky Route Zero

I kontrast til den mere sammenhængende hovedhistorie stikker de fire interludes i helt forskellige retninger. I 'Here and There Along the Echo' er din opgave at finde informationer om en underjordisk flods seværdigheder ved at trykke dig igennem en telefonmenu af muligheder, mens du i 'The Entertainment' indtager en stationær rolle i et teaterstykke i førsteperson. Bedst er dog den lidt mere traditionelle 'Un Pueblo de Nada', hvor du som producer på den Kanal København-lignende tv station WEVP, skal styre aftenens udsendelse i skyggen af truslen fra en voldsom storm og et mystisk spøgelse. Historien fungerer på tre planer: Kampen for at stykke et godt program sammen, den ydre trussel og det friske perspektivs indflydelse på hovedhistorien - og så er det tilmed stramt og sjovt skrevet. Så godt er det ikke alle interludes, der fungerer - faktisk er flere af dem ret søvndyssende - men de bidrager alle i større eller mindre grad til hovedfortællingens karaktergalleri og mytologi.

Kentucky Route Zero er så rig på underfundigheder, mærkelige hændelser og små detaljer, at det kan være svært at begrænse sig, når man skriver om det. Ligesom David Lynchs mest uudgrundelige værker lægger det op til et væld af fortolkninger og det undviger simple og umiddelbart tilfredsstillende forklaringer til fordel for mystik og tvetydighed. De løse tråde og manglen på konkret afklaring vil givetvis frustrere nogle, men for mig handler Kentucky Route Zero mere om rejsen end destinationen og den rejse, Cardboard Computer har booket til os, er som ingen anden, jeg har oplevet i spilregi. Der er bump på vejen, men i sin færdige form står Kentucky Route Zero ikke desto mindre som et imponerende monument for spilhistorier.

Kentucky Route Zero

Kentucky Route Zero
Kentucky Route Zero